Na trati z Šumperka do Koutů nad Desnou, která byla za zhruba 350 milionů korun elektrifikována, budou místo elektrických a ekologických RegioPanterů nejméně do června jezdit původní motoráky.

Na trati z Šumperka do Koutů nad Desnou, která byla za zhruba 350 milionů korun elektrifikována, budou místo elektrických a ekologických RegioPanterů nejméně do června jezdit původní motoráky. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Trať elektrifikovali za stovky milionů, ještě půl roku tam budou motoráky

  • 137
Už měsíc je v provozu trať Šumperk - Kouty nad Desnou, která má za sebou elektrifikaci. Jenže lidé na ní dál nasedají do motoráků. Svézt se moderními RegioPantery bez přestupu, což mělo být vedle ekologičtější a rychlejší přepravy největším přínosem obří investice, nebude možné ještě nejméně půl roku.

Investorem zakázky za zhruba 350 milionů korun byl Svazek obcí údolí Desné, kterému privátní železnice patří. Šéf svazku Pavel Žerníček uznal, že pro cestující by bylo nejlepší jezdit elektrickými vlaky už nyní. Zároveň ale říká, že to nebylo zvládnutelné.

„Elektrizaci dodavatelské firmy ukončily 15. listopadu podle harmonogramu, výstavba tak trvala pouze půl roku. To, že Drážní úřad povolil od tohoto termínu znovu provoz motorovými vlaky, svědčí o kvalitě provedené práce. Bohužel nebylo možné ihned přejít na elektrickou trakci,“ uvedl Žerníček.

Podle něj nešlo s předstihem vyjednávat o tom, aby elektrické vlaky jezdily už od zahájení platnosti nového jízdního řádu v polovině prosince. Svazek obcí údolí Desné se totiž soustředil na náročnou investici.

„Navíc nejsou ještě dokončeny přeložky elektrického vedení nad trakčním vedením trati, na kterých se ale intenzivně pracuje. Dalším důvodem je, že provoz elektrickými vlaky je potřeba pečlivě připravit, a to nebylo souběžně s výstavbou možné,“ popsal Žerníček.

Dopravní koordinátor: Bude složité stihnout i červnový termín

Objednávku spojů má na starosti Koordinátor integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK). Ani podle krajské příspěvkové organizace nebylo reálné pustit nové vlaky na trať už od prosince.

„Spoje se musí zajišťovat nejméně s tříměsíčním předstihem, takže by musely být objednané už v září. To ještě nebylo jasné, zda celá investice bude v termínu dokončena, zvlášť pokud na ni bylo celkově jen půl roku. Navíc ještě teď probíhají zkoušky nutné ke schválení provozu elektrických vlaků,“ sdělil ředitel KIDSOK Jaroslav Tomík.

Ten dodal, že pokud se už spoje k určitému datu objednají, musejí se platit, i kdyby nejezdily. Měsíčně jde o miliony korun, které by v případě prodlevy byly vyhozeny do vzduchu.

„Opravdu nebylo v silách zainteresovaných, aby se vše stihlo do doby, kdy vstoupil v platnost nový jízdní řád,“ zdůraznil Tomík. Podle něj bude složité splnit i červnový termín, kdy by elektrické vlaky měly začít železnici brázdit.

„Předpisy jsou velmi složité a náročné. Je třeba objednat trasy, frekvenci spojů, technologii provozu, na vše podepsat smlouvy. Červen 2016 není s ohledem na to, co je ještě potřeba udělat, nijak pozdní termín,“ řekl Tomík.

Elektrifikace se dočkala trať, která měla být v roce 1997 zrušena

České dráhy potvrdily, že s KIDSOK jednají. „Musí být schválen provoz elektrických vlaků, vše musíme podrobně projednat a smluvně uzavřít. Termín červen příštího roku se jeví jako reálný,“ sdělila mluvčí drah Kateřina Šubová.

Podle ní budou některé spoje z Koutů jezdit přímo do Olomouce a stejně tak zpět, jiné pak do Zábřeha.

„Jednáme s KIDSOK o tom, že spoje mezi Nezamyslicemi a Šumperkem, na které nyní navazují motoráky ze Šumperka do Koutů, budou prodlouženy až do Koutů a odtud zase pojedou zpět. To bude znamenat jízdu bez přestupů,“ vysvětlila Šubová.

Trať Šumperk - Kouty nad Desnou byla zničena povodní v roce 1997. Stát ji tehdy nechtěl opravit jako neperspektivní. Obce ležící podél trati se s tím však nesmířily a zničenou železnici převzaly do svého vlastnictví. Potom ji s pomocí dotací obnovily a vylepšovaly (více čtěte zde).

Nyní dokončená elektrifikace byla největší investicí od obnovy tratě, devatenáct kilometrů železnice se dostalo „pod dráty“ v rekordně krátkém čase. Investice přišla na 350 milionů, výrazně ji podpořily dotace. Nezahrnovala jen postavení sloupů a natažení trolejí, také nástupiště v zastávkách jsou nově bezbariérová a upraveny byly i přejezdy.