V Olomouci budou od ledna opět jezdit noční autobusy, místo zrušených tří linek však bude jezdit jen jedna. Ilustrační foto

V Olomouci budou od ledna opět jezdit noční autobusy, místo zrušených tří linek však bude jezdit jen jedna. Ilustrační foto | foto: www.olomouc.eu

Do olomouckých ulic se příští rok vrátí noční linka, začne i stavba nové tratě

  • 1
Znovuzavedení nočních autobusů a začátek stavby nové tramvajové tratě vedoucí na Nové Sady. To jsou hlavní milníky hromadné dopravy v Olomouci pro rok 2011. Zatímco novou tramvajovou linkou se však lidé svezou až za několik let, noční spoje vyjedou už na konci prvního lednového týdne.

Obnovený noční autobus, který vyjede pod číslem padesát do města poprvé v noci z 8. na 9. ledna, nahrazuje tři noční linky zrušené kvůli úsporám. Jeho konečnými zastávkami budou Tabulový vrch a Neředín - krematorium.

"Trasa nekopíruje žádnou z původních tří nočních linek. Je to určitý kompromis, který by měl obsloužit co nejvíce cestujících. Už nyní je však velmi pravděpodobné, že příjem z jízdného nepokryje náklady na provoz," popsala mluvčí olomouckého dopravního podniku Magdaléna Kopřivová

Ten by měl za rok podle vedení olomoucké radnice spolykat na 861 tisíc korun. První spoj vyjede na celý okruh ve 23:25, poslední pak ve 3:24. Podle náměstka olomouckého primátora Ivo Vlacha bude využití autobusů sledováno a na základě toho pak mohou přijít změny.

"Zhruba za půl roku vyhodnotíme, do jaké míry budou lidé tento spoj využívat a podle toho zvážíme jeho další budoucnost. O nějakém rozšíření však prozatím neuvažujeme. V tuto chvíli jsme se snažili o to, abychom pokryli především největší olomoucká sídliště, a také o to vyjít vstříc těm, co do města přijíždějí kupříkladu nočním vlakem," řekl Vlach.

Noční autobusy zastaví i na tramvajových zastávkách

Nový jízdní řád, který by měli lidé na zastávkách v olomouckých ulicích či na internetových stránkách místního dopravního podniku najít po Novém roce, tak zahrnuje 33 zastávek s tím, že na osmi z nich cestující v ulicích Pasteurova, Hodolanská či Tovární vyzvedne, nebo vyloží jen každý druhý spoj.

PODÍVEJTE SE UŽ NYNÍ NA JÍZDNÍ ŘÁD OBNOVENÉ OLOMOUCKÉ NOČNÍ LINKY

"Řidiči obnovených nočních linek budou ve významné míře využívat skrze jejich polohu i tramvajové zastávky. Kvůli levnějšímu provozu však pro jejich obsluhu využijeme autobusy," doplnil Vlach.

Mapa nové olomoucké noční linky číslo 50. Čárkovaně je znázorněna trasa varianta přes Pavlovičky, do které zajíždějí dva spoje.

Mapa nové noční linky číslo 50. Čárkovaně je znázorněna trasa varianta přes Pavlovičky, do které zajíždějí dva spoje. Pro zvětšení klikněte. zdroj: Magistrát města Olomouce

Další akce, která v budoucnu rozšíří tramvajovou síť v krajském městě, je mnohonásobně dražší. Nová dvojkolejná trať o délce zhruba půldruhého kilometru má v budoucnu s centrem města spojit sídliště Nové Sady a Povel. Jde o první z nových tratí, které město v budoucnu plánuje (více o dalších směrech kam mají vést čtěte zde).

V tuto chvíli se město chystá na první fázi její výstavby. "Podařilo se nám zjednodušeně řečeno postoupit do užšího kola boje o dotaci ve výši 196 milionů na její stavbu," přibližuje primátor Olomouce Martin Novotný. Celková částka, kterou tak město do nových kolejí, výhybek a nástupních ostrůvků vloží, se pohybuje kolem 300 milionů korun.

"Se stavbou by se pak mohlo začít kolem poloviny příštího roku, kdy bychom měli již mít stavební povolení," upřesňuje vedoucí oddělení koncepce dopravy na olomoucké radnici Marek Černý. Na stávající trať se ta nová napojí nedaleko městské tržnice.

"Povedeme ji na Velkomoravskou ulici a odtud pak ke Skupově a Trnkově ulici, kde v prostoru mezi dvěma tamními parkovišti vznikne její prozatímní konečná zastávka," dodal Černý.

Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady.Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady.

Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady a rozdělení jednotlivých fází její výstavby. Pro zvětšení klikněte. zdroj: Magistrát města Olomouce

O přesném termínu, kdy zde budou lidé nově nastupovat a vystupovat z tramvaje, pak podle něj rozhodne počasí. "Záleží v jaké fázi stavby přijde zima. Pokud budou na pořadu dne takové práce, na které nemá vliv mráz, tak nám nehrozí žádné zdržení. Reálný termín dokončení této první fáze je pak zhruba polovina roku 2013. O druhé, která má vést až na Nové Sady, pak rozhodne zisk případných dotací," nastínil Černý.