Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na trať do Koutů vyrazí po elektrifikaci za 393 milionů RegioPantery

  10:58aktualizováno  10:58
Rok 2015 se zapíše do historie soukromé železniční trati mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou jako přelomový. Koleje, po kterých zatím mohou jezdit jen motoráky, za 393 milionů korun olemují sloupy trolejového vedení. Lidem díky tomu odpadne přestupování v Šumperku, zrychlí také cestování po trati samotné.

Na trati do Koutů nad Desnou nyní jezdí motoráky, po elektrifikaci se po ní ale budou prohánět moderní soupravy RegioPanter (na snímku). | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Elektrifikace, na kterou již vlastník železnice vypsal soutěž, by měla přijít na téměř 400 milionů korun. Většinu nákladů uhradí evropská dotace.

„Podle zadání výběrového řízení by investice měla být hotová do poloviny listopadu letošního roku. Stavební práce nebudou časově příliš náročné. Počítám, že zaberou tak čtyři až pět měsíců. Přesné termíny ale budeme znát až po uzavření soutěže na zhotovitele,“ uvedl předseda Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Od elektrické trakce si obce slibují především to, že umožní snazší dojíždění místních za prací a studentů do škol. Díky investici se stejně jako ostatní cestující vyhnou v Šumperku přestupu mezi motorovými a elektrickými vlaky.

„Komfortnější cestování nabídneme samozřejmě i turistům. To je ale až sekundární důvod investice,“ podotkl Žerníček.

Cesta má po modernizaci trvat téměř polovinu času

Podle koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslava Tomíka budou do Koutů v první fázi zajíždět přímé spoje ze železničního uzlu v Zábřehu, kterým vede páteřní koridorová trať mezi Prahou a Ostravou.

„V další fázi bychom chtěli zavést přímé spojení až s Olomoucí,“ řekl Tomík.

Elektrizace by měla přinést i další výhody. Třeba kratší čas, který lidé stráví ve vlacích při cestě mezi Šumperkem a Kouty. Modernizace totiž umožní strojvedoucím jezdit po trati rychleji. V současné době cesta devatenáct kilometrů dlouhého úseku cestujícím zabere pětatřicet minut, po zvýšení traťové rychlosti by ho spoje měly zvládat v čase kolem dvaceti minut.

„V prvním roce fungování elektrické trakce budou na Železnici Desná ještě jezdit společně s elektrickými jednotkami i ty motorové. Od roku 2017, pokud nám to možnosti dovolí, už jen jednotky s elektrickým pohonem,“ upřesnil Tomík s tím, že dopravce bude na trati využívat moderní elektrické jednotky RegioPanter, které už v regionu jezdí a mají konečnou v Šumperku.

„K tomu, abychom mohli zavést přímé spoje do Olomouce, ale bude potřeba sehnat ještě další elektrická vozidla,“ dodal Tomík.

Další na řadě je protažení trati ke sjezdovkám

Modernizace trati, jejíž součástí bude i investice do zabezpečovacího zařízení či úpravy nástupišť pro potřeby handicapovaných, si vyžádá podle odhadů 393 milionů korun. Spolek obcí by se do ní nemohl pustit bez dotací. Většinu nákladů zaplatí evropské fondy, zbylou část stát.

Zavedením trolejového vedení ale plány obcí nekončí. V roce 2018 by chtěli v Koutech protáhnout koleje zhruba o kilometr dál k místním sjezdovkám.

„Stále máme také vizi, že vlaky budou v budoucnu projíždět tunelem pod Červenohorským sedlem a dále pokračovat do Polska,“ doplnil Žerníček.

Železniční trať Šumperk - Kouty nad Desnou s odbočkou do Sobotína, které se ale elektrizace netýká, je příkladem toho, jak odhodlání místních může zachránit už odepsanou věc. Trať totiž poničila povodeň v roce 1997 tak, že hrozil její zánik. České dráhy ji navíc už dlouho před záplavami označily za ztrátovou a neperspektivní, takže neměla téměř žádnou budoucnost.

Obce ležící podél trati se však s koncem železnice nechtěly smířit. Vznikl Svazek obcí údolí Desné, který převzal zničenou trať, dokázal na její obnovu sehnat peníze a později ji získal do svého majetku. Do půlky roku 1999 byla trať opravena a od té doby vlaky mezi Šumperkem a Kouty přepravily miliony cestujících.




Nejčtenější

Řidič přejel na D35 člověka, považoval jej za zvíře. Dálnice hodiny stála

Řidič přejel na D35 člověka. Dálnice stojí

Od brzkých ranních hodin až do odpoledne musela být uzavřena dálnice D35 v úseku mezi Velkým Újezdem a Přáslavicemi na...

Odešli ze světa financí a rok mýtili les. Srub mají dokonale promyšlený

Srub zaujme svou konstrukcí již zvenku.

Srub zasazený na pozemku v blízkosti lesa je obklopený volným nezastavěným prostorem a pastvinami s koňmi. Koncept...



Nechte nás kopat déle, žádají archeologové na posledním úseku dostavby D1

Pohled na probíhající archeologický průzkum na trase posledního úseku dostavby...

O půl roku navíc požádali Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) archeologové, kteří zkoumají budoucí trasu posledního úseku...

Opravený park v přerovské romské čtvrti ničí vandalové už před kolaudací

Čerstvě opravený park na přerovském náměstí Františka Rasche už se stal terčem...

Ani do formálního dokončení stavebních prací nevydržel bez poničení nově opravený parčík na přerovském náměstí...

Fotbal jde stranou, přednost má rodina. Rozehnal přerušil kariéru v Belgii

David Rozehnal v dresu Ostende

Zatímco spoluhráči z Ostende se připravují na jarní boj o záchranu v nejvyšší belgické soutěži, David Rozehnal zůstává...

Další z rubriky

Z náklaďáku v Prostějově spadly ocelové tyče, zasypaly místo u přechodu

Na prostějovské křižovatce se z nákladního auta vysypaly převážené ocelové...

Z nákladního vozu, který projížděl Prostějovem, spadly v pondělí ráno ocelové tyče, které se sesunuly hned vedle...

VIDEO: Hokejista mířící do šatny po prohraném zápase udeřil diváka

Hokejista Poruby během vyhroceného závěru zápasu v Šumperku během cesty do...

Vyhrocený závěr mělo ve středu na zimním stadionu v Šumperku utkání mezi tamními hokejisty a soupeřem z Poruby. Hosté...

Developer je blíž stavbě čtvrti, jež ovlivní trasy vrtulníků záchranky

Nový provozovatel letecké záchranné služby na olomouckém heliportu, slovenská...

Developer obytné čtvrti na olomouckém Tabulovém vrchu, který s pomocí „blokačního“ pozemku tlačí záchrannou službu ke...

Jobs Contact
Vývojář Kentico CMS (ASP .NET) (40.000 - 60.000 Kč)

Jobs Contact
Olomoucký kraj, Zlínský kraj, Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz