Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Sváček, MAFRA

Posily i čtyřkolky. Jeseničtí záchranáři si před letošní zimou polepšili

  • 0
Stejně jako samotné hory a podnikatele v Jeseníkách čeká s nadcházející zimou „hlavní“ sezona i na záchranáře z Horské služby Jeseníky (HSJ). V zimních měsících totiž mají i přes rostoucí návštěvnost v létě mnohem víc práce. Letos si díky navýšenému rozpočtu polepšili.

Na zimu jsou záchranáři podle jejich náčelníka Michala Klimeše dobře připraveni.

„Dokonce máme navýšený rozpočet,“ říká Klimeš. Podle něj to umožnilo vzít do stavu profesionálních záchranářů další tři lidi.

„Díky tomu můžeme zabezpečovat služby pro střediska v Koutech nad Desnou a na Staroměstsku,“ vysvětlil. Tři nové profesionály vybrali z dobrovolných záchranářů.

„Mohli jsme také místo dvou starších koupit tři nové čtyřkolky. Všechny se po nasazení pásů mohou dobře pohybovat i na sněhu. Vzhledem k měnícím se klimatickým podmínkám, kdy mimo sjezdovky v níže položených střediscích není sníh, jsou lepší než sněžné skútry,“ popsal Klimeš s tím, že skútry se na nezasněžených plochách rychle poškozují a poté potřebují nákladnější opravy.

„Podstatné je rovněž to, že zatímco sněžné skútry můžeme využívat pouze tři až čtyři měsíce v roce, čtyřkolky se dají využít celoročně,“ objasnil. Výměna ale bude postupná a potrvá několik let. I tak si horští záchranáři několik skútrů nechají.

„Především ve vrcholových partiích se sněžné skútry pohybují mnohem rychleji,“ sdělil Klimeš. Skútry tak zůstanou především na Červenohorském sedle nebo na Pradědu.

V Karlově už slouží nová stanice, další mají následovat

Záchranáři rovněž mohli díky vyššímu rozpočtu postavit novou záchrannou stanici v Karlově pod Pradědem.

„Původní stanice byla příliš velká a nákladná na provoz. Teď máme nový objekt, který přesně odpovídá našim potřebám,“ říká náčelník. Podobně neekonomické jsou ovšem i další budovy v jiných zimních střediscích Jeseníků.

„Kdysi se tak záchranné stanice stavěly. Především se kladl důraz na velké ubytovací prostory. Horší to už je s prostory pro techniku a skladování materiálu. Navíc je velmi drahé vytápění. Proto chceme postupně postavit nové budovy,“ popsal Klimeš.

Nebude to ale hned, Horská služba České republiky totiž může ročně postavit pouze dvě až tři nové stanice. Na špičkové úrovni je navíc nutné udržovat i vybavení záchranářů, od lyžařských potřeb až po kvalitní oblečení.

Záchranářům i lyžařům bude na Sedle sloužit nová lávka

Horské službě výrazně usnadní práci také nová lávka přes frekventovanou silnici na Červenohorském sedle. Vedle lyžařů, kteří se potřebují dostat na sjezdovky z parkoviště, a rolbařů v části střediska odříznuté komunikací využijí lávku také horští záchranáři při přesunu techniky.

Rovněž oni totiž museli cestou do hlavní části areálu Červenohorského sedla a na hlavní běžkařské tratě Jeseníků přejíždět nebezpečnou silnici, na které se stala řada smrtelných úrazů.

Lávku za 16 milionů zaplatil Olomoucký kraj. „Je to velmi dobrá investice, která výrazně zvýší bezpečnost ve středisku. Pro nás znamená rychlejší přejezd a to je v době, kdy o životě zraněného člověka rozhodují minuty, velmi důležité,“ vyzvedl Klimeš.