Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Trať, mosty i D1. Stavby nás odříznou, bojí se lidé z přerovských Dluhonic

  • 17
Přerovská čtvrť Dluhonice se desítky let snažila vytlačit trasu dálnice D1 dál od obce, ale neuspěla. A tak se na příští roky promění v obří staveniště. Současně se má totiž také opravovat železniční trať, klíčové mosty a navrch přijde výstavba cyklostezky. Místní se bojí, že zůstanou odříznutí.

Stavba posledního úseku D1 začne na jaře příštího roku a sama o sobě bude velkým zásahem, neboť silnice protne i zastavěnou část Dluhonic. Tím ale komplikace pro místní nekončí. Pokud přerovským radním vyjdou plány a získají dotaci, na niž spoléhají, začne město příští rok opravovat i Dluhonské mosty - jedno z míst, kudy se dá do této městské části vůbec dostat.

Od roku 2019 se pak navíc na další tři roky přidá také rekonstrukce železniční trati, takzvané Dluhonské spojky, jejíž součástí bude výstavba nadjezdů a lávek, které nahradí současné silniční přejezdy trati v Dluhonicích. A aby toho nebylo málo, rozjede se také výstavba v nové průmyslové zóně mezi Dluhonicemi a Předmostím, kde bude město budovat novou cyklostezku.

„Jde o čtyři zásadní stavby, jež se budou navzájem protínat. Jak bude zajištěna dopravní obslužnost Dluhonic? Budeme se odtud moct vůbec dostat?“ zajímalo Rostislava Hlávku, jednoho z místních obyvatel, který si nenechal ujít veřejné projednávání chystaných staveb.

Podle zástupců Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jež zodpovídá za stavbu dálnice, se nemůže stát, že by se Dluhonští nedostali domů.

„Je to několik staveb najednou a ne u všech jsou přesně známy termíny zahájení. Nicméně pokud žádáme o uzavírku jakékoli komunikace, probíhá k tomu správní řízení a k věci se vyjadřuje řada úřadů. Není možné, aby obyvatelé byli odříznuti ze všech stran. Nápor to ale bude, to je jasné,“ řekl ředitel olomouckého závodu ŘSD Martin Smolka.

Nejsme pro nikoho důležití, zlobili se lidé po setkání

Stavba dálnice začne už letos na podzim přípravnými pracemi, jako jsou přeložky energetických sítí nebo plynovodu. Kdy se začnou demolovat domy, které tady stojí D1 v cestě, není ještě jasné. ŘSD zbývá vykoupit poslední dům a pozemky, s jejichž majitelkou se státní podnik zatím nedohodl.

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo jiné vést přes místní části Předmostí a Dluhonice. Pro zvětšení mapky klikněte.

Když už se jim nepodařilo hnout s trasou dálnice, která kromě několika rodinných domů „zbourá“ i místní sportovní areál, chtěli Dluhonští, aby stát a město Přerov udělaly také něco pro ně. Požadují například vybudování náhradního hřiště.

Z veřejného projednávání ale mnozí odcházeli zklamaní, když se dozvěděli, že ŘSD zatím počítá jen s přesunem kurtů na tenis a házenou do lokality Trávníček. Dětské hřiště, jež se má stěhovat do místa zvaného Loučka, přijde na řadu až později.

Nelíbí se jim také, že kolem železnice nepovede obousměrná obslužná silnice, a to, že na opravených Dluhonských mostech nebude cyklostezka. „Dluhonice vlastně vůbec nejsou důležité,“ zlobil se Rostislav Hlávka.

ŘSD vyjde místním vstříc, slibuje projektant dálnice

Obyvatel Dluhonic se zastal také zastupitel Tomáš Tužín. „Dálnice povede, kudy by vést neměla. Rekonstrukce železnice také mohla vyjít více vstříc Dluhonicím - mohla tu být zastávka. Osobně mám hodně špatný pocit z toho, jak se celé generace politiků a úředníků přerovské radnice chovají k této místní části. Stojí na straně státních institucí a proti svým občanům,“ prohlásil zastupitel.

S kritikou nesouhlasí náměstek primátora Pavel Košutek. „Samozřejmě že jsou pro nás Dluhonice důležité. Veřejné projednávání staveb je toho důkazem. Vždyť i do přesunu hřiště město vstoupilo právě proto, aby obyvatelé Dluhonic nebyli dálnicí poškozováni,“ připomněl náměstek.

Jak doplnil projektant dálnice Ivo Kišš, ŘSD vyjde místním vstříc také v tom, že zvýší a prodlouží stěnu, která bude tlumit hluk z estakády.

„V oblasti Dluhonic bude protihluková stěna navýšena z původních čtyř metrů na šest, navíc ji prodlužujeme o půl kilometru. Na silnici bude také nízkohlučný asfalt, jenž zajistí snížení hluku o dva až tři decibely,“ vypočítal Kišš.

Z Dluhonské ulice v Přerově se do Dluhonic bude možná už příští rok jezdit po dvou nových mostech. Nahradit mají současná přemostění železniční tratě, která jsou jednak zrezivělá a také příliš úzká, takže se tu stěží vyhýbají nákladní auta. Současná šířka mostů se zvýší z necelých šesti metrů na sedm a přibude chodník o šířce dvou metrů.

Město investici vyčíslilo na 113 milionů, přičemž většinu nákladů by měla pokrýt dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. V průmyslové zóně mezi Předmostím a Dluhonicemi chce podle informací náměstka Košutka stavět výrobní a skladovací haly nadnárodní společnost Ardon, jíž už nestačí dosavadní objekty.