Na nově elektrifikovanou trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou vyjel 22. dubna zkušebně první vlak RegioPanter. V běžném provozu zde začnou první elektrické vlaky jezdit od června.

Na nově elektrifikovanou trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou vyjel 22. dubna zkušebně první vlak RegioPanter. V běžném provozu zde začnou první elektrické vlaky jezdit od června. | foto: Luděk Peřina, ČTK

Do Koutů vyrazí první elektrické vlaky, pak jsou na řadě spoje do Olomouce

  • 16
Doba, kdy lidé budou moci dojet z Olomouce až do podhůří Jeseníků vlakem komfortně a bez přestupů, se opět o něco přiblížila. Na trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou totiž už skončila elektrifikace za 475 milionů. První elektrické vlaky po ní začnou pravidelně vozit cestující od 12. června.

Podle Pavla Žerníčka, šéfa Svazku obcí údolí Desné, jenž trať vlastní a po povodni v roce 1997 ji obnovil, nebylo možné nasazení elektrických vlaků urychlit.

„Po stavební stránce jsme elektrizaci ukončili 15. listopadu loňského roku podle harmonogramu, výstavba tak trvala pouze půl roku. Poté ale bylo potřeba vše pečlivě připravit k provozu, včetně složité administrativy a nejrůznějších povolení. A to je dlouhodobá záležitost,“ uvedl Žerníček.

První výjimečnou zkušební jízdu elektrickým vlakem si nenechal ujít ani Karel Mičunek, který je s tratí spojen téměř 40 let, většinu svého „železničářského“ života.

„Dá se říct, že jsem byl u všech důležitých momentů novodobé historie. Zažil jsem tady zničující povodeň a dobu, kdy bylo téměř jisté, že se trať už ani nebude obnovovat. Potom jsem zažil její vzkříšení, další úpravy a teď elektrizaci,“ shrnul Mičunek. Sám oceňuje, co se za posledních bezmála 20 let podařilo.

„Je potřeba smeknout. A protože je trať v rozpuku, odešel jsem před nedávnem do důchodu. V nejlepším se má zkrátka přestat,“ svěřil se.

Dle plánů mají trať brázdit RegioPantery a spoje do Olomouce

Elektrické vlaky se na trati budou objevovat postupně. První začnou pravidelně jezdit 12. června.

„Předpisy jsou velmi složité a náročné. Je třeba objednat trasy, frekvenci spojů, technologii provozu, na vše podepsat smlouvy. Červen 2016 není - s ohledem na to, co všechno bylo potřeba udělat - nijak pozdní termín,“ řekl ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Jaroslav Tomík. Právě KIDSOK má hlavní slovo v objednávce spojů, které platí kraj.

A jak přesně tedy budou vlaky jezdit? „Do 12. června bude provoz stejný jako dosud, tedy jen s motorovými vlaky. Ty budou i poté nadále zajišťovat většinu spojů, ale místo pěti párů motoráků jezdících v nejfrekventovanějších časech nasadíme vlaky s elektrickými lokomotivami,“ prozradil Tomík.

Od platnosti nového jízdního řádu, 12. prosince, už podle něj bude počet elektrických vlaků narůstat. V prosinci vyprší smlouva firmě Arriva, která na trati zajišťuje dopravu. Svazek obcí údolí Desné nyní jedná s Českými drahami.

„Věřím, že už od prosince budeme dohodnuti s drahami a elektrická trakce bude výrazně převažovat nad motoráky a že se na trati objeví také moderní elektrické soupravy RegioPanter a co nejrychleji se začne jezdit bez přestupu z Koutů nad Desnou až do Olomouce a obráceně,“ řekl Žerníček.

Elektrifikace se dočkala trať, která měla být v roce 1997 zrušena

České dráhy potvrdily, že jednání probíhají, i když déle, než se čekalo. „My jsme byli připraveni vyjet už 12. června, ale zatím nedošlo k dohodě. Pokud se domluvíme, začneme zajišťovat dopravu na trati od prosince,“ řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Elektrizace místním lidem vylepší spojení na Olomouc, protože se připravují přímé spoje z Koutů bez přestupů právě až do krajského města a Nezamyslic a později také do Brna. Svazek obcí údolí Desné věří, že elektrizace pomůže i cestovnímu ruchu. Turisté z jihu regionu totiž budou moci nechat auta doma a pohodlně dojet bez přestupů až do velkého turistického centra v Koutech v podhůří Jeseníků.

K jízdě vlakem může lidi přesvědčit také vyšší rychlost. Ta se díky elektrizaci a úpravám na trati zvýší o deset až třicet kilometrů za hodinu na maximální osmdesátku.

Náklady na elektrizaci ve výši 475 milionů korun pokryla dotace z evropských fondů a od státu.

„Elektrizací nic nekončí. Dalším krokem je pro nás prodloužení trati od železniční stanice v Koutech nad Desnou až pod sportovní areál Kouty,“ přiblížil další plány Žerníček.

Svazek obcí údolí Desné získal 19 kilometrů dlouhou trať ze Šumperka do Koutů s tříkilometrovou odbočkou z Petrova nad Desnou do Sobotína po roce 1997, kdy trať poničily katastrofální povodně a České dráhy na ní chtěly zastavit provoz. Obce se proto spojily, aby dráhu zachránily. Služeb soukromé železnice využívá zhruba 360 tisíc cestujících ročně.