Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trať odsouzená po povodních k zániku dostává troleje, cenou jsou výluky

  17:57aktualizováno  17:57
Cestující na železniční trati Šumperk - Kouty nad Desnou čekají měsíce komplikací, kdy budou muset kvůli stavbě trolejového vedení kombinovat železnici a autobusy. Je to cena za to, že v prosinci už pojedou po plně elektrifikované trati, kde budou místo motoráků jezdit ekologické elektrické vozy.

Po trati údolím Desné zatím jezdí motoráky, brzy je však začnou nahrazovat ekologické elektrické soupravy. Začala totiž elektrifikace trati, která byla přitom po povodních roku 1997 odsouzena k zániku. | foto: Petr Janeček, MAFRA

„Cestujícím se omlouváme za komplikace, ale při takové investici se jim nevyhneme,“ uvedl šéf Svazku obcí údolí Desné a starosta Rapotína na Šumpersku Pavel Žerníček.

Podle něj bude mít provozovatel trati nesnadný úkol, jak po dobu stavby zkombinovat železniční a náhradní autobusovou dopravu.

„Tam, kde to bude možné, bychom chtěli, aby jezdily vlaky, a v místech, kde budou probíhat stavební práce, je nahradí autobusová doprava se zastávkami na stejných místech jako při cestě vlakem,“ přiblížil Žerníček.

Investice přijde na téměř 400 milionů korun. Větší část nákladů kryje evropská dotace. Po dokončení odpadne lidem přestupování v Šumperku a jedním vlakem pojedou až do Zábřeha, protože mezi oběma městy elektrifikace proběhla už před několika lety.

Před elektrifikací 35 minut, po ní vlaky zvládnou trasu za dvacet

Na elektrifikované trati z Koutů budou vlaky navíc jezdit podstatně rychleji. Necelých dvacet kilometrů z Koutů nad Desnou do Šumperka nyní jede motorák 35 minut, vlak poháněný elektřinou to od prosince stihne za pouhých dvacet minut. Zkrácením jízdní doby bude železniční doprava mnohem zajímavější hlavně pro lidi, kteří dojíždějí z vesnic podél Desné za prací.

„Když pojede dvacet minut, budu jezdit radši vlakem než autem,“ řekl například Josef Trapl, který dojíždí do Šumperka z Loučné nad Desnou.

Pohled na nádraží v Loučné nad Desnou po povodních roku 1997.

Pohled na nádraží v Loučné nad Desnou po povodních roku 1997.

Elektrifikace trati znamená podle Žerníčka další posun k vyšší kvalitě. Přitom po katastrofální povodni v roce 1997 byla odsouzena k zániku. České dráhy ji totiž považovaly za neperspektivní a odmítly ji obnovit.

Do obnovy se tak pustil Svazek obcí údolí Desné, který právě za účelem záchrany trati založily obce ležící podél řeky Desná, a trať získal do svého vlastnictví.

Na přípravách stavby začal svazek pracovat v roce 2006, jenže až v roce 2013 konečně získal potřebnou evropskou dotaci a mohl vypsat soutěž.

Dalším cílem je protáhnout trať ke sjezdovkám v Koutech

Podle ředitele Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslava Tomíka nejdříve začne od prosince jezdit bez přestupu vlak z Koutů nad Desnou až do Zábřeha, který je významnou rychlíkovou stanicí.

„V další fázi bychom chtěli zavést přímé spojení až do Olomouce,“ řekl Tomík.

Ještě nejméně do roku 2017 budou na elektrifikované trati lidé potkávat vedle souprav s pohonem na elektřinu také motoráky, protože bude potřeba dokoupit další moderní soupravy, které umožní jezdit z Koutů bez přestupu až do Olomouce.

Svazek obcí údolí Desné, kam patří Šumperk i Kouty, teď pracuje na elektrifikaci, ale zároveň už připravuje prodloužení trati v Koutech od železničního nádraží až ke sjezdovkám v tamním areálu.

„V současné době vyjednáváme na Státním fondu životního prostředí, abychom získali peníze na projekt. Věřím, že potom také získáme dotaci a v roce 2018 zahájíme stavbu zhruba kilometrového úseku. Trať potom bude mnohem atraktivnější taky pro lyžaře směřující do Jeseníků v zimních měsících, kteří bez přestupování dojedou z Olomouce nebo dalších měst na trati až pod sjezdovky,“ podotkl Pavel Žerníček.




Nejčtenější

Inzultace rozhodčího ukončila basketbalové čtvrtfinále v Opavě

Václav Bujnoch (ve žlutém) z Opavy uniká Darku Čohadarevičovi z Olomoucka.

Druhé utkání čtvrtfinále Národní basketbalové ligy mezi Opavou a Olomouckem muselo být předčasně ukončeno už v osmé...

Sudí inzultaci nafilmoval, žaluje Olomoucko. Zápas by se mohl opakovat

Radovan Kouřil (ve žlutém) z Opavy útočí na koš Olomoucka kolem Darha...

Čtvrteční čtvrtfinále basketbalové ligy mezi Opavou a BK Olomoucko bylo předčasně ukončeno. Důvodem byla údajná...



Inzultace sudího Kučery nebyla prokázána. V Opavě se bude dohrávat

Jakub Šiřina (ve žlutém) z Opavy padá pod nohy Darka Čohadareviče z Olomoucka.

V případě předčasně ukončeného čtvrtfinálového utkání mezi basketbalisty Opavy a Olomoucka je znovu vše jinak. Zápas...

To by Havel nevymyslel. Tečkou za „inzultací sudího“ bylo absurdní divadlo

Rostislav Dragoun (vlevo) z Opavy rozehrává akci kolem Marka Sehnala z...

Nezvykle - dvěma trestnými hody Filipa Zbránka a jedním Luďka Jurečky - začal duel Opavy a Olomoucka ve čtvrtfinále...

Dusíme se, zlobí se lidé u dostavované D1 na Skansku kvůli oblakům popílku

Na stavbě předposledního úseku dálnice D1 je u obce Buk na Přerovsku využíván...

Možné porušení předpisů pro nakládání s teplárenským popílkem ze staré skládky u obce Buk na Přerovsku firmou Skanska...

Další z rubriky

Bageta stála muže 34 tisíc, vzpurný automat poničil vysokozdvižným vozíkem

Automat na občerstvení, který v prostějovské firmě poničil hladový dělník...

Prostějovští policisté uzavřeli případ poničeného automatu na občerstvení v areálu firmy. Zlodějem byl notně hladový...

Vědci vyvinuli nové látky chránící kůži před sluncem, testovala je háďátka

Ilustrační snímek

Nové látky poskytující ochranu lidské kůže před škodlivými složkami slunečního záření objevili během několik let...

Stavbu střelnice vyšetřuje policie, zmizel kus lesa i dřevo

Pohled na několikametrové valy u Hradčan-Kobeřic na Prostějovsku v místech, kde...

Nejen stavební úřad a inspekce životního prostředí, ale už i policie se zabývá úpravami pozemku u Kobeřic na...

Najdete na iDNES.cz