Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pomozte s D1, žádal Přerov v Bruselu. Ten si v odpovědi rýpl do Česka

  5:54aktualizováno  5:54
Dostavbu dálnice D1 u Přerova ohrožuje zastaralý posudek vlivu na životní prostředí EIA. Primátor ve snaze odvrátit hrozbu zpoždění o další tři roky požádal dopisem Brusel o shovívavost. Jednoznačné odpovědi se nedočkal, Evropská komise si ale rýpla, že Česko je jediný členský stát posílající staré posudky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Evropská komise.

Nové řízení EIA o vlivu stavby na životní prostředí, které po České republice vyžaduje Evropská unie, by totiž přineslo několikaleté zpoždění stavby dálnice, což by ohrozilo existenci plánované průmyslové zóny v Bochoři a prodloužilo současnou katastrofální dopravní situaci ve městě.

Primátor Přerova Vladimír Puchalský proto koncem loňského roku napsal představitelům Evropské komise dopis, v němž apeloval, aby kvůli novému posudku nedovolili odsunutí stavby. V dopise zdůraznil, že požadavek nového řízení EIA by pro Přerov znamenalo oddálení očekávané stavby až o tři roky.

Odpověď z Bruselu však jednoznačné stanovisko neobsahovala, zazněl pouze obecný příslib.

„V dopise se píše, že komise souhlasí s tím, že je důležité, aby byly dokončeny zásadní části dopravní infrastruktury tak rychle, jak je to možné. Souhlasí i s tím, že mají být co nejdříve dokončeny projekty, které mají občanům pomoci od břemene dopravního hluku a znečišťování ovzduší,“ podotkl Puchalský.

„Na závěr nám přislíbili alespoň to, že se Evropská komise bude snažit najít způsob, jak pokročit. Doslova nám napsali, že si můžeme být jisti, že udělají v Bruselu všechno pro to, aby výsledky zhodnotili rychle a projekty, včetně našeho, se mohly posunout vpřed,“ shrnul náměstek primátora Petr Měřínský.

Evropské šťouchnutí: Jste jediní, kdo posílá tak staré zprávy

Podle primátora nyní záleží na zástupcích Evropské unie, zda budou shovívaví.

„Byl bych rád, kdyby při rozhodování zohlednili nejen to, že chybějící dálnice brání rozvoji Přerova, ale především to, že je veškerá doprava vedena Přerovem a zhoršuje občanům ovzduší,“ uvedl Puchalský.

V dopise z Bruselu rovněž zazněla výtka, že Česká republika je jediný členský stát, který podává takové staré zprávy o EIA.

„Problém je v tom, že Evropská komise čekala deset let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí. V ČR se tak přes deset let vydávala stanoviska posouzení vlivů na životní prostředí bez toho, aniž by byla česká legislativa v souladu s evropskou,“ přiblížila příčinu komplikací mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.

„Teď tak komise odmítá financovat projekty, které mají stanovisko EIA, popřípadě další povolovací rozhodnutí bez souladu se směrnicemi EU,“ dodala.

Další kolo jednání bude bude tento měsíc

Evropská komise proto nyní požaduje, aby všechna stanoviska EIA u projektů, které jsou i po 10 až 15 letech stále ve stádiu povolovacích řízení, byla vypracovaná znovu, což se týká i přerovské D1, na jejíž stavbu čeká město už dvacet let.

„Není to tedy o tom, že by stanoviska najednou byla od loňska neplatná,“ shrnula Roubíčková.

Ministerstvo životního prostředí spolu s resortem dopravy a ministerstvem pro místní rozvoj už několik měsíců s Evropskou komisí hledají pro Česko šetrné řešení.

„Další kolo bude v únoru. Na půdě Evropské komise vyjednáváme vhodný postup pro ověřování těchto stanovisek EIA tak, aby nebylo nutné opakovat celý proces u všech projektů se starým stanoviskem, ale pouze u těch, kde k tomu budou skutečné věcné důvody - to znamená významné změny záměru a území,“ upřesnila Roubíčková.

I starý posudek splní požadavky, míní úředníci

V materiálech, které Česko dodalo Bruselu, se ministerstva snaží Evropskou komisi přesvědčit, že i při využití starších stanovisek jsou schopná naplnit požadavky směrnice EIA.

„Tvrdíme, že zpracovávat nové EIA na stavby s vydanými územními rozhodnutími a vykoupenými pozemky nemá přidanou hodnotu a že požadavky směrnice dokážeme plnohodnotně naplnit i ve stavebním řízení,“ uvedl například Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Pro Přerov by dokončení dálnice znamenalo především úlevu od velkého zatížení tranzitní dopravou a s tím způsobenými negativními dopady.

„Neřešená dopravní situace na státní silniční síti ochromuje život ve městě. Kvůli dopravním zácpám máme problémy se dostat do zaměstnání, škol, k lékařům, komplikují nám náš běžný každodenní život. Dopravní kolony drasticky zvyšují podíl zdravotně závadných škodlivin a emisí,“ popsal situaci ve dopise do Bruselu Puchalský.

Zpoždění stavby dálnice by navíc výrazně ohrozilo také projekt strategické průmyslové zóny v Bochoři.

„Pro ministerstvo průmyslu a obchodu a agenturu Czechinvest je důležité dokončení úseku dálnice v roce 2018, a to ve vazbě na požadavky některých investorů. Jakékoliv zpoždění oproti tomuto termínu bude mít negativní vliv na umisťování investorů do průmyslové zóny,“ popsal na konci roku situaci mluvčí ministerstva průmyslu František Kotrba.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí podle okresů pro Olomoucký kraj:

Volby do Senátu

Olomoucký kraj volí své zástupce do Senátu v obvodech 65 - Šumperk a 62 - Prostějov. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, proběhne druhé kolo senátních voleb 12. a 13. října.



Nejčtenější

Voják nemusí státu platit dva miliony za zásah „bévépéčka“ při cvičení

Jediným odsouzeným v kauze střelby bojového vozidla pěchoty do vlastních řad...

U olomouckého krajského soudu pokračuje kauza nešťastné střelby do vlastních řad při cvičení bojových vozidel pěchoty...

Bitka kvůli parkování. Řidič dostal smetákem, sám po ženě hodil ořech

Snímek řidičových zad se stopami po ranách od násady smetáku

Strážníci v Olomouci ve čtvrtek večer vyjížděli k bizarní přetahované kvůli zaparkovanému autu. Jeho řidič se nejprve...



Rychle jedoucí motorkáře sledoval na Červenohorském sedle i policejní dron

Policie hlídala řidiče na Červenohorském sedle dronem

Nejen hlídky ale i dron nasadila policie o uplynulém víkendu během kontrolní akce na Červenohorském sedle, které je...

Babišova pravá ruka kraluje v absencích, přesto Faltýnek kandiduje znovu

První místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek v diskusním pořadu iDNES.tv...

Sedí ve Sněmovně, šéfuje poslaneckému klubu ANO a na stranické úrovni je prvním místopředsedou hnutí, který se účastní...

Roky vedl v Jeseníkách záchranáře, zažil umrzlé milence i ztracenou třídu

Dlouholetý horský záchranář Zdeněk Zerzáň, který Horskou službu Jeseníky...

Bezmála dvacet let vedl Horskou službu Jeseníky, která letos slaví sedm dekád své činnosti. Za tu dobu zažil Zdeněk...

Další z rubriky

Starosta dostal podmínku za obří černou skládku, vršila se dvacet let

Bývalý starosta Určic na Prostějovsku Vlastimil Konšel čelí obžalobě z...

Exstarosta Určic na Prostějovsku Vlastimil Konšel dostal podmíněný trest 10 měsíců za to, že na bývalou skládku u obce...

Stromy na náměstí nejsou priorita, zeleň patří všude, říká lídr lidovců

Lídr KDU-ČSL pro komunální volby 2018 v Olomouci Ladislav Šnevajs.

Od roku 2006 je nynější lídr lidovců Ladislav Šnevajs náměstkem olomouckého primátora. Předpokládá však, že je to letos...

Ročně projedu 16 zemí, říká cestovatelka, radící jak brázdit svět levně

Cestovatelka Hana Machalová

Je rodačkou z Přerovska, nyní žije v paneláku ve Vsetíně a donedávna pracovala jako sekretářka. Přesto je Hana...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz