Ministr dopravy Pavel Dobeš slíbil při své návštěvě Olomouckého kraje peníze na řadu důležitých staveb, například dokončení dálnice D1 či opravu silnice R46.

Ministr dopravy Pavel Dobeš slíbil při své návštěvě Olomouckého kraje peníze na řadu důležitých staveb, například dokončení dálnice D1 či opravu silnice R46. | foto: ČTK

Dobeš slíbil Olomouckému kraji dostavbu D1, opravu R46 i obchvat Zvole

  • 10
Ministr dopravy Pavel Dobeš slíbil při návštěvě Olomouckého kraje peníze na několik důležitých dopravních staveb. Stát co nejrychleji dostaví dálnici D1 u Přerova, opraví silnici R46 a začne stavět obchvat Zvole. Další peníze půjdou také na přerovský železniční uzel, odkládá se naopak zdejší průtah.

Pokud se podaří navýšit rozpočet dopravy na příští rok, v čemž mají ministrovi pomoci odboráři (více čtěte zde), mohli by se podle Dobeše dělníci pustit do dostavby D1 v úseku mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou už příští rok, kdy by stát poslal prvních 600 milionů. Pokud ale vláda schválí pro Statní fond dopravní infrastruktury nižší rozpočet ve výši 37 miliard, posune se zahájení prací o rok.

"Máme zájem v našem rozpočtu najít finance na dostavbu dálnice D1 v obou úsecích. Vzhledem k pokročilosti přípravy se na řadu jako první dostane část Přerov-Lipník. Tato varianta má už 95 procent příprav za sebou," řekl Dobeš. Státní kasa pro ni počítá v roce 2013 se sumou 1,6 miliardy a v roce 2014 s 1,8 miliardy korun.

Na trase mezi Prahou a Ostravou totiž zbývá ještě poslední nedokončený úsek Říkovice - Přerov, kde je nutné co nejrychleji dokončit výkupy potřebných pozemků. Pokud se to ale podaří, mělo by už v roce 2014 putovat na stavbu prvních 700 milionů korun.

Přerovští aktivitu vítají, byť zatím nebudou mít toužebně očekávaný "průpich", jak místní nazývají průtah městem. "Ministr řekl, že obě akce nyní provést nelze. Preferují dostavbu dálnice a obchvatu Přerova. Průpich nás samozřejmě trápí, ale když bude hotový obchvat, městu se také uleví," podotkl mluvčí přerovské radnice Bohuslav Přidal.

Kdyby Zvole nedostalo obchvat, lidé chtěli začít s blokádami

Ministr také slíbil konec noční můry všech řidičů jezdících mezi Mohelnicí a Šumperkem - průjezd Zvolí. Pokud vše půjde podle plánu, bude se nejpozději koncem roku 2015 jezdit po novém obchvatu, který vyvede dopravu z vesnice. Stavět se začne příští rok, přitom podle původních plánů se mělo po nové silnici letos jezdit.

Pro lidi žijící ve vesnici je přesto chystané zahájení stavby dobrou zprávou. Vesnicí totiž projíždí denně šestnáct tisíc aut a průjezd obcí je nejhorším úsekem mezi Mohelnicí a Šumperkem. Přímo mezi domy jsou totiž dvě prudké zatáčky, ve kterých mají problémy především náklaďáky.

"Konečně máme za sebou nekončené roky dohadů plné slibů a odkládání stavby. Už jsme byli připraveni na občanské protesty, pokud by se stavba zase zastavila. Teď nám nezbývá než věřit, že už výstavbu rychlostní komunikace nic nezhatí," sdělil starosta obce Josef Najman.

Podle Dobeše bylo potřeba snížit celkovou cenu stavby a to kvůli Evropské unii, která na ni poskytla dotaci. Ta si totiž vymínila, že nesmí překročit padesát milionů eur. Obchvat je tak oproti původním plánům zhruba o sto milionů korun levnější.

Rychlostní silnice I/44 budovaná mezi Mohelnicí a Šumperkem pomůže v rozvoji celého regionu, protože výrazně urychlí dopravu. Obchvat Zvole je ale teprve třetí stavbou, která se v celém úseku staví. Už sedm let uběhlo od postavení obchvatu Postřelmova, před třemi lety byl dokončen obchvat Rájce.

Další miliardy dá ministerstvo na R46 či přerovské nádraží

Dobeš v regionu mluvil i o dalších důležitých stavbách. Rekonstrukce se má dočkat třeba rychlostní silnice R46 vedoucí mezi Vyškovem a Olomoucí. "Jde o část, kde došlo ke snížení ze 130 na 100 kilometrovou rychlost. Silnice je ve špatném stavu. Do dořešení bezpečnostních podmínek není možné rychlost opět navýšit," vysvětlil ministr.

Řidiče i hejtmana Martina Tesaříka ale snížení rychlosti popudilo, kraj byl dokonce ochoten státu kvůli uspíšení oprav půjčit peníze (více čtěte zde). Letos ale nakonec ministerstvo na opravy vyčlení 148 milionů, z nich největší část půjde na výměnu středových svodidel. V roce 2012 by pak stavaři za 192 milionů korun zrekonstruovali vozovku silnice s tím, že práce skončí o rok později.

Přestavby se má dočkat rovněž kruhový objezd u olomouckého Glóbusu, kde dochází poměrně často k nehodám, a stát má také zájem na rekonstrukci železniční stanice v Přerově. Na to počítá celkově se čtyřmi miliardami.

,