Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miliardová oprava trati do Jeseníku končí, vlaky zrychlí jen o pár minut

  12:08aktualizováno  12:08
Na železniční trať z Bludova do Jeseníku se po několikaměsíčních opravách za téměř miliardu korun vrátily první vlaky. Cestující získali větší pohodlí na nádražích a zastávkách, výraznější zrychlení cestování ale opravy nepřinesly.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Josef VostárekMAFRA

Výluky spojené s cestováním náhradními autobusy museli lidé vydržet výrazně déle, než bylo původně v plánu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž musela ukončit smlouvu s původním dodavatelem části stavby, sdružením firem Klemet a maďarské A-Híd, které nebylo schopno ani začít. Stavět tak začal až letos nově vybraný dodavatel, společnost Eurovia.

Šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík si pochvaluje, že trať je konečně opravena.

„S původním dodavatelem části trati to byl průšvih. Když si stavební firma vezme větší sousto, než je schopna zvládnout, je z toho vždycky problém. Důležité bylo, že nový dodavatel vše zvládl a trať je konečně znovu v provozu. Lidé už na to netrpělivě čekali,“ říká Žmolík, který je rovněž starostou Lipové-lázní, jedné z obcí na „severní“ trati.

Modernizace trati stála téměř 994 milionů korun, z toho dotace od Evropské unie činí necelých 774 milionů korun. Hlavním přínosem je pohodlnější cestování, vyšší bezpečnost a zvýšení traťové rychlosti.

„Cestující ocení nová nástupiště s bezbariérovým přístupem a zrychlení dopravy v tomto úseku. Například mezi Bludovem a Hanušovicemi bylo možné díky stavebním úpravám zvýšit traťovou rychlost z původních 65-75 až na sto kilometrů za hodinu,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Vlaky zrychlí maximálně o pět minut

Vyšší traťová rychlost v některých úsecích však nepřinese cestujícím tak výraznou časovou úsporu, na kterou čekali.

„Jízdní doby u spěšných vlaků a rychlíků se zkrátí maximálně o čtyři až pět minut, u osobních vlaků je to ještě méně. Důvodem malé časové úspory je členitá trať s častými zatáčkami a stoupáním, takže vyšší traťové rychlosti mohou vlaky dosáhnout jen na části tratě,“ vysvětlila Šubová.

Podle Žmolíka je tak malé zrychlení pro lidi téměř nepodstatné. „Železnice může být pro lidi atraktivnější jenom tehdy, pokud zvýšení komfortu a bezpečnosti jde ruku v ruce se zkrácením jízdní doby. Obávám se, že kvůli tak malé časové úspoře se zájem cestujících o jízdu po této trati příliš nezvýší,“ míní Žmolík.

Na trati také zavedli dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení z dispečinku v Šumperku. Výraznou proměnu za sebou mají železniční stanice Ruda nad Moravou a Bohdíkov a také šest zastávek: Bludov lázně, Bohutín, Bartoňov, Komňátka, Raškov a Hanušovice Holba. Vedle nových nástupišť je zde také nové osvětlení, rozhlas a přístřešky.

„Přístup cestujících na nástupiště v železničních stanicích nyní zajišťuje centrální přechod, který vede od výpravních budov do čela nástupišť,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Výrazně bezpečnější jsou také železniční přejezdy, mínusem je naopak to, že na stanicích jsou místo vyhřívaných čekáren pouze přístřešky.

Do prosince nebude jezdit většina spěšných vlaků a rychlíky

Velký význam modernizace pro turistiku vidí ředitelka Sdružení cestovního ruchu Jeseníky Andrea Závěšická.

„Zvýšení kvality cestování po železnici přispěje k dobrému jménu Jeseníků jako významné turistické destinace. Protože jde o horskou trať, je to velké lákadlo. Hodně lidí se chce projet po trati, kterou proslavil komiksový hrdina Alois Nebel. Vyšší komfort určitě uvítají,“ řekla Závěšická.

České dráhy zatím mohly nasadit na železniční trať pouze osobní vlaky, spěšné vlaky a rychlíky budou ještě několik týdnů nahrazovat autobusy.

„Až do 9. prosince SŽDC uvádí do provozu zabezpečovací zařízení na přejezdech. Vlaky Českých drah mají proto na přejezdech nařízenou pomalou jízdu, což by u spěšných vlaků rozvázalo vazby a narušilo spojení,“ vysvětlila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová. Jedinou výjimkou u spěšných vlaků je vlak 1634.

Tahanice mezi SŽDC a původním dodavatelem části stavby, který nedodržel smlouvu, nakonec trvaly rok. Spor skončil smírem - vyměřené penále ve výši 59 milionů korun nedostane v penězích, ale v materiálu pro stavby železnic.

„SŽDC podle dohody získala materiál v hodnotě penále, který využije na jiných stavbách. Z našeho pohledu je spor ukončen,“ řekla Šubová.




Nejčtenější

Zázrak v Rychlebských horách. Z ruiny na zboření je skvostná Tančírna

Tančírně hrozilo zřícení. Obec Bernartice ji vrátila zašlou krásu.

Secesní Tančírna v Račím údolí sloužila jako výletní restaurace a místo pro zábavu a tanec, pak pro dětské tábory a...

Poplatek za vodu na výrobu sněhu je absurdní, brání se hrozbě skiareály

Ilustrační foto

Vlekařům, kteří draze vyrábějí technický sníh, se v budoucnu zřejmě ještě zvýší náklady, což ovlivní i ceny skipasů....



Olomouc - Plzeň 0:0, aktivní domácí lídra potrápili a jsou druzí

TŘETÍ PROTI PRVNÍMU. Takové byly pozice Olomouce a Plzně v tabulce před...

Plzeňští fotbalisté teprve podruhé v ligovém ročníku ztratili body, podruhé v utkání neskórovali. V 17. kole remizovali...

Za prohru pro sázky nabízeli až 20 tisíc eur, říká šéf fotbalového klubu

Šéf fotbalového klubu 1. HFK Olomouc Vladimír Dostál.

V létě 2013 šokoval šéf 1. HFK Olomouc Vladimír Dostál fotbalovou veřejnost, když podal trestní oznámení, protože měl...

Penalta? Držení už bylo za hranou, myslí si olomoucký Plšek

Olomoucký Jakub Plšek atakuje plzeňského obránce Lukáše Hejdu v ligovém utkání.

Záložník Jakub Plšek nahradil na hrotu olomouckého útoku Jakuba Řezníčka, zimního hosta z Plzně, který proti svému týmu...

Další z rubriky

Do Sněmovny zvolený starosta Jeseníku se vzdá funkce, bude jen poslancem

Adam Kalous (hnutí ANO).

Starosta Jeseníku Adam Kalous se na konci měsíce vzdá své funkce. V loňských parlamentních volbách byl zvolen poslancem...

Hasiči na Přerovsku celou noc bojovali s požárem skládky, hlídají i vzduch

Více než deset jednotek hasičů bojovalo od pondělního večera po celou noc i...

Přes deset jednotek hasičů se od pondělního večera do úterního rána zapojilo u Lipníku nad Bečvou do boje s velkým...

Olomouc vrátí část zrušených autobusů do jihovýchodní části města

Pro řadu obyvatel z okrajové olomoucké čtvrti Holice jsou autobusové linky 12 a...

Olomoucký dopravní podnik zrušil začátkem roku přes nevoli místních asi třetinu spojů mířících na okraj města do místní...

Najdete na iDNES.cz