Zatímco gymnázia nemají většinou s nedostatečnou kvalifikací problémy, odborné školy jsou na tom hůř. (Ilustrační snímek)

Zatímco gymnázia nemají většinou s nedostatečnou kvalifikací problémy, odborné školy jsou na tom hůř. (Ilustrační snímek) | foto: MAFRA

Zpátky do lavic musí v Olomouckém kraji 789 učitelů, řada to už udělala

  • 2
Necelých osm stovek učitelů si musí v Olomouckém kraji podle statistik ministerstva školství doplnit potřebné vzdělání, protože ho zatím nemají a podle zákona by tak brzy nesměli učit. Nejvíc nekvalifikovaných pedagogů mají ve svých sborech ředitelé odborných škol, dobře jsou na tom naopak gymnázia.

Podle zákona musí ti, kteří nemají potřebné vzdělání, zahájit studium pedagogiky do prvního ledna 2015, nebo odejít. V regionu je takových učitelů 789 z více než devíti tisíc. Polovina z "hříšníků" navíc na svém dovzdělání už pracuje, nebo se k tomu chystá.

"Olomoucký kraj je s 8,7 procenty nekvalifikovaných učitelů pod celorepublikovým průměrem," uvedla mluvčí ministerstva školství Klára Bílá. V celé republice chybí potřebné vzdělání 11,9 procentu učitelů. Na chvostu žebříčku je s 21,1 procenty kraj Karlovarský, nejlépe jsou na tom ve Zlínském kraji.

Zatímco na gymnáziích problém s kvalifikací ve většině případů neřeší, ředitelé odborných škol mají ve svých sborech učitelů, kteří musí nastoupit ke studiu, mnohem více.

"U nás mají všichni vzdělání v pořádku, kupodivu i pracovníci poradny. Jen loni si doplňovala pedagogiku jedna z učitelek, která měla vystudovanou anglickou filologii," uvádí Tamara Kaňáková, ředitelka Gymnázia Šternberk. Problém najít kvalifikované učitele nemají.

"Jsme doslova zavaleni žádostmi mladých kantorů, například studentů končících ve škole, s potřebnou kvalifikací," dodává.

Problém řeší hlavně na odborných školách, především u mistrů

Naopak na Střední škole polytechnické v Olomouci mají hned osm učitelů, kteří podmínky ministerstva nesplňují.

"Všichni, až na jednoho, se chystají nastoupit v září ke studiu. Ten jeden odchází do důchodu," popsal ředitel školy Aleš Jurečka s tím, že žádný z učitelů zatím výzvu v podobě dalších semestrů nevzdal a svou práci kvůli tomu neopustil.

Velký problém je to podle něj u učitelů odborných předmětů, takzvaných mistrů. "U mistrů byla a je nejdůležitější praxe, takže řada z nich si teď musí pedagogické studium dodělat," uvedl Jurečka.

Také na Odborném učilišti a Praktické škole v Lipové-lázních musí někteří kantoři zpátky do lavic.

"Naši učitelé si vzdělání doplňují průběžně, pár takových, kteří nastoupí ke studiu až v září, tu však také máme. Protože jsme školou speciální, musí mít kromě klasického vzdělání vystudovanou také speciální pedagogiku," řekl ředitel Libor Vrba. V budoucnu by podle něj pro školu mohlo být obtížné sehnat kvalifikované učitele.

"Zatím ten problém nemáme, ale sbor stárne, a co si budeme povídat, mladým se moc učit nechce. Problém vidím hlavně u odborných předmětů, jako je truhlář, malíř nebo zedník," vypočítal. Dosud na pozice mistrů totiž do škol často přicházeli právě odborníci, kteří pedagogiku nestudovali.

Velkou výhodou je pro studující kantory olomoucká univerzita

Podobně jsou na tom i na Střední škole na Svatém Kopečku u Olomouce. Také tady potřebují především odborníky.

"Najdou se možná dva nebo tři lidé, kteří vzhledem k věku raději odejdou, než aby si doplňovali vzdělání," uvedl ředitel školy Jaromír Hudek. Jeho škola však nebude mít problém je nahradit, díky poloze blízko krajského města a přítomnosti univerzity jim do e-mailu denně přijdou i dvě žádosti o práci.

"Univerzita je v tomto ohledu určitě velkou výhodou," myslí si Hudek. A právě přítomnost olomoucké univerzity a její pedagogické fakulty je výhrou také pro ty, kteří si musí vzdělání doplnit. Univerzita jim nabízí jak placené, tak neplacené studijní programy.

"Co se týče učitelů, kteří na pedagogické fakultě studují, aby si doplnili nařízenou potřebnou kvalifikaci, tak je jich aktuálně přibližně dvě stě. Jedná se zejména o studující v rámci programu učitelská způsobilost," uvedla Hana Marešová, proděkanka pro organizaci, rozvoj a celoživotní vzdělávání Pedagogické fakulty UP.

"V roce 2011 nastoupilo do těchto studijních programů celoživotního vzdělávání 196 učitelů, v roce 2012 to bylo 192 učitelů, v roce 2013 jich bylo 199. Není tedy možné hovořit o dramatickém nárůstu za poslední období," potvrzuje statistiku ministerstva školství Marešová.