Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na trať do Koutů vyrazí po elektrifikaci za 393 milionů RegioPantery

  10:58aktualizováno  10:58
Rok 2015 se zapíše do historie soukromé železniční trati mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou jako přelomový. Koleje, po kterých zatím mohou jezdit jen motoráky, za 393 milionů korun olemují sloupy trolejového vedení. Lidem díky tomu odpadne přestupování v Šumperku, zrychlí také cestování po trati samotné.

Na trati do Koutů nad Desnou nyní jezdí motoráky, po elektrifikaci se po ní ale budou prohánět moderní soupravy RegioPanter (na snímku). | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Elektrifikace, na kterou již vlastník železnice vypsal soutěž, by měla přijít na téměř 400 milionů korun. Většinu nákladů uhradí evropská dotace.

„Podle zadání výběrového řízení by investice měla být hotová do poloviny listopadu letošního roku. Stavební práce nebudou časově příliš náročné. Počítám, že zaberou tak čtyři až pět měsíců. Přesné termíny ale budeme znát až po uzavření soutěže na zhotovitele,“ uvedl předseda Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Od elektrické trakce si obce slibují především to, že umožní snazší dojíždění místních za prací a studentů do škol. Díky investici se stejně jako ostatní cestující vyhnou v Šumperku přestupu mezi motorovými a elektrickými vlaky.

„Komfortnější cestování nabídneme samozřejmě i turistům. To je ale až sekundární důvod investice,“ podotkl Žerníček.

Cesta má po modernizaci trvat téměř polovinu času

Podle koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslava Tomíka budou do Koutů v první fázi zajíždět přímé spoje ze železničního uzlu v Zábřehu, kterým vede páteřní koridorová trať mezi Prahou a Ostravou.

„V další fázi bychom chtěli zavést přímé spojení až s Olomoucí,“ řekl Tomík.

Elektrizace by měla přinést i další výhody. Třeba kratší čas, který lidé stráví ve vlacích při cestě mezi Šumperkem a Kouty. Modernizace totiž umožní strojvedoucím jezdit po trati rychleji. V současné době cesta devatenáct kilometrů dlouhého úseku cestujícím zabere pětatřicet minut, po zvýšení traťové rychlosti by ho spoje měly zvládat v čase kolem dvaceti minut.

„V prvním roce fungování elektrické trakce budou na Železnici Desná ještě jezdit společně s elektrickými jednotkami i ty motorové. Od roku 2017, pokud nám to možnosti dovolí, už jen jednotky s elektrickým pohonem,“ upřesnil Tomík s tím, že dopravce bude na trati využívat moderní elektrické jednotky RegioPanter, které už v regionu jezdí a mají konečnou v Šumperku.

„K tomu, abychom mohli zavést přímé spoje do Olomouce, ale bude potřeba sehnat ještě další elektrická vozidla,“ dodal Tomík.

Další na řadě je protažení trati ke sjezdovkám

Modernizace trati, jejíž součástí bude i investice do zabezpečovacího zařízení či úpravy nástupišť pro potřeby handicapovaných, si vyžádá podle odhadů 393 milionů korun. Spolek obcí by se do ní nemohl pustit bez dotací. Většinu nákladů zaplatí evropské fondy, zbylou část stát.

Zavedením trolejového vedení ale plány obcí nekončí. V roce 2018 by chtěli v Koutech protáhnout koleje zhruba o kilometr dál k místním sjezdovkám.

„Stále máme také vizi, že vlaky budou v budoucnu projíždět tunelem pod Červenohorským sedlem a dále pokračovat do Polska,“ doplnil Žerníček.

Železniční trať Šumperk - Kouty nad Desnou s odbočkou do Sobotína, které se ale elektrizace netýká, je příkladem toho, jak odhodlání místních může zachránit už odepsanou věc. Trať totiž poničila povodeň v roce 1997 tak, že hrozil její zánik. České dráhy ji navíc už dlouho před záplavami označily za ztrátovou a neperspektivní, takže neměla téměř žádnou budoucnost.

Obce ležící podél trati se však s koncem železnice nechtěly smířit. Vznikl Svazek obcí údolí Desné, který převzal zničenou trať, dokázal na její obnovu sehnat peníze a později ji získal do svého majetku. Do půlky roku 1999 byla trať opravena a od té doby vlaky mezi Šumperkem a Kouty přepravily miliony cestujících.



Nejčtenější

Obec, kde takřka neprší. Vody do bazénů na zahradách je přesto dost

Ivanovice na Hané jsou nejsušším místem v Česku.  (11. 7. 2018)

Místní chlapi tady na zamrzlém rybníčku jako kluci hráli hokej. Dnes tu roste tráva a člověka neznalého regionální...

Skvosty na trati. Nejkrásnější česká nádraží, na než je radost pohledět

Litoměřice. Manželé Plíhalovi koupili zchátralou industriální budovu a vrátili...

Během prázdnin se možná na některém z nich ocitnete. Když nebudete zrovna dobíhat vlak, porozhlédněte se. Nádraží mají...



Při autonehodě se třemi mrtvými zemřelo i dítě, čeká se na posudky

Snímek z místa tragické nehody, při níž u odbočky na Bohuňovice na tahu mezi...

Smrt dvou dospělých a jednoho dítěte při pondělní nehodě na Olomoucku vyšetřují policisté jako usmrcení z nedbalosti....

Olomouc - Slavia 0:3, razantní vstup do sezony, trefil se i Coufal

Miroslav Stoch ze Slavie (vlevo) utíká slavit svůj gól do sítě Olomouce se...

Razantně vstoupili slávističtí fotbalisté do nového ligového ročníku. Dle bookmakerů největší favorit soutěže zvítězil...

VIDEO: Život jak na skládce. Lidem těží u domů popílek pro stavbu dálnice

V obci Buk na Přerovsku musí lidé žít v prašném prostředí několik desítek metrů...

Sušák na prádlo, na němž zjevně dlouho nikdo nic nesušil. Houpačky a plastový domeček pro děti, které vypadají, že se...

Další z rubriky

Ani blesk neunikne. Unikátní senzor ho vidí i na vzdálenost 1500 kilometrů

Ilustrační snímek

Monitoruje aktivitu blesků až do vzdálenosti 1500 kilometrů, přičemž jednotlivé blesky je schopen zaměřit s přesností...

Soud na dálku vyslechl vězně k vraždě policisty při fingovaném oběšení

Čtyřiatřicetiletý Česlav Hurina, kterému hrozí za vraždu dvanáct až dvacet let...

Prostřednictvím videokonference se olomoucký soud spojil s rýnovickou a heřmanickou věznicí, aby vyslechl svědectví...

Fanoušek u stánku převrátil stolek na kontrolory EET, policie jej dopadla

Ilustrační snímek

Až čtyři roky za mřížemi hrozí mladému muži, který na březnovém prvoligovém hokejovém zápase napadl úředníky při...

Najdete na iDNES.cz