Bývalý ministr dopravy Antonín Prachař už nebude zastupovat město Přerov při jednáních v souvislosti s dostavbou dálnice D1.

Bývalý ministr dopravy Antonín Prachař už nebude zastupovat město Přerov při jednáních v souvislosti s dostavbou dálnice D1. | foto: Petr Topič, MAFRA

Přerov vyřadil svého poradce pro D1 Prachaře, zřejmě kvůli sporům s Ťokem

  • 0
Poslední úsek D1 z Říkovic do Přerova se ještě nezačal stavět a už kvůli němu „padají hlavy“. Přerovská radnice překvapivě zbavila pověření zastupovat město v jednáních o klíčové stavbě svého poradce a exministra dopravy Antonína Prachaře.

Antonín Prachař jako zmocněnec města ve věcech dopravních staveb se už nebude za Přerov účastnit žádných koordinačních jednání, která souvisejí s přípravou a dokončením D1 v úseku Říkovice-Přerov,“ řekla mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová s tím, že ministra dopravy o tom informoval primátor Vladimír Puchalský už 17. února.

Sám Prachař se to ale dozvěděl až v pátek z úst radniční mluvčí na své tiskové konferenci, kterou nejdříve avizoval jako zmocněnec města, ale nakonec uspořádal jako soukromá osoba. Radnice se od této akce distancovala.

Prachař, který je členem ANO, byl zmocněncem města pro dopravu od konce roku 2014. Přerovští radní, z velké části zástupci Babišova hnutí, mu funkci nabídli krátce poté, co rezignoval na post ministra dopravy. Resortu šéfoval necelý rok, ve funkci jej vystřídal Dan Ťok.

Důvod, proč nyní radní vyřadili Prachaře ze hry, primátor Puchalský blíže nespecifikoval a překvapený zmocněnec nechtěl spekulovat.

Prodlevy při dostavbě dálnice jsem nezpůsobil, hájí se Prachař

Vše ale nasvědčuje tomu, že tento krok následoval po nedávné korespondenci mezi primátorem a ministrem Ťokem. Právě kvůli dopisu svého následovníka v ministerském křesle uspořádal Prachař tiskovku.

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo jiné vést přes místní části Předmostí a Dluhonice. Pro zvětšení mapky klikněte.

„Pan Ťok označil za viníka prodlev při dostavbě dálnice D1 svého předchůdce, který zasáhl do tvaru mimoúrovňové křižovatky v Předmostí,“ řekl Prachař, podle nějž se ministr mýlí, protože změna územního rozhodnutí, o kterou chce ŘSD požádat, se týká asi 80 % trasy.

„Není pravda, že zásahem do křižovatky bylo celé řízení zpochybněno, pozastaveno a v souvislosti s tím vázne i majetkoprávní příprava. V současnosti je vykoupeno 97 % pozemků,“ dodal Prachař.

Pro město je co nejrychlejší dostavba dálnice klíčová

Celá situace jen dokresluje nervozitu, jaká v Přerově ohledně D1 panuje. S každou uzavírkou se totiž město stává neprůjezdným. Přerov potřebuje dálnici nejen kvůli přetížené dopravě v ulicích, ale také kvůli průmyslové zóně, která vzniká na zrušeném vojenském letišti v Bochoři. Bez napojení na páteřní silniční síť město nemůže lákat investory.

V lednu primátor apeloval na Ťoka, protože i on se obával, že termíny zahájení a dokončení dostavby D1 nejsou reálné. Konkrétně jej znepokojil fakt, že ŘSD žádá o změnu územního rozhodnutí, které je platné už od roku 2006.

„Návrh na změnu vyvolá vysoké riziko procesního vstupu zájmových skupin a sdružení do stavebně správního procesu a může velmi vážně oddálit zahájení výstavby předmětného úseku dálnice,“ napsal Puchalský v dopise, který má MF DNES k dispozici.

Prachař už coby zmocněnec města tvrdil, že ŘSD by mělo využít zvláštního zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a spojit stavební a územní řízení v jedno. To ale vedení státního podniku odmítá.

„Nespatřujeme v tom žádnou výhodu pro nás, naopak by nás to zastavilo,“ řekl David Fiala, ředitel brněnského závodu ŘSD, který má poslední úsek D1 na starosti. Podle něj příprava stavby žádné výrazné zdržení nenabrala. Tento týden začal na posledním úseku D1 archeologický výzkum a ŘSD již vybírá firmu, která poslední kilometry dálnice postaví. Propojení Říkovic s Přerovem měří asi 10 km a přijde na zhruba sedm miliard. Stavba má začít na podzim.