Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přerov si chce ulevit od kamionů jejich odkloněním přes Mádrův podjezd

  6:52aktualizováno  6:52
Takzvaný Mádrův podjezd v Přerově se stane důležitou dopravní spojkou. Město se totiž rozhodlo nechat ho rozšířit, takže jím budou moci projíždět i zásahová auta hasičů a navíc lokalitě u nádraží uleví od kamionů.

Takzvaný Mádrův podjezd v Přerově chce město rozšířit tak, aby jím mohly jezdit kamiony a také zásahové vozy hasičů. | foto: Magistrát města Přerov

Až dvanáct a půl tisíce aut projede denně po silnici před přerovským nádražím, z toho čtvrtinu tvoří nákladní vozidla a kamiony. Je to zhruba o tisícovku vozidel více než na hlavním tahu mezi Přerovem a Olomoucí, přitom jde o oblast s hustou zástavbou a vysokým pohybem chodců.

Aby ale bylo možné kamiony a také zásahové vozy hasičů nechat jezdit Mádrovým podjezdem, je nutné ho rozšířit a prohloubit. Nyní je totiž pouze tři metry široký a na druhou stranu se jím dostanou pouze vozy do maximální výšky 2,8 metru. Po přestavbě by ale mohl odvést těžkou dopravu z ulice generála Štefánika do Tovačovské ulice a naopak.

„Odklonila by se doprava aut nad 12 tun z prostoru kolem vlakového nádraží, a tím by se zlepšil komfort života v této části města. Průmyslová zóna v Tovačovské ulici by se napojila na komunikaci první třídy a následně na plánovanou dálnici,“ shrnul výhody plánu přerovský primátor Vladimír Puchalský.

Nová silnice by tak výhodně napojila i areál Přerovských strojíren a navazující letiště, které od zbytku města odděluje železniční trať.

Město chce s pomocí kraje získat peníze na rozšíření od státu

Plán na rozšíření Mádrova podjezdu, který nyní přerovští radní posvětili jako jednu z hlavních dopravních priorit, ale není novinkou. Na magistrátu leží studie skoro jedenáct let, konkrétně od prosince roku 2004.

„Teď o projektu chceme vyjednávat se zástupci Olomouckého kraje, který na tuto stavbu může získat finance,“ uvedl bývalý ministr dopravy Antonín Prachař, který zastupuje Přerov ve věcech dopravních staveb před orgány státu a kraje.

„Podle předběžných informací z vedení Státního fondu dopravní infrastruktury je totiž možné využít peníze státu - pokud plánovaná komunikace navazuje na průmyslovou zónu. A v tomto případě jsou podmínky splněny. Stavba je i v souladu s územním plánem Přerova, takže jí nic nebrání,“ dodal.

Výhodou je, že Mádrův podjezd byl opraven už v roce 2011, kdy byl v Přerově modernizován železniční uzel.

„Oprava stála 104 milionů korun a částkou 20 milionů korun na ni přispěl Olomoucký kraj. Město Přerov se podílelo částkou 1,8 milionu,“ konstatoval Pavel Gala z odboru rozvoje přerovského magistrátu. Na základě tohoto spolufinancování se podařilo vybudovat podjezd v takových parametrech, aby pod ním v budoucnu mohla vést silnice II. třídy.

„Podjezd byl z původních 5,5 metru zrekonstruován na rozpětí 17,4 metru. Finanční krytí na to, aby pod ním byla postavena nová betonová vana v parametrech pro silnici II. třídy, ale nebylo reálné. Proto tam byla ponechána silnice stejných rozměrů jako původní - její šířka činí tři metry, podjezdná výška 2,8 metru a jednostranný chodník je v šířce 1,2 metru,“ shrnul Gala.

Počítá se i s ochranou proti vodě

Kromě rozšíření a prohloubení silnice pod železnicí bude potřeba vyřešit i další problém - při větších srážkách býval podjezd zatopený a neprůjezdný.

„Projekt s tím počítá a nabízí takové technické řešení, aby byla eliminována i spodní voda. Byla by tam dostatečně silná železobetonová deska a své místo by tu měla i čerpadla,“ vysvětlil primátor Puchalský.

Možnost využívání podjezdu vítají i přerovští hasiči. Jejich vozy tudy nyní paradoxně neprojedou, ačkoliv mají v sousedství své stanoviště.

„Zprovoznění Mádrova podjezdu na průjezdný profil nákladních vozidel, zejména vozidel požární ochrany, je dlouhodobým požadavkem Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje,“ řekla mluvčí hasičů Vladimíra Hacsiková.

V současné době nezbývá hasičům při zásazích v přerovské průmyslové zóně a v oblasti na jihozápad od města, kde se nachází například Tovačov, Bochoř, Troubky nebo místní části Lověšice a Henčlov, než využívat Kojetínský podjezd. Ten ale bývá často ucpaný kvůli vysokému provozu nebo zcela neprůjezdný v situacích, kdy pod ním uvízne kamion nebo je po silném dešti zatopený.

„Pokud nemohou jednotky požární ochrany Kojetínským podjezdem projet, musí se k místu události dostat dvěma objízdnými trasami, a to buď přes Troubky, což je trasa o délce 27 kilometrů, nebo přes Říkovice, tedy asi 18 kilometrů dlouhou objížďkou. Hasiči by proto velmi uvítali rozšíření Mádrova podjezdu i pro vozidla požární ochrany,“ uzavřela Hacsiková.




Nejčtenější

Řidič přejel na D35 člověka, považoval jej za zvíře. Dálnice hodiny stála

Řidič přejel na D35 člověka. Dálnice stojí

Od brzkých ranních hodin až do odpoledne musela být uzavřena dálnice D35 v úseku mezi Velkým Újezdem a Přáslavicemi na...

Odešli ze světa financí a rok mýtili les. Srub mají dokonale promyšlený

Srub zaujme svou konstrukcí již zvenku.

Srub zasazený na pozemku v blízkosti lesa je obklopený volným nezastavěným prostorem a pastvinami s koňmi. Koncept...



Nechte nás kopat déle, žádají archeologové na posledním úseku dostavby D1

Pohled na probíhající archeologický průzkum na trase posledního úseku dostavby...

O půl roku navíc požádali Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) archeologové, kteří zkoumají budoucí trasu posledního úseku...

Opravený park v přerovské romské čtvrti ničí vandalové už před kolaudací

Čerstvě opravený park na přerovském náměstí Františka Rasche už se stal terčem...

Ani do formálního dokončení stavebních prací nevydržel bez poničení nově opravený parčík na přerovském náměstí...

Fotbal jde stranou, přednost má rodina. Rozehnal přerušil kariéru v Belgii

David Rozehnal v dresu Ostende

Zatímco spoluhráči z Ostende se připravují na jarní boj o záchranu v nejvyšší belgické soutěži, David Rozehnal zůstává...

Další z rubriky

Zapomnělo se na lidi, zlobí se starostové kvůli jízdním řádům autobusů

(Ilustrační snímek)

Nový systém ve veřejné dopravě možná zefektivnil trasy autobusů, ale nebere ohled na lidi, kteří jimi cestují, zlobí se...

Sníh střídá déšť s oblevou, lyžování v nížině se kvůli počasí prodraží

Ilustrační snímek

Z udržování sněhových podmínek v lyžařských střediscích se s neustálými výkyvy počasí stal spíše boj, než rutinní...

VIDEO: Hokejista mířící do šatny po prohraném zápase udeřil diváka

Hokejista Poruby během vyhroceného závěru zápasu v Šumperku během cesty do...

Vyhrocený závěr mělo ve středu na zimním stadionu v Šumperku utkání mezi tamními hokejisty a soupeřem z Poruby. Hosté...

Najdete na iDNES.cz