Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trasu už nezměníme, ví rebel i realista z Dluhonic blokujících dostavbu D1

  12:54aktualizováno  12:54
Jako starousedlík je pořád rebelem, jehož sestra je mezi vlastníky, kteří odmítají prodat domy. Jako předseda komise přerovské místní části Dluhonice ale začíná být Pavel Ježík realista. Ví, že s trasou D1 nic neudělá, že se do vesnice nakonec stejně nabourá. Ale ani tak se Dluhoničtí podle něj nechtějí lehko vzdát.

Na stavbu posledního úseku D1 z Říkovic do Přerova se zatím stále vykupují pozemky a ŘSD řeší vzpurné obyvatele Dluhonic, předposlední úsek k Lipníku nad Bečvou už mezitím pomalu dostává obrysy. | foto: Luděk Peřina, ČTK

Jak dlouho víte, že přes Dluhonice povede dálnice?
Víme to přes dvacet let a celou dobu se proti tomu také ozýváme. Píšeme připomínky, ale naše stanoviska se na radnici zamítají. Státní úřady se s námi bavit nemusejí, protože nemáme právní subjektivitu, jsme jen místní část.

Před 23 lety jste v referendu rozhodli o odtržení od Přerova, ale ministr vnitra to zamítl. Nelitujete, že jste se nebránili?
Lituji toho velmi. Ministerstvo tehdy porušilo naše ústavní práva. Myslím, že pro dědinu je to tragédie. Celý život pouze přihlížím postupné demolici obce z moci úřední. Zvlášť toho lituji, když teď poslouchám, jak úředníci z magistrátu soustavně lžou...

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo...

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo jiné vést přes místní část Dluhonice.

V čem konkrétně?
Tvrdí, že důvod, proč naše požadavky nikdo neřešil, byl, že Přerov měl v roce 2003 slíbenou dálnici. Kdybychom s tím něco chtěli dělat, tak by to stavbu odsunulo. Teď máme rok 2016 a jsme tam, kde jsme byli tehdy. Jednoznačnou lží je to, že trasa je daná územními plány a hlavně usnesením vlády, které dálnici definuje. Tam ale nikde není psáno, že se Dluhonice musí bourat. Je tam zakreslená Olomouc, Prostějov, Přerov a naskicovaná trasa v minimálním měřítku. Konkrétní trasu ale řeší územní plán města Přerova. Tu si naprojektoval a schválil Přerov sám.

Vy jste chtěli trasu posunout o 150 metrů dál, pomohlo by to vůbec?
Kolem plánované trasy bylo 150metrové pásmo, kde by se nemusel znovu projednávat vliv stavby na životní prostředí - takzvaná EIA - ani nijak zasahovat do územního plánu olomoucké aglomerace... Všechno by šlo v klidu vyřešit a my bychom byli spokojení.

Dluhonice leží přímo u železnice. Jak vesnice v minulosti přijala ji?
Dráha byla pro dědinu přínos, protože znamenala i obrovský rozvoj. Byla tady zastávka a nákladiště, pracovala tam takříkajíc půl vesnice.

Nepomohla by vám tedy i dálnice?
Ne, ta naše životní prostředí jednoznačně zhorší.

Stál byste pořád o odsunutí D1?
Určitě. Jsou tady lidé, jejichž domovy se ocitnou v těsném sousedství dálnice a kteří pořád chtějí trasu posunout, názorově se s tímto požadavkem ztotožňuji. Ale jako předseda místního výboru vím, že trasa je daná a v určitém stupni přípravy, bez ohledu na požadavky Dluhonic. Chceme proto alespoň vidět na papíře, jaké dopady budou mít veškeré dopravní stavby na Dluhonice.




Nejčtenější

Pachatel nevěděl, že útočí na Kvitovou, soudí policie. Případ odložila

Tenistka Petra Kvitová na setkání s novináři po propuštění z nemocnice. (23....

Ani stovky různých podnětů od lidí, ani téměř jedenáct měsíců podrobného vyšetřování nestačilo kriminalistům k...

Třinec chtěl útočit na první místo v tabulce, v Olomouci ale neuspěl

Zleva třinecký brankář Šimon Hrubec, jeho spoluhráč obránce Tomáš Linhart a...

Hokejisté Olomouce porazili v předehrávaném duelu 21. kola hokejové extraligy Třinec jednoznačně 4:0. Hosté přitom měli...



Třeba má oběť nebude zbytečná, říká chartista Hradílek držící hladovku

Bývalý disident a mluvčí Charty 77 Tomáš Hradílek (8. listopadu 2017).

Bývalý disident a mluvčí Charty 77 Tomáš Hradílek drží už třináctý den protestní hladovku. Chce tak podle svých slov...

Stovky kilometrů silnic bude místo krajských cestářů udržovat Eurovia

Dispečer Vlastimil Mizera stojí u nových vozů zimní údržby v areálu firmy...

Zimní údržbu frekventovaných silnic první třídy v Olomouckém kraji letos poprvé zajistí soukromý sektor. Konsorcium tří...

Řidič kamionu na přejezdu prorazil závory, srážce zabránil i strojvůdce

Kamion uvěznily na přejezdu v Bludově závory. Srážce s přijíždějícím vlakem...

Na nepozornost v úterý málem doplatil řidič kamionu, který na Šumpersku vjel na železniční přejezd navzdory blikajícím...

Další z rubriky

Turistika živí místní jen na české straně Jeseníků, ta polská skomírá

(Ilustrační snímek)

Pro českou stranu Jeseníků je turistika poměrně významným zdrojem příjmů, za polskými hranicemi to ale neplatí. Vyplývá...

Děla chrlí sníh na Jesenické svahy, proti loňsku jsou vlekaři opatrnější

Zasněžování v horském resortu Dolní Morava v Jeseníkách na začátku zimní sezony...

Děla na svazích jsou v pozoru a s prvními mrazy mnohde začala foukat sníh. Tradiční „soutěž“ o to, který z jesenických...

Pachatel nevěděl, že útočí na Kvitovou, soudí policie. Případ odložila

Tenistka Petra Kvitová na setkání s novináři po propuštění z nemocnice. (23....

Ani stovky různých podnětů od lidí, ani téměř jedenáct měsíců podrobného vyšetřování nestačilo kriminalistům k...

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.