Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Flotilu záchranářů oživí obří nákup dvaceti sanitek za 68 milionů

  10:54aktualizováno  10:54
Dvacet nových sanitek získají záchranáři z Olomouckého kraje. Jejich vozy mají teď v průměru najeto za pět let bezmála dvě stě tisíc kilometrů, nevydrží tak tolik jako auta v běžném provozu. Obří nákup, který tu v posledních letech nemá obdoby, vyjde na téměř osmašedesát milionů.
V průměru mají sanitky v Olomouckém kraji na tachometru 193 tisíc kilometrů. (Ilustrační snímek)

V průměru mají sanitky v Olomouckém kraji na tachometru 193 tisíc kilometrů. (Ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Nákup sanitek ve velkém záchranka v Olomouckém kraji dlouho nepamatuje. Poslední velká výměna aut proběhla před osmi lety, kdy hejtmanství záchranářům pořídilo třináct nových vozů. Obvyklá průběžná obměna vozového parku rychlé zdravotnické služby představuje tři nové sanitky ročně.

„To, že budeme příští rok moci koupit najednou dvacet vozů, nám umožní peníze z evropských fondů, tedy ze zdroje mimo rozpočet kraje. Obměna je samozřejmě potřebná. Šetřit se dá, nikoliv ale na úkor zdraví pacientů,“ uvedl hejtman Jiří Rozbořil.

Posádky záchranky mají nyní k dispozici čtyřiačtyřicet aut. V ostrém každodenním provozu jezdí šestadvacet sanitek. Zbylé slouží jako záložní pro případ poruchy či opravy vozů poškozených v provozu. Záchranka dále záložní vozy využívá při asistenčních službách na sportovních či kulturních akcích.

Řidiči sanitky nemohou šetřit, říká šéf záchranářů

Dvěma nejstarším sanitkám z flotily Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje je devět let. Průměrný věk vozů je nižší, činí 5,3 roku. Najeto však mají víc, než stihne mnohý sváteční řidič třeba za deset patnáct let. V průměru totiž mají sanitky na tachometru 193 tisíc kilometrů.

„Při běžném užívání automobilu pět let asi není moc. U sanitek je tomu ale jinak. Řidiči sanitní vozy prostě nemůžou šetřit, musejí být na místě co nejrychleji. Motory u našich automobilů odcházejí už po čtyřech letech ostrého provozu. Extrémně namáhány jsou i tlumiče, kola. Auta dostávají opravdu na frak,“ zdůraznil šéf krajské záchranky Ivo Mareš.

Za hlavní výhodu nových vozů považuje to, že budou oproti stávající sanitkám bezpečnější.

„Vývoj v oblasti bezpečnostních prvků jde u aut obecně rychle kupředu. Bezpečnost je v naší profesi to nejdůležitější, a to jak u pacientů, tak co se týče posádek. Ty jsou každodenně ohrožovány stále hustším provozem či agresivními řidiči,“ řekl Mareš.

Nové sanitky budou mít pohon na všechna čtyři kola

Pořízení modernějších vozidel bude mít pro záchranku i ekonomický efekt v podobě úspor za opravy opotřebovaných aut. Po nákupu nových sanitek záchranáři vyřadí zhruba dvacet nejvíce ojetých vozů.

Nové sanitky by měly dorazit příští rok. Stejně jako ty dosavadní budou mít pohon na všechna kola.

„Potřebujeme auta, která vyjedou všechno. Aktuální je to zejména pro hornatý sever kraje, kde například sněhové kalamity nebývají ničím výjimečným,“ řekl Mareš.

Společně se sanitkami hejtmanství nakoupí nové mobilní technologické vybavení posádek a vozidel. Do nových a některých stávajících vozů pořídí například tablety, automobilové počítače, kamery, systémy pro přenos dat.

„Co se týče zdravotnické techniky, tak ta je na špičkové úrovni už ve stávajících sanitních vozech. Z automobilů, které budou vyřazeny, ji přesuneme do nových vozidel. Není potřeba nakupovat všechno nové,“ upřesnil šéf zdravotnické záchranné služby.

Nákup nových sanitek si vyžádá podle předběžných odhadů bezmála osmašedesát milionů korun, pořízení technologického vybavení dalších téměř dvanáct milionů. Evropská dotace by měla pokrýt pětaosmdesát procent investice.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na tradiční zářijové výstavě hub v Přerově je letos k vidění nejméně 350 druhů...
Konečně rostou. Mykologové na výstavě ukazují přes tři stovky druhů hub

Krásné praváky, ale také třeba vzácný hřib rubínový, hřib plavý nebo muchomůrku ježohlavou si lze prohlédnout na už dvacátém ročníku tradiční zářijové...  celý článek

Stav tramvajové trati v centru Olomouce v ulici 8. května a na vedlejší třídě...
Olomouc dokončí opravy tramvajové trati v centru nejdřív za dva roky

Poslední etapa rekonstrukce klíčové tramvajové trati přes historické centrum Olomouce v rušné ulici 8. května přijde na řadu nejdříve mezi lety 2019 až 2023....  celý článek

Stolpersteine, tedy takzvané kameny zmizelých, nově na dvou místech v Lošticích...
Další kameny zmizelých připomínají vyvražděné židovské obyvatele Loštic

Obě byly židovského původu, bydlely v Lošticích na Šumpersku a jejich členové nalezli smrt ve vyhlazovacích nacistických táborech. Teď rodiny Fuchsových a...  celý článek

Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak
Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak

Chcete porod bez léků a věčného vyrušování, jenže lékaři vás označí za alternativní matku.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.