VIDEO: Policie obvinila kvůli pádu dívky z rychlíku průvodčí a vlakvedoucí

  • 271
Za tragédii, při které z rychlíku u Olomouce vypadlo dvouleté dítě a zemřelo, obvinili policisté průvodčí a vlakvedoucí. Ty podle nich porušily své povinnosti, když dostatečně nezkontrolovaly dveře, kterými těsně před odjezdem vlaku nastupoval cestující a špatně je zavřel. Oběma hrozí až šest let vězení.

„Vyšetřováním jsme prokázali, že vlak vyjížděl ze stanice Olomouc se špatně zavřenými dveřmi. Následkem toho se při rychlosti 111 kilometrů v hodině vlivem náporu vzduchu prudce a nečekaně otevřely. A to ve chvíli, kdy u blízké toalety stála matka se dvěma dětmi, z nichž na jedno dohlížela na záchodě a druhé měla vedle sebe u dveří,“ uvedl kriminalista Marcel Chmelina.

Neštěstí se stalo v neděli 24. července v soupravě R884 Galán směřující z Luhačovic do Prahy, a to poblíž obce Hlušovice. Na objasnění příčin tragédie kriminalisté a vyšetřovatelé Drážní inspekce pracovali více než půl roku.

Kromě několika znaleckých posudků provedli i vyšetřovací pokus, který opakoval jízdu vagonu s nedovřenými dveřmi. Ten potvrdil, že se dané dveře při špatném zavření, kvůli kterému je následně systém bránící otevření za jízdy nemůže zablokovat, opravdu po dosažení kritické rychlosti otevřou.

Obě ženy podle vyšetřovatelů nesou zodpovědnost proto, že porušily předpisy dopravce pro kontrolu zavření dveří před odjezdem vlaku.

„Ty stanoví, že člen obsluhy vlaku se pohledem z prostoru nástupiště - nikoliv ze stupátek či dveří vozu - přesvědčí o ukončení nástupu a výstupu cestujících a uzavření dveří, nejsou-li ovládány centrálně strojvedoucím. Tímto systémem vlak vybavený nebyl, tudíž odpovědnost za zavření dveří má vlaková četa,“ shrnul Chmelina.

Kontrola pohledem byla spolehlivá jen v polovině případů

Jak zmínila ve své zprávě podrobně popisující průběh celé tragédie i Drážní inspekce (více čtěte zde), obě ženy si cestujícího nastupujícího zhruba půl minuty před odjezdem vlaku do třetího vagonu všimly, dveře ale zkontrolovaly jen pohledem. Vlakvedoucí v tu chvíli stála na pomezí prvního a druhého vagonu, průvodčí u šestého.

Součástí vyšetřování kvůli tomu byly ověřovací pokusy spolehlivosti kontroly dovření dveří pohledem. Zaměstnanci drah při nich měli úspěšnost jen 58 procent.

„Pokud by dveře zkontrolovaly řádně, tedy nikoliv jen pohledem ze dveří vagonu, kde stály, ale například z nástupiště, všimly by si polohy kliky, která zvenku ukazuje na špatné zavření dveří. To ale neudělaly. Nejde tu o žádný hon na čarodějnice, vlaková četa má své povinnosti dané předpisy a ty ženy porušily,“ nastínil důvody vedoucí k obvinění žen vrchní komisař Jiří Kubák.

Policisté zkoumali i to, zda něco nezanedbal nastupující opozdilec nebo matka dítěte.

„Cestující nastupoval do stojícího vlaku před signálem k odjezdu, takže se ničím neprovinil. Navíc žádný předpis dopravce nestanovuje povinnost cestujícího dveře vůbec zavírat, či se přesvědčit, že je správně zavřel. Navíc kdo cestuje staršími vagony, tak ví, že tyto dveře je někdy opravdu problém je správně zavřít,“ řekl Chmelina.

Ani žena podle policistů nijak nezodpovědně nejednala. „Dveře byly na první pohled uzavřeny a jejich nedovření nebylo zevnitř možné poznat ani podle polohy kliky, rozhodně ne laickým cestujícím. Chybí i jakákoliv signalizace. Matka šla prostě se dvěma dětmi na toaletu. Jedno držela na míse a druhé měla doslova na dosah, nechala si kvůli tomu i otevřené dveře,“ doplnil Kubák.

Staré vagony dostanou signalizaci zavření otočných dveří

České dráhy už oznámily, v reakce na tragédii plánují investovat do vylepšení bezpečnosti starých vagonů s otočnými dveřmi. Stále jich totiž provozují zhruba 800 vozů, které je mají, z toho kolem 600 je běžně nasazováno do souprav, zbytek slouží jako záloha například pro posilovou nebo mimořádnou dopravu. Dveře dostanou světelnou signalizaci ukazující, zda jsou správně zavřené.

„Personál tak bude před výpravou i kdykoliv během jízdy vlaku upozorněn na špatně zavřené, respektive nedovřené dveře, a to i tehdy, pokud budou na první pohled působit jako zavřené. Také tím budou varováni cestující uvnitř vozu,“ popsal mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

„Prototyp signalizace byl ověřen v závěru prosince a v současné době je před spuštěním instalace do další stovky vozů. Na úpravu dojde během jarních měsíců a bude průběžně vyhodnocována v provozu,“ dodal.

Varovný systém získají zprvu hlavně vagony řazené do rychlíků na hlavních tratích, pokud se ale osvědčí, má být časem přidán i na regionální spoje. Letos plánuje dopravce investovat do této úpravy až 40 milionů korun.