Trať odsouzená po povodních k zániku dostává troleje, cenou jsou výluky

  17:57aktualizováno  17:57
Cestující na železniční trati Šumperk - Kouty nad Desnou čekají měsíce komplikací, kdy budou muset kvůli stavbě trolejového vedení kombinovat železnici a autobusy. Je to cena za to, že v prosinci už pojedou po plně elektrifikované trati, kde budou místo motoráků jezdit ekologické elektrické vozy.

Po trati údolím Desné zatím jezdí motoráky, brzy je však začnou nahrazovat ekologické elektrické soupravy. Začala totiž elektrifikace trati, která byla přitom po povodních roku 1997 odsouzena k zániku. | foto: Petr Janeček, MAFRA

„Cestujícím se omlouváme za komplikace, ale při takové investici se jim nevyhneme,“ uvedl šéf Svazku obcí údolí Desné a starosta Rapotína na Šumpersku Pavel Žerníček.

Podle něj bude mít provozovatel trati nesnadný úkol, jak po dobu stavby zkombinovat železniční a náhradní autobusovou dopravu.

„Tam, kde to bude možné, bychom chtěli, aby jezdily vlaky, a v místech, kde budou probíhat stavební práce, je nahradí autobusová doprava se zastávkami na stejných místech jako při cestě vlakem,“ přiblížil Žerníček.

Investice přijde na téměř 400 milionů korun. Větší část nákladů kryje evropská dotace. Po dokončení odpadne lidem přestupování v Šumperku a jedním vlakem pojedou až do Zábřeha, protože mezi oběma městy elektrifikace proběhla už před několika lety.

Před elektrifikací 35 minut, po ní vlaky zvládnou trasu za dvacet

Na elektrifikované trati z Koutů budou vlaky navíc jezdit podstatně rychleji. Necelých dvacet kilometrů z Koutů nad Desnou do Šumperka nyní jede motorák 35 minut, vlak poháněný elektřinou to od prosince stihne za pouhých dvacet minut. Zkrácením jízdní doby bude železniční doprava mnohem zajímavější hlavně pro lidi, kteří dojíždějí z vesnic podél Desné za prací.

„Když pojede dvacet minut, budu jezdit radši vlakem než autem,“ řekl například Josef Trapl, který dojíždí do Šumperka z Loučné nad Desnou.

Pohled na nádraží v Loučné nad Desnou po povodních roku 1997.

Pohled na nádraží v Loučné nad Desnou po povodních roku 1997.

Elektrifikace trati znamená podle Žerníčka další posun k vyšší kvalitě. Přitom po katastrofální povodni v roce 1997 byla odsouzena k zániku. České dráhy ji totiž považovaly za neperspektivní a odmítly ji obnovit.

Do obnovy se tak pustil Svazek obcí údolí Desné, který právě za účelem záchrany trati založily obce ležící podél řeky Desná, a trať získal do svého vlastnictví.

Na přípravách stavby začal svazek pracovat v roce 2006, jenže až v roce 2013 konečně získal potřebnou evropskou dotaci a mohl vypsat soutěž.

Dalším cílem je protáhnout trať ke sjezdovkám v Koutech

Podle ředitele Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslava Tomíka nejdříve začne od prosince jezdit bez přestupu vlak z Koutů nad Desnou až do Zábřeha, který je významnou rychlíkovou stanicí.

„V další fázi bychom chtěli zavést přímé spojení až do Olomouce,“ řekl Tomík.

Ještě nejméně do roku 2017 budou na elektrifikované trati lidé potkávat vedle souprav s pohonem na elektřinu také motoráky, protože bude potřeba dokoupit další moderní soupravy, které umožní jezdit z Koutů bez přestupu až do Olomouce.

Svazek obcí údolí Desné, kam patří Šumperk i Kouty, teď pracuje na elektrifikaci, ale zároveň už připravuje prodloužení trati v Koutech od železničního nádraží až ke sjezdovkám v tamním areálu.

„V současné době vyjednáváme na Státním fondu životního prostředí, abychom získali peníze na projekt. Věřím, že potom také získáme dotaci a v roce 2018 zahájíme stavbu zhruba kilometrového úseku. Trať potom bude mnohem atraktivnější taky pro lyžaře směřující do Jeseníků v zimních měsících, kteří bez přestupování dojedou z Olomouce nebo dalších měst na trati až pod sjezdovky,“ podotkl Pavel Žerníček.

Nejčtenější

Kvůli světlu v chatce volal muž strážníky, místo zloděje odhalili nevěru

Ilustrační snímek

Na všímavost souseda doplatila v pondělí v Přerově žena, která se setkala s milencem v chatce patřící matce jejího...

Kojenec bez dozoru se dusil převrácený v autosedačce, hlídka rozbila okénko

Dítě ponechané v autě na parkovišti u nákupního centra se v autosedačce...

Dramatickou situaci museli řešit strážníci hlídkující v předvánočním shonu na parkovišti u olomouckého nákupního...

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Ostrava - Olomouc 0:0, tuhý boj bez gólů, nejblíž byl domácí Stronati

Patrizio Stronati (vpravo) v bílém, v hlavičkovém souboji s Jakubem Yunisem.

Ostravští fotbalisté jdou minimálně do pondělí na třetí příčku ligové tabulky. V 19. kole totiž remizovali s Olomoucí...

Matka z Olomoucka pohřešuje dcerku, může být s otcem na jihu Čech

Policie pátrá po čtyřleté dívce, kterou pohřešuje matka z Olomoucka.

Po čtyřleté dívce pátrají policisté napříč republikou poté, co ji matka z Olomouckého kraje nahlásila jako...

Další z rubriky

Mládě mravenečníka v olomoucké zoo málem nepřežilo, už váží trojnásobek

V olomoucké zoo na Svatém Kopečku se konalo vážení jubilejního desátého mláděte...

Na začátku se ošetřovatelé báli, jestli vůbec přežije, teď už je jasné, že se mládě mravenečníka čtyřprstého v...

Končí kauza tragického pádu dítěte z vlaku, žalobce nepodá dovolání

Ženy souzené ze tragický pád dítěte z vlaku v den verdiktu. Vlakvedoucí Jarmila...

Definitivní konec má po téměř dvou a půl letech kauza tragického pádu dvouleté dívky ze dveří vlaku na Olomoucku....

Vzpoura místo jásotu. Klid v Uničově musely před sto lety jistit kulomety

Historická fotografie zachycující listopadovou manifestaci na náměstí v...

Vznik Československa na podzim 1918 zdaleka ne všude obyvatelé nové republiky slavili. V řadě měst totiž žila početná...

Najdete na iDNES.cz