MF DNES zmapovala, kudy proudí peníze z veřejných rozpočtů do olomouckého...

MF DNES zmapovala, kudy proudí peníze z veřejných rozpočtů do olomouckého profesionálního hokeje | foto: koláž MF DNES

Peníze hokeji město nedává přímo, povinně je ale posílá knihovna či zoo

  • 15
MF DNES zmapovala, kudy proudí peníze z veřejných rozpočtů do olomouckého profesionálního hokeje. Narazila při tom třeba na to, že město platí nemalou částku za propagaci na zimním stadionu. Tedy v hale, která mu patří a jejíž provoz financuje.

Když radnice zhruba před rokem změnila způsob, jakým do té doby podporovala hokej, a skončila s praxí milionových příspěvků určených na profesionální sport, mohlo se zdát, že vyslyšela kritiky, jimž se nelíbí, aby veřejné peníze šly na přímou podporu soukromého byznysu, kterým vrcholový sport je.

Jenže město obratem stvořilo sice méně nápadné, ale ve výsledku možná ještě spornější cesty, kterými miliony do profesionálního sportu proudí dál.

Město si platí reklamu ve vlastním „domě“

Ta asi nejpozoruhodnější spočívá v tom, že si radnice od letošního roku platí propagaci na zimním stadionu. Společnosti HC Olomouc s.r.o., která je majitelem extraligového klubu a halu má v pronájmu, za to posílá bezmála milion korun za rok.

Ve skutečnosti však platí za reklamu ve vlastním „domě“. Stadion totiž městu patří, a navíc platí i jeho veškerý provoz – v průměru 15 milionů korun ročně.

„Především je potřeba říct, že reklamu máme i na fotbale, házené nebo volejbale. Je to cesta jak pomoci sportu, ale především jak zviditelnit Olomouc. Díky těmto vrcholovým sportovcům se dostaneme do televizních přenosů z utkání,“ obhajuje praxi primátor Antonín Staněk. Ovšem na rozdíl od hokejového stánku ostatní zmíněná sportoviště městu nepatří...

Reklamu na zimáku „povinně“ mají filharmonie či knihovna

Do reklamy v zimní hale investují také čtyři příspěvkové organizace města, společnost HC Olomouc od nich letos dohromady zinkasuje více než dva miliony. Svým logem se snaží hokejové fanoušky zaujmout městská knihovna, Moravská filharmonie, divadlo a zoo.

Všichni zmínění si propagaci objednali poprvé letos. Podle zdrojů z příspěvkových organizací ovšem nikoliv z vlastního rozhodnutí, nýbrž na pokyn „shora“.

„Tu reklamu jsme si nevymysleli, byl to pokyn našeho zřizovatele. Řekli nám, že ty peníze je potřeba nalít do hokeje přes příspěvkové organizace, že celou částku hokejistům radnice poslat nemůže,“ řekl jeden z pracovníků nejmenované městské organizace, který si nepřál zveřejnit jméno s tím, že by mohl přijít o práci.

Jeho obavy jsou patrně zbytečné, poté co vedení města informaci na dotaz MF DNES nakonec samo potvrdilo.

„Ano, rozhodnutí investovat do propagace na stadionu souvisí s tím, že od letoška už profi hokeji neposíláme dotace. Nicméně jsem přesvědčený, že ta reklama může příspěvkovým organizacím pomoci, protože na stadionu dochází k mimořádné vysoké koncentraci lidí,“ tvrdí náměstek primátora Pavel Urbášek.

Fakt, že HC Olomouc s.r.o. může inkasovat miliony za reklamu na stadionu, jenž má od města pronajatý, umožňuje vysoce nestandardní nájemní smlouva.

Jak MF DNES popsala již v minulosti, kontrakt klubu zajišťuje veškeré příjmy plynoucí ze sportoviště včetně pronájmu restaurace či občerstvení, sám však městu platí jen symbolickou tisícovku ročně. Klub přitom ani městu nemusí vykazovat, kolik na jeho majetku dokáže vydělat.

Tyto (ne)poměry chce ale vedení města, které smlouvu s HC Olomouc zdědilo, změnit. Před nedávnem založilo městskou firmu Správa městských sportovních zařízení, která by měla zimní halu od července příštího roku provozovat namísto klubu. „Jsem přesvědčený, že správu stadionu budeme vykonávat prostřednictvím městské společnosti lépe,“ míní primátor.

Dotace na mládež = výdělek profesionálního klubu

Součástí „byznysu“ uvnitř stadionu je i pronájem ledové plochy. Ovšem nikoliv jen pro veřejné bruslení či amatérským sportovcům, ale i hokejové mládeži. Ta totiž funguje jako samostatný subjekt s názvem HC Olomouc – mládež, spolek za pronájem ledu, ale také šaten v městské hale platí miliony korun.

Ovšem opět nikoliv radnici, ale provozovateli stadionu a profi hokeje. Aby spolek vůbec na pronájem měl, dostává – tentokrát už formou přímých dotací – příspěvky z veřejných rozpočtů. Například od města a kraje. Jen letos od nich v součtu obdržel 11 milionů korun.

„Vyúčtování dotací poskytnutých spolku HC Olomouc v letošním roce dostaneme v lednu. Nicméně v roce 2015 bylo celých šest milionů korun (vyplacených spolku – pozn. red.) využito na pronájem posilovny, šaten a pronájem ledové plochy,“ řekla mluvčí hejtmanství Kamila Navrátilová. Jinými slovy, peníze na mládež skončily v extraligovém klubu.

Kraj přispívá i na platy hráčů

Kraj však na rozdíl od města neupustil ani od podpory profesionálních hráčů. Naopak. Zatímco před dvěma lety jim poslal 1,2 milionu korun a loni nic, letos mu přispěl rovnou čtyřmi miliony.

„Celá letošní dotace byla využita stejně jako v roce 2014 na odměny hráčům,“ reagovala na dotaz MF DNES Navrátilová.

Tím, na co přesně hejtmanství posílá společnosti HC Olomouc dotace, se kraj ovšem příliš nechlubí. Když například v září na svém posledním jednání bývalí zastupitelé schvalovali profi klubu navýšení příspěvku o dva miliony, z podkladových materiálů se dozvěděli jen to, že peníze půjdou na „zabezpečení extraligové soutěže v jejím průběhu s cílem udržení a stabilizace pro další období“.

Informace o tom, že příspěvky končí na výplatních páskách hokejistů, některé zastupitele zaskočila.

„Slyším to poprvé, v žádné důvodové zprávě jsem se to nedočetla. Jestli s tím souhlasím? Tak to určitě ne,“ podotkla opoziční zastupitelka uskupení STAN+ProOl Blanka Kolečkářová.

Ještě víc ji překvapilo, kam směřují dotace na mládež. „Žila jsem v tom, že mládež má led zdarma, stadion přece patří městu, které navíc platí provoz. Za dotace by měli dětem nakoupit výstroj, nikoliv je posílat na byznys. To je nehoráznost. Přednesu to na našem klubu, který předpokládám, vznese dotaz na nové vedení kraje, jak míní podporu sportu řešit,“ zdůraznila.

Hokejový klub mlčí, otázky zůstaly bez odpovědi

Klub se k celé záležitosti nevyjádřil. Jednatel společnosti HC Olomouc Jan Tomajko nechtěl dotazy týkající se financování profi hokeje komentovat po telefonu s tím, že před sebou nemá podklady. MF DNES mu proto otázky poslala e-mailem, ani na ně však šéf klubu během několika dní nereagoval.

Tomajko by přitom měl mít přehled nejen o profi hokeji, ale také o stavu pokladny mládežnického spolku. Kromě toho, že mu patří extraligový klub, je totiž zároveň hospodářem spolku HC Olomouc – mládež.

Z funkcionářů však není zdaleka sám, kdo sedí na „dvou židlích“. Členem vedení spolku je také Josef Podlaha, který je podle klubového webu současně sportovním manažerem extraligového týmu. V revizní komisi spolku pak zasedá Erik Fürst – generální manažer HC Olomouc.

,