Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dluhonice chtějí vést D1 u Přerova jinak. Stálo by to miliony a roky času

  5:55aktualizováno  5:55
Problémy, které v přerovské místní části Dluhonice provázejí dokončení dálnice D1, zalarmovaly ministra dopravy Dana Ťoka a další dopravní experty. Ti se snaží s místními dohodnout, změna trasy, kterou lidé požadují, je ale podle nich v této fázi vyloučená. Obyvatelé ale hrozí zablokováním stavby.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Dan Materna, MAFRA

Dluhoničtí požadují, aby se za každou cenu změnila trasa D1. Ta současná se podle nich zbytečně vyhýbá opuštěným brownfieldům (území s nevyužívanými obytnými či průmyslovými budovami - pozn. red.) a naopak likviduje část historické obce. V případě, že neuspějí, odmítnou prodat klíčové pozemky a dostavbu posledního dálničního úseku tak chtějí zablokovat (více čtěte zde).

„Vyvlastnění je pro nás nejkrajnější variantou. Chceme se domluvit, najít kompromis,“ řekl při své návštěvě Ťok. Dostavba D1 je přitom klíčová jak pro město Přerov, tak pro vznik strategické průmyslové zóny v Bochoři.

Ministr dopravy, se kterým v Dluhonicích jednali také šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa či přerovský primátor Vladimír Puchalský s dalšími zástupci města, ale narazil na nekompromisní postoj místních obyvatel. Ti argumentují, že si za tento stav vedení města Přerova a jeho úředníci mohou sami, protože dvacet let shazovali jejich požadavky na změnu ze stolu.

„Připomínky k trase jim posílal osadní výbor i vlastníci pozemků, často jsme se nedočkali ani odpovědi. Kdyby nám vyhověli již dříve, nemuseli jsme se teď dohadovat,“ shrnul předseda dluhonického osadního výboru Pavel Ježík.

Může vést na Bochoř, navrhují změnu trasy Dluhoničtí

Dluhoničtí dokonce přišli s vlastním návrhem, kudy by měla dálnice vést. „Letiště v Bochoři se ruší, takže by se mu už dálnice nemusela vyhýbat, díky tomu by se oblouk trasy narovnal a zkrátil o 150 metrů,“ načrtl možné řešení Rostislav Hlávka.

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo...

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo jiné vést přes místní část Dluhonice (pro zvětšení mapy klikněte).

Na nákladech na stavbu by se tím podle jeho slov mohlo ušetřit až 300 milionů. Trasu by údajně stačilo posunout o 150 metrů, kolik povoluje koridor vymezený v územním plánu.

Přetrasování dálnice ale podle expertů na dopravu nebude tak snadné. „Trasa byla vybrána jako ideální ze všech možných variant a z pohledu komplexního posouzení a vlivů na okolí,“ upozornil ředitel ŘSD Jan Kroupa.

„Pod každým přesunutým metrem je jiný vlastník, jiné problémy. Vést v České republice trasu jinudy je velký problém. Už tady nemáme volné místo, kde by nikomu nic nevadilo. Vždycky se někdo najde. V takovém případě může dojít k tomu, že tady dalších deset či patnáct let nebude nic stát,“ vysvětlil Ťok.

ŘSD: Změna trasy by nyní znamenala zhruba 12 let zpoždění

Ministr při té příležitosti připomněl, že po dlouhém čekání konečně přišla reálná šance, aby se dálnice z Říkovic u Přerova postavila.

„Problém je, že se v resortu dopravy často měnili ministři dopravy, čímž jsme se dostali do situace, že stavíme pomalu a řešíme neustálé problémy,“ doplnil.

Změna trasy dálnice by podle jeho odhadu stála desítky milionů a znamenala by minimálně patnáctileté zdržení.

„Pokud by bylo nutno opakovat proces EIA a změnit územní plány, jednalo by se o zdržení o zhruba 12 let. Vedle oddálení výstavby by došlo ke zmaření investic, například projektové dokumentace, průzkumů, vykoupených pozemků v řádu desítek až stovek milionů korun,“ upřesnil na dotaz MF DNES mluvčí ŘSD Jan Studecký.

„Teoreticky lze připomínkovat trasu dálnice kdykoli, v současné fázi je ale změna trasy prakticky vyloučená,“ dodal.

„Přijdete o areál, dostanete nový,“ slíbil ministr kompenzace

ŘSD proto Dluhonickým nabídlo řešení problémů, se kterými se v tuto chvíli pracovat dá.

„Jde například o hluk. Plánujeme protihlukové stěny i takzvaný tichý asfalt. Jsme připraveni o těchto a dalších věcech diskutovat,“ řekl Kroupa.

V rámci finančních prostředků určených na stavbu D1 ministr přislíbil Dluhonickým další kompenzace.

„Jestli je to věc debaty, za kolik pozemky budeme vykupovat, jsme připraveni se o tom bavit. Můžeme nechat postavit nový sportovní areál, o který stavbou dálnice přijdete,“ řekl Ťok s tím, že dálnice může pro obec znamenat nikoliv katastrofu, ale šanci dalšího rozvoje.

Ne všichni místní se ale k výstavbě staví negativně. „Bez dálnice to nejde. Zkuste si bydlet v Přerově, kudy jezdí denně tisíce kamionů, nedá se tam dýchat a na dálnici čekají 20 let. A vy to nechcete řešit,“ připomněl Josef Gereš, který má v obci kovovýrobu a zámečnictví. Objekt, v němž podniká, má být kvůli D1 zbořen.

„Nikdo lidem nevykompenzuje, že budou bydlet vedle dálnice“

Debatovaný úsek dálnice Říkovice-Přerov je klíčovou stavbou nejen pro celý region, ale je zároveň posledním chybějícím úsekem této páteřní komunikace v republice.

„Je také potřebný pro vznik průmyslové zóny, na druhou stranu nemůžeme zanedbávat zájmy obyvatel Dluhonic. Snažíme se najít kompromis, ale kompromis neznamená ,Já tady dálnici nechci‘. Kompromis je o dohodě,“ uvedl Ťok, který věří, že se podaří situaci vyřešit.

„Doufám, že jsem přesvědčil občany z Dluhonic, že nám jde o férovou debatu a o hledání cesty, jak stavět. Šanci na kompromis vidím v tom, že už jsou tady hlasy, které říkají, vždyť dálnice dává svůj smysl a jsme připraveni ty nemovitosti prodat,“ řekl Ťok.

„Je to stejné. Pořád nám něco slibují. Pro nás zůstává situace stále nevyřešená,“ pochybuje předseda osadního výboru Ježík.

„Ti, co své nemovitosti prodají, to mají vyřešené. Problém ale je, co bude s těmi, kteří tady zůstanou. Nikdo jim nezkompenzuje to, že budou bydlet vedle dálnice,“ uzavřel.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí podle okresů pro Olomoucký kraj:

Volby do Senátu

Olomoucký kraj volí své zástupce do Senátu v obvodech 65 - Šumperk a 62 - Prostějov. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, proběhne druhé kolo senátních voleb 12. a 13. října.



Nejčtenější

Voják nemusí státu platit dva miliony za zásah „bévépéčka“ při cvičení

Jediným odsouzeným v kauze střelby bojového vozidla pěchoty do vlastních řad...

U olomouckého krajského soudu pokračuje kauza nešťastné střelby do vlastních řad při cvičení bojových vozidel pěchoty...

Bitka kvůli parkování. Řidič dostal smetákem, sám po ženě hodil ořech

Snímek řidičových zad se stopami po ranách od násady smetáku

Strážníci v Olomouci ve čtvrtek večer vyjížděli k bizarní přetahované kvůli zaparkovanému autu. Jeho řidič se nejprve...



Rychle jedoucí motorkáře sledoval na Červenohorském sedle i policejní dron

Policie hlídala řidiče na Červenohorském sedle dronem

Nejen hlídky ale i dron nasadila policie o uplynulém víkendu během kontrolní akce na Červenohorském sedle, které je...

Babišova pravá ruka kraluje v absencích, přesto Faltýnek kandiduje znovu

První místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek v diskusním pořadu iDNES.tv...

Sedí ve Sněmovně, šéfuje poslaneckému klubu ANO a na stranické úrovni je prvním místopředsedou hnutí, který se účastní...

Roky vedl v Jeseníkách záchranáře, zažil umrzlé milence i ztracenou třídu

Dlouholetý horský záchranář Zdeněk Zerzáň, který Horskou službu Jeseníky...

Bezmála dvacet let vedl Horskou službu Jeseníky, která letos slaví sedm dekád své činnosti. Za tu dobu zažil Zdeněk...

Další z rubriky

Řidič chtěl ukázat akční výjezd z parkoviště, srazil muže a pak ujel

Řidič nezvládl na parkovišti u mohelnického Penny marketu akční výjezd a srazil...

Už několik dní pátrají policisté ze Šumperska po řidiči, který na parkovišti jednoho z tamních supermarketů nezvládl...

Jesenické seniory pohlídají přístroje, zavolají pomoc v nouzi i po pádu

Ředitel Městské policie v Jeseníku Miroslav Táborský ukazuje komunikátor, který...

Možnost přivolat pomoc pouze stisknutím tlačítka na přístroji, který není o moc větší než krabička od sirek, získá nyní...

Nová trasa by oddálila stavbu o čtyři roky, říká vyjednavač dokončení D1

Ředitel ŘSD David Čermák.

Je to muž, jemuž se v roce 2011 podařilo ukončit letitý spor státu s farmářkou Ludmilou Havránkovou blokující dostavbu...

Najdete na iDNES.cz