Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přerov si chce ulevit od kamionů jejich odkloněním přes Mádrův podjezd

  6:52aktualizováno  6:52
Takzvaný Mádrův podjezd v Přerově se stane důležitou dopravní spojkou. Město se totiž rozhodlo nechat ho rozšířit, takže jím budou moci projíždět i zásahová auta hasičů a navíc lokalitě u nádraží uleví od kamionů.

Takzvaný Mádrův podjezd v Přerově chce město rozšířit tak, aby jím mohly jezdit kamiony a také zásahové vozy hasičů. | foto: Magistrát města Přerov

Až dvanáct a půl tisíce aut projede denně po silnici před přerovským nádražím, z toho čtvrtinu tvoří nákladní vozidla a kamiony. Je to zhruba o tisícovku vozidel více než na hlavním tahu mezi Přerovem a Olomoucí, přitom jde o oblast s hustou zástavbou a vysokým pohybem chodců.

Aby ale bylo možné kamiony a také zásahové vozy hasičů nechat jezdit Mádrovým podjezdem, je nutné ho rozšířit a prohloubit. Nyní je totiž pouze tři metry široký a na druhou stranu se jím dostanou pouze vozy do maximální výšky 2,8 metru. Po přestavbě by ale mohl odvést těžkou dopravu z ulice generála Štefánika do Tovačovské ulice a naopak.

„Odklonila by se doprava aut nad 12 tun z prostoru kolem vlakového nádraží, a tím by se zlepšil komfort života v této části města. Průmyslová zóna v Tovačovské ulici by se napojila na komunikaci první třídy a následně na plánovanou dálnici,“ shrnul výhody plánu přerovský primátor Vladimír Puchalský.

Nová silnice by tak výhodně napojila i areál Přerovských strojíren a navazující letiště, které od zbytku města odděluje železniční trať.

Město chce s pomocí kraje získat peníze na rozšíření od státu

Plán na rozšíření Mádrova podjezdu, který nyní přerovští radní posvětili jako jednu z hlavních dopravních priorit, ale není novinkou. Na magistrátu leží studie skoro jedenáct let, konkrétně od prosince roku 2004.

„Teď o projektu chceme vyjednávat se zástupci Olomouckého kraje, který na tuto stavbu může získat finance,“ uvedl bývalý ministr dopravy Antonín Prachař, který zastupuje Přerov ve věcech dopravních staveb před orgány státu a kraje.

„Podle předběžných informací z vedení Státního fondu dopravní infrastruktury je totiž možné využít peníze státu - pokud plánovaná komunikace navazuje na průmyslovou zónu. A v tomto případě jsou podmínky splněny. Stavba je i v souladu s územním plánem Přerova, takže jí nic nebrání,“ dodal.

Výhodou je, že Mádrův podjezd byl opraven už v roce 2011, kdy byl v Přerově modernizován železniční uzel.

„Oprava stála 104 milionů korun a částkou 20 milionů korun na ni přispěl Olomoucký kraj. Město Přerov se podílelo částkou 1,8 milionu,“ konstatoval Pavel Gala z odboru rozvoje přerovského magistrátu. Na základě tohoto spolufinancování se podařilo vybudovat podjezd v takových parametrech, aby pod ním v budoucnu mohla vést silnice II. třídy.

„Podjezd byl z původních 5,5 metru zrekonstruován na rozpětí 17,4 metru. Finanční krytí na to, aby pod ním byla postavena nová betonová vana v parametrech pro silnici II. třídy, ale nebylo reálné. Proto tam byla ponechána silnice stejných rozměrů jako původní - její šířka činí tři metry, podjezdná výška 2,8 metru a jednostranný chodník je v šířce 1,2 metru,“ shrnul Gala.

Počítá se i s ochranou proti vodě

Kromě rozšíření a prohloubení silnice pod železnicí bude potřeba vyřešit i další problém - při větších srážkách býval podjezd zatopený a neprůjezdný.

„Projekt s tím počítá a nabízí takové technické řešení, aby byla eliminována i spodní voda. Byla by tam dostatečně silná železobetonová deska a své místo by tu měla i čerpadla,“ vysvětlil primátor Puchalský.

Možnost využívání podjezdu vítají i přerovští hasiči. Jejich vozy tudy nyní paradoxně neprojedou, ačkoliv mají v sousedství své stanoviště.

„Zprovoznění Mádrova podjezdu na průjezdný profil nákladních vozidel, zejména vozidel požární ochrany, je dlouhodobým požadavkem Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje,“ řekla mluvčí hasičů Vladimíra Hacsiková.

V současné době nezbývá hasičům při zásazích v přerovské průmyslové zóně a v oblasti na jihozápad od města, kde se nachází například Tovačov, Bochoř, Troubky nebo místní části Lověšice a Henčlov, než využívat Kojetínský podjezd. Ten ale bývá často ucpaný kvůli vysokému provozu nebo zcela neprůjezdný v situacích, kdy pod ním uvízne kamion nebo je po silném dešti zatopený.

„Pokud nemohou jednotky požární ochrany Kojetínským podjezdem projet, musí se k místu události dostat dvěma objízdnými trasami, a to buď přes Troubky, což je trasa o délce 27 kilometrů, nebo přes Říkovice, tedy asi 18 kilometrů dlouhou objížďkou. Hasiči by proto velmi uvítali rozšíření Mádrova podjezdu i pro vozidla požární ochrany,“ uzavřela Hacsiková.




Nejčtenější

Pět kol, pět otazníků. Jaké zápletky ještě nabízí fotbalová liga?

Plzeňský útočník Michael Krmenčík lituje spálené šance v utkání proti Mladé...

A jde se do finále! Už jen pět kol zbývá odehrát ve fotbalové lize, za měsíc a dva dny bude jasno o všem důležitém....

Olomouc - Ostrava 1:0, dva vyloučení, souboj nováčků rozhodl Plšek

Momentka ze zápasu Sigmy Olomouc a Baníku Ostrava.

V bitvě nováčků ve fotbalové lize triumfovala Olomouc, v utkání 25. kola porazila ostravský Baník krásným gólem Plška...



StoletíDNES: Obnovený olomoucký orloj podle sovětského vzoru

Poznáte místo?

Letos prožíváme mimořádné výročí - sto let od vzniku samostatného československého státu. V rámci projektu...

To by Havel nevymyslel. Tečkou za „inzultací sudího“ bylo absurdní divadlo

Rostislav Dragoun (vlevo) z Opavy rozehrává akci kolem Marka Sehnala z...

Nezvykle - dvěma trestnými hody Filipa Zbránka a jedním Luďka Jurečky - začal duel Opavy a Olomoucka ve čtvrtfinále...

Boj o Evropskou ligu: zábava až do finiše i slávistický faktor v poháru

Jablonecký Jan Chramosta (v zeleném) v souboji s Urošem Radakovičem ze Sigmy...

Čtyři se perou, dva z nich, možná jen jeden zůstane na kolenou. Velmi vyrovnaný je boj fotbalistů o účast v Evropské...

Další z rubriky

Historikům pomohou odhalovat tajemství uměleckých děl chemici a fyzici

Ilustrační snímek

Vrátit se do minulosti a nahlédnout pod ruce starým mistrům budou moci experti na Univerzitě Palackého při nových...

VIDEO: Pes ukousl ženě kus prostředníčku, lékaři ho nahradili prstem z nohy

Hana Koloušková ukazuje pravou ruku, na které jí pes ukousl část prostředníčku....

Možnost vrátit se v co největší míře zpět do života po vážném úrazu dali lékaři olomoucké fakultní nemocnice ženě,...

Udělal jsem blbost, už se stalo, přiznal obžalovaný z vraždy bezdomovce

Jiří Christ (vpravo) čelí u olomouckého krajského soudu obžalobě z vraždy...

Olomoucký krajský soud otevřel případ vraždy bezdomovce u chaty ve Šternberku z loňského podzimu. Obžalovaný je Jiří...

Najdete na iDNES.cz