Ohrožení provozu na olomouckém heliportu záchranné služby (snímek z únorového předvádění vrtulníků nového provozovatele) se podařilo kraji oddálit, definitivně ale problém stále vyřešen není.

Ohrožení provozu na olomouckém heliportu záchranné služby (snímek z únorového předvádění vrtulníků nového provozovatele) se podařilo kraji oddálit, definitivně ale problém stále vyřešen není. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Olomoucký heliport záchranky kraj opět uhájil, smlouvu má ale na rok

  • 3
Hrozba uzavření olomouckého heliportu letecké záchranky s prvním dnem prázdnin padla. Vedení hejtmanství se podařilo vyjednat s firmou vlastnící klíčový pozemek pod částí heliportu, která chce v jeho sousedství postavit nové bytové domy, prodloužení nájemní smlouvy. Ovšem pouze do poloviny příštího roku.

Mezidobí kraj, který je zřizovatelem zdravotnické záchranné služby, využije k tomu, aby připravil změnu místních letových „poměrů“. A to tak, aby provoz heliportu neohrožoval plánovaný developerský projekt holdingu Gemo podnikatele Jaromíra Uhýrka, respektive aby s ním mohl fungovat v symbióze.

„Zástupci skupiny Gemo už novou smlouvu podepsali, schválila ji také krajská rada. Nájem na pozemek u sídla letecké záchranné služby jsme prodloužili o dvanáct měsíců, abychom získali prostor na další kroky vedoucí k zachování heliportu,“ upřesnil náměstek hejtmana Dalibor Horák.

Konkrétně kraj bude usilovat o úpravu leteckých koridorů, tedy tras, kterými záchranářský vrtulník z heliportu odlétá a přistává na něm. Podle studie nezávislých odborníků by se tím otevřela cesta k tomu, aby základna leteckých záchranářů mohla dál plnohodnotně fungovat na Tabulovém vrchu, a to i v sousedství plánovaných bytových domů, které chce v lokalitě vybudovat jedna z firem Uhýrkova holdingu.

Autoři zmíněné analýzy podle Horáka navrhují, aby jeden ze dvou stávajících leteckých koridorů heliportu zanikl a nahradila ho trasa nová.

„Změnit letové roviny ale rozhodně není jednoduchá záležitost. Musíme například získat povolení ke zrušení stávajících ochranných pásem a naopak vyřídit povolení pro ochranná pásma nové letové trasy. To je aktuální úkol, který budeme v následujících měsících řešit. Jestli se to podaří, samozřejmě není jisté, já jsem ale optimista. A nejen já,“ řekl hejtmanův náměstek.

Gemo chce na Tabulovém vrchu postavit bydlení pro 800 lidí

Na uzavření nájemní smlouvy na půdu pod částí heliportu záchranná služba netrpělivě čekala. Pokud by se ji hejtmanství nepodařilo vyjednat, vrtulník by nemohl přistávací plochu od začátku července používat. Další provoz heliportu by s největší pravděpodobností zakázal úřad pro civilní letectví.

V případě, že by k tomu došlo a letecká záchranka by se musela přestěhovat, patrně by zamířila na neředínské letiště. Alternativu, zda by to bylo možné, si už dříve kraj ověřoval na radnici.

„V případě nutnosti by bylo za určitých podmínek možné heliport umístit na letiště,“ řekl před nedávnem primátor Antonín Staněk.

V ohrožení se základna letecké záchranky ocitla už v loňském roce. Zhruba před rokem jí totiž holding Gemo vypověděl smlouvu na zmiňovaný pozemek (psali jsme zde) a novou s krajem uzavřel jen do konce prosince 2016. Hejtmanství se tehdy nájem podařilo prodloužit – do poloviny letošního roku – jen asi dva týdny před vypršením termínu.

Kořeny celé kauzy ale sahají mnohem hlouběji do minulosti. Konkrétně až do devadesátých let minulého století.

„Ten problém vznikl v roce 1996, kdy už heliport stál. Jeden z pozemků byl předmětem restituce a nový majitel ho odmítl záchranné službě prodat. Bohužel ho v roce 2005 prodal Technologickému parku (firma patřící do holdingu Gemo – pozn. red.),“ popsal už dříve někdejší náměstek hejtmana Michael Fischer.

Developerský projekt holdingu Gemo, respektive jeho firmy Vila Park Tabulový Vrch Olomouc, počítá s tím, že poblíž heliportu vyroste na ploše přibližně devíti hektarů nová bytová Rezidence Hněvotínská. Zahrnovat by měla čtyři desítky domů s bezmála 340 byty pro zhruba 800 lidí. V rezidenci by měli mít k dispozici i vlastní mateřskou školu.