Na trati do Koutů nad Desnou nyní jezdí motoráky, po elektrifikaci se po ní ale budou prohánět moderní soupravy RegioPanter (na snímku).

Na trati do Koutů nad Desnou nyní jezdí motoráky, po elektrifikaci se po ní ale budou prohánět moderní soupravy RegioPanter (na snímku). | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Na trať do Koutů vyrazí po elektrifikaci za 393 milionů RegioPantery

  • 20
Rok 2015 se zapíše do historie soukromé železniční trati mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou jako přelomový. Koleje, po kterých zatím mohou jezdit jen motoráky, za 393 milionů korun olemují sloupy trolejového vedení. Lidem díky tomu odpadne přestupování v Šumperku, zrychlí také cestování po trati samotné.

Elektrifikace, na kterou již vlastník železnice vypsal soutěž, by měla přijít na téměř 400 milionů korun. Většinu nákladů uhradí evropská dotace.

„Podle zadání výběrového řízení by investice měla být hotová do poloviny listopadu letošního roku. Stavební práce nebudou časově příliš náročné. Počítám, že zaberou tak čtyři až pět měsíců. Přesné termíny ale budeme znát až po uzavření soutěže na zhotovitele,“ uvedl předseda Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Od elektrické trakce si obce slibují především to, že umožní snazší dojíždění místních za prací a studentů do škol. Díky investici se stejně jako ostatní cestující vyhnou v Šumperku přestupu mezi motorovými a elektrickými vlaky.

„Komfortnější cestování nabídneme samozřejmě i turistům. To je ale až sekundární důvod investice,“ podotkl Žerníček.

Cesta má po modernizaci trvat téměř polovinu času

Podle koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslava Tomíka budou do Koutů v první fázi zajíždět přímé spoje ze železničního uzlu v Zábřehu, kterým vede páteřní koridorová trať mezi Prahou a Ostravou.

„V další fázi bychom chtěli zavést přímé spojení až s Olomoucí,“ řekl Tomík.

Elektrizace by měla přinést i další výhody. Třeba kratší čas, který lidé stráví ve vlacích při cestě mezi Šumperkem a Kouty. Modernizace totiž umožní strojvedoucím jezdit po trati rychleji. V současné době cesta devatenáct kilometrů dlouhého úseku cestujícím zabere pětatřicet minut, po zvýšení traťové rychlosti by ho spoje měly zvládat v čase kolem dvaceti minut.

„V prvním roce fungování elektrické trakce budou na Železnici Desná ještě jezdit společně s elektrickými jednotkami i ty motorové. Od roku 2017, pokud nám to možnosti dovolí, už jen jednotky s elektrickým pohonem,“ upřesnil Tomík s tím, že dopravce bude na trati využívat moderní elektrické jednotky RegioPanter, které už v regionu jezdí a mají konečnou v Šumperku.

„K tomu, abychom mohli zavést přímé spoje do Olomouce, ale bude potřeba sehnat ještě další elektrická vozidla,“ dodal Tomík.

Další na řadě je protažení trati ke sjezdovkám

Modernizace trati, jejíž součástí bude i investice do zabezpečovacího zařízení či úpravy nástupišť pro potřeby handicapovaných, si vyžádá podle odhadů 393 milionů korun. Spolek obcí by se do ní nemohl pustit bez dotací. Většinu nákladů zaplatí evropské fondy, zbylou část stát.

Zavedením trolejového vedení ale plány obcí nekončí. V roce 2018 by chtěli v Koutech protáhnout koleje zhruba o kilometr dál k místním sjezdovkám.

„Stále máme také vizi, že vlaky budou v budoucnu projíždět tunelem pod Červenohorským sedlem a dále pokračovat do Polska,“ doplnil Žerníček.

Železniční trať Šumperk - Kouty nad Desnou s odbočkou do Sobotína, které se ale elektrizace netýká, je příkladem toho, jak odhodlání místních může zachránit už odepsanou věc. Trať totiž poničila povodeň v roce 1997 tak, že hrozil její zánik. České dráhy ji navíc už dlouho před záplavami označily za ztrátovou a neperspektivní, takže neměla téměř žádnou budoucnost.

Obce ležící podél trati se však s koncem železnice nechtěly smířit. Vznikl Svazek obcí údolí Desné, který převzal zničenou trať, dokázal na její obnovu sehnat peníze a později ji získal do svého majetku. Do půlky roku 1999 byla trať opravena a od té doby vlaky mezi Šumperkem a Kouty přepravily miliony cestujících.