VIDEO: Výročí tratě oslavila jízda historického vlaku s parní lokomotivou

  • 4
Historické vlaky s parními lokomotivami Rosnička a Kocúr či známý motorový vůz Hurvínek mohli vidět v akci návštěvníci oslav výročí zahájení provozu na železniční trati z Červenky do Litovle na Olomoucku. Vlaky na ni poprvé vyjely v roce 1886.

Cestující historických souprav obsluhoval i vlakový doprovod v dobových uniformách, ve stanici Litovel předměstí si mohli prohlédnout přípravu parní lokomotivy před jízdou a také různá historická i současná kolejová vozidla.

Největší pozornost ale pochopitelně poutaly parní lokomotivy. Rosničku postavili dělníci plzeňské Škodovky v roce 1956 a měla být posledním typem parní lokomotivy vyvinutým pro Československé státní dráhy.

Historický vlak s Rosničkou

„Navzdory plánované výrobě několika desítek kusů ale nakonec továrnu opustily jen dvě. Do olomouckého depa se Rosnička vrátila v 80. letech, kde ji parta nadšenců opravila a v roce 1993 znovu uvedla do provozu,“ nastínila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Kocúr je pak v současnosti vůbec nejstarší provozuschopná parní lokomotiva vlastněná Českými dráhami. Dlouhou dobu sloužila jako lokomotivní pomník vedle nádražní budovy ve Valašském Meziříčí. Díky Nadaci Okřídlené kolo se ale 118 let starý skvost po čtyřiceti letech od vyřazení opět rozjel.

Střední generace si pak mohla zavzpomínat na mládí díky kdysi rozšířeným Hurvínkům. Sériově vyráběný motorový vůz z Tatry Kopřivnice, který má uvnitř dřevěné lavice.

„Poprvé vyjel na trať před 68 lety a původně byl zařazený do 3. vozové třídy. Poslední Hurvínek byl z pravidelné dopravy vyřazen kolem roku 1984,“ doplnila Bezuchová.