V rušné olomoucké ulici 8. května zabil na podzim padající falešné štítové zdi procházející ženu. Podle měření objednaného radnicí tu ale tramvaje a auta domy nepoškozují.

V rušné olomoucké ulici 8. května zabil na podzim padající falešné štítové zdi procházející ženu. Podle měření objednaného radnicí tu ale tramvaje a auta domy nepoškozují. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Domy v olomoucké ulici, kde ženu zabila padající zeď, jsou bezpečné

  • 1
Domy v olomoucké ulici 8. května jsou v pořádku a tramvaje je nepoškozují, takže její rekonstrukce není nutná. Takový je výsledek prohlídek tamních domů a odborného posudku, který si nechala zpracovat olomoucká radnice po tragédii, při níž na podzim zemřela na jedné z nejrušnějších ulic města pod zřícenou štítovou zdí procházející žena.

"Ihned po říjnové tragédii jsme se obrátili na odbornou společnost Ekological Consulting, abychom zjistili dopad dopravy na okolní zástavbu," vysvětluje náměstek primátora Martin Major s tím, že pokud by výsledky znaleckých posudků vyšly jinak než kladně, byla radnice připravena přizpůsobit své plány na rekonstrukce v historickém centru.

"Cílem měření, které společnost prováděla na celkem osmi budovách, bylo zjistit zatížení sledovaných domů provozem tramvajové tratě a změřit přenos vibrací od nákladních automobilů, které touto ulicí projíždějí," doplnil Major.

Žádná z hodnot, které odborníci naměřili, nepřekročila zákonné limity. "Osm bodů jsme ve výšce asi půl metru nad zemí rozmístili po obou stranách ulice. Ani jedno z naměřených čísel však nepřekročilo požadované limity. Tři nejvyšší hodnoty jsme pak pro jistotu přeměřili ještě blíž ke kolejím, ale ani tak limity prolomeny nebyly," konstatuje Jiří Bruz ze společnosti Ekological Consulting.

Podle statika další pády zdí v ulici nehrozí

Statik Mirolav Najdekr, který výsledky měření posuzoval, pak ve své závěrečné zprávě uvedl, že ani tramvajový provoz, ani automobilová doprava vyšetřované budovy nepoškozují.

Ke stejnému výsledku nakonec dospěl i statik Jaromír Vrba, který zpracoval posudky pro policii ihned po říjnovém neštěstí. V těch přitom označil za hlavní viníky neštěstí otřesy od tramvají, pnutí od jejich troleje, která byla uchycená ve zdi domu, a také pláty železa, které od 19. století zeď, která později spadla, držely.

"V tuto chvíli, kdy už za sebou máme prohlídky většiny domů v ulici, můžu říct, že tu žádné výrazně poškozené domy nejsou a podobný případ v současnosti nehrozí," říká.

Rekonstrukci ulice radnice odsunula až na rok 2015

Podle něj by se však rekonstrukce ulice v historickém centru města přesto měla provést co nejdříve. "Chápu, že letošní rekonstrukce není reálná, ale byl bych velmi nerad, kdyby se to ztratilo ze zřetele," uvedl statik.

"Naměřené hodnoty sice limity nepřekračují, ale říjnové neštěstí se stalo kvůli kombinaci několika faktorů. Řeknu to tak, kdyby v té ulici stály nové domy, nestalo by se to. Ale mluvíme tu o staré zástavbě," dodal Vrba.

Stavební úpravy, které s konečnou platností zajistí bezpečnost chodců i provozu plánuje radnice v ulici 8. května až v roce 2015. "Přáli bychom si, aby byla ulice spravená už letos, ale při současném množství staveb v centru to není možné," nastínil Major.

Stále přitom pokračuje vyšetřování podzimní nehody. "V tuto chvíli už máme všechny potřebné znalecké posudky, které vyhodnocujeme. Případ tak stále není uzavřen," řekla policejní mluvčí Marie Štrbáková.