Staveniště dálnice D1 v úseku od Lipníku nad Bečvou k Přerovu

Staveniště dálnice D1 v úseku od Lipníku nad Bečvou k Přerovu | foto: Luděk Peřina, ČTK

Vidina hotové D1 láká do Přerova první investory, zajímá je i letiště

  • 0
Očekávaná dostavba dálnice D1 u Přerova s předstihem přitahuje nové investory, kteří slyší na budoucí snadné spojení s Prahou i Ostravou. Kromě připravované strategické průmyslové zóny v nedaleké Bochoři se dokonce zajímají i o další prostory k podnikání.

Nejčastěji se v souvislosti s termínem dokončení dálnice skloňuje rok 2019. Definitivní datum ale stále není jasné, mimo jiné i kvůli tahanicím s Bruselem o posudky vlivu na životní prostředí EIA.

„Skutečnost, že dálnice bude dostavěna do roku 2019, se už začíná vědět i mezi developery a investory,“ prohlásil přerovský primátor Vladimír Puchalský v narážce na lednové rozhodnutí vlády.

Ta totiž dala ministru dopravy Danu Ťokovi za úkol, aby do 30. září 2019 uvedl do provozu i poslední chybějící úsek dálnice D1 v úseku Říkovice-Přerov a zároveň zajistil i vybudování železničního připojení plánované strategické průmyslové zóny, ve kterou vláda hodlá proměnit okolí někdejší vojenské vrtulníkové základny v Bochoři. I pro ni je dokončení dálnice zcela zásadní.

Většina zájemců žádá zachování letiště v Bochoři

O tom, jak má zmíněná zóna vypadat, bude vláda rozhodovat v nejbližších týdnech. Má na výběr mezi dvěma variantami: buď v zóně zůstane zachovaná přistávací dráha, či nikoliv. Zatím vše nahrává průmyslovému areálu s letištěm.

„Agentura CzechInvest má čtyři nebo pět zájemců, přičemž většina z nich požaduje pro svou existenci letiště,“ poznamenal primátor. Pro zachování letiště se začátkem února vyslovil také sněmovní výbor pro obranu.

„V souvislosti se zhoršující se mezinárodní bezpečnostní situací je třeba zachovat stávající síť letišť,“ vysvětlil rozhodnutí předseda výboru David Kádner.

Přerovu se však v souvislosti s informacemi o dokončení dálnice začínají ozývat i další investoři, kteří neuvažují o místě v Bochoři, ale přímo v Přerově.

V lokalitě Staré Rybníky v Přerově-Předmostí se tak už připravuje výstavba velkokapacitní skladovací haly pro společnost Ardon Safety, která obchoduje se zbožím určeným pro řemeslnické, čalounické a stavební profese. Firma působí v Přerově dlouhodobě, avšak současné prostory jsou pro ni nedostačující, a proto hledá nové možnosti pro svou expanzi.

Vítězem soutěže na výstavbu nové haly se stala developerská společnost Panattoni Europe. Zástupci města nyní čekají, jakou částku developer nabídne za pozemek o rozloze zhruba čtyři hektary, který patří městu.

Společnost by mohla do Přerova přinést první významnou stavbu tohoto rozsahu. Navíc by mohlo jít o referenční projekt pro další zájemce o rozvojové zóny. „Hala by měla stát v lokalitě s dobrým dopravním napojením na stávající komunikaci a potenciálem napojení na dálnici D1,“ řekl Puchalský.

Primátor: Přerov má potenciál i pro velké firmy

Podle něj je chystaná investice důkazem, že Přerov má potenciál i pro velké firmy - a k těm se Ardon Safety s miliardovým ročním obratem řadí. „Důležité je, že firma chce růst v Přerově a neodchází do jiného regionu,“ podotkl primátor.

Stavební parcely mezi místními částmi Předmostí a Dluhonice se nacházejí v rozvojové lokalitě „Rybníky“ a rozkládají se na ploše o celkové rozloze 29 hektarů.

„Předmětná čtyřhektarová parcela je umístěná jihovýchodně od ulice Staré Rybníky. Na pozemku nevedou žádné komunikace ani inženýrské sítě, ale územní plán s výstavbou počítá. Požadujeme, aby u ploch výroby a skladování bylo ponecháno minimálně 20 procent zeleně,“ uvedl Pavel Gala z odboru koncepce a strategického rozvoje přerovského magistrátu.

Připomněl také, že Přerov má kromě toho i celou řadu dalších rozvojových zón, jejich nevýhodou je ale to, že nepatří městu.