ODS chce v Olomouci měřit rychlost pevnými radary, jediným zájemcem je však firma, které kraj a ministerstvo zakázali měření v Prostějově. Ilustrační foto

ODS chce v Olomouci měřit rychlost pevnými radary, jediným zájemcem je však firma, které kraj a ministerstvo zakázali měření v Prostějově. Ilustrační foto | foto: Radek Cihla, MAFRA

Firmě zakázali měřit rychlost v Prostějově, teď chce radary v Olomouci

  • 1
Olomouc chce zvýšit bezpečnost v dopravě a rozhodla se, že bude pomocí radarů měřit rychlost aut. Má to ale háček. Na pomoc si vzala firmu Czech Radar, tedy společnost, které kvůli porušení zákona krajský úřad a ministerstvo dopravy zakázali měřit rychlost aut v Prostějově.

Zatímco náměstek olomouckého primátora Jan Martinák z ODS celý plán obhajuje, radniční koaliční partneři z ČSSD a KDU-ČSL jsou proti.

"Hledáme systém, jak zvýšit bezpečnost dopravy v ulicích Olomouce. Kvůli striktnímu znění silničního zákona ale nejsou řešením například zpomalovací pruhy. Jako celkem zajímavý se nám zdá právě systém stacionárních radarů na vybraných místech, proto jsme vypsali výběrové řízení," řekl Martinák.

Zadání si vyzvedla desítka firem, do soutěže se ovšem nakonec přihlásila jediná společnost - Czech Radar. "Čekal jsem, že zájemců bude víc. Město si každopádně klade přísné podmínky, aby mohlo rozhodovat, kde radary budou, v jakém počtu, jaký bude limit a kdy se bude měřit. Chceme rozhodovat sami," vysvětlil Martinák.

Veškeré náklady na pořízení radarů, instalaci, stavební řízení a údržbu by podle něj šly na vrub Czech Radaru. "V první fázi uvažujeme o čtyřech, pěti radarech, abychom celý systém ověřili," řekl náměstek.

V Prostějově firmě zakázal měřit kraj i ministerstvo

Systém Czech Radaru, který měření rychlosti aut provozoval v minulosti v Prostějově, však podle Olomouckého kraje a ministerstva dopravy porušoval platné zákony.

"Co se týče měření rychlosti pronajatými radary společnosti Czech Radar, byla zjištěna pochybení spočívající v nesprávném postupu při správním řízení. Šlo o nesprávně vedenou spisovou agendu, která znemožňovala kontrolu," uvedl mluvčí kraje Ivo Heger. Úřad proto měření rychlosti v Prostějově zakázal a ministerstvo, kam se město odvolalo, toto rozhodnutí po kontrole potvrdilo.

"Ministerstvo dopravy provedlo odborný státní dozor, proti kterému město Prostějov podalo odpor. V současné době příslušný odbor ministerstva zpracovává podklady pro rozhodnutí," řekl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva. Město totiž se závěry kontrol nesouhlasí (více čtěte zde).

Náměstek Martinák tvrdí, že radnice se z chyb Prostějova poučí. "Samozřejmě tyto věci vnímáme. Prostějov ovšem některé agendy převedl na Czech Radar, a to my neuděláme. Pro nás je důležité, že jsme se z případu Prostějova poučili a chyby opakovat nebudeme," prohlásil.

Ostatní strany dosluhující koalice jsou proti

ODS však bude mít poměrně velký problém Czech Radar do Olomouce prosadit. "Vzhledem k problémům v Prostějově je to velký risk. A priori není nikdo proti měření rychlosti a zvýšení bezpečnosti v ulicích. Já ale budu proti. Přihlásila se pouze jedna firma a není z čeho vybírat," řekl lídr sociální demokracie v Olomouci a současný radní Jiří Rozbořil.

Podle náměstka Ladislava Šnevajse, lídra volební kandidátky KDU-ČSL, by mělo rozhodnutí o radarech udělat až nové zastupitelstvo. "Bylo pro mě velkým překvapením, že se přihlásila pouze jedna firma. Myslím, že by celou věc měla řešit až nová politická reprezentace města, která vzejde z komunálních voleb."

Měření rychlosti v ulicích je velký byznys. Vybrané pokuty si rozděluje Czech Radar a radnice a ročně jde o miliony korun. "O ekonomických podmínkách budeme s firmou ještě jednat," řekl Martinák.

A Czech Radar? "Dokud se nedozvíme výsledek výběrového řízení v Olomouci oficiální cestou, nemůžeme se k němu vyjadřovat," uvedla mluvčí firmy Anna Němcová.