Peníze jsou určené na takzvané integrované územní investice (ITI) pro Olomouckou aglomeraci. Tu tvoří Olomouc, Prostějov a Přerov s okolními městy a obcemi. Už od roku 2013 proto regionální politici vytipovávají oblasti a projekty, mezi které by mohli štědrý balík rozsypat.
Olomoucká aglomerace se tehdy na poslední chvíli stala členem „VIP klubu“, když pronikla na seznam sedmi svazků měst, jež mají možnost na zvlášť vyčleněné dotace dosáhnout. A roky úředničiny už mají v Olomouci konkrétní výsledky - vznikl seznam investic, do nichž se radnice díky ITI už příští rok pustí.
Šanci, že Olomouc při žádostech o speciální dotace uspěje, vyčíslil náměstek olomouckého primátora Ladislav Šnevajs vysoko.
„Troufám si říct, že to je přes 90 procent,“ podotkl Šnevajs, jenž za přípravu ITI zodpovídá. Od evropských stamilionů krajské město dělí zjednodušeně řečeno jen dodržení všech kritérií, termínů pro předložení projektů a nutná administrativa.
Miliony přinesou v Olomouci více než 120 míst ve školkách
Přímo v Olomouci může díky ITI v příštích letech například vyrůst nová mateřská škola v části Pražská-východ. Měla by sloužit pro 75 dětí.
Další miliony půjdou mimo jiné na rozšíření mateřinek Rooseveltova, Zeyerova a Svatoplukova. Vzniknou místa pro více než 120 dětí. Další peníze chce město vložit do modernizace základních škol. Pro tu v Helsinské ulici plánuje nový dvoupodlažní pavilon, ostatní dostanou nové učebny a vybavení.
Největší kus z ITI v Olomouci ukrojí prodloužení tramvajové trati na Nové Sady. Radnice počítá s dotací ve výši 340 milionů. Jakmile pro položení nových kolejí vykoupí pozemky a získá stavební povolení, může o exkluzivní finanční injekci požádat.
Dalších bezmála 70 milionů může Olomouc získat na plánovanou rekonstrukci tramvajové trati ve vytížené ulici 8. května v centru města.
Peníze poslouží jako rezerva pro rekonstrukci třídy 1. máje
Jako záložní zdroj financí navíc poslouží ITI při kompletní modernizaci třídy 1. máje. Jde o nejdražší akci Olomouce pro příští rok, stát bude přes sto milionů (více čtěte zde). Klíčová dotace půjde ze Švýcarských fondů, podmínkou je však dokončení prací ještě v roce 2016.
Na co půjdou peníze- prodloužení tramvajové trati na Nové Sady (zdroj: Magistrát města Olomouce) (pozn. jde o výběr MF DNES) |
„Pokud by se protáhlo výběrové řízení a my nedokázali splnit podmínku Švýcarských fondů, máme možnost zažádat o dotaci z ITI,“ vysvětlil Šnevajs.
První žádosti o peníze podle něj z Olomouce odejdou v druhé polovině příštího roku. V roce 2017 by za ně město už mohlo stavět. Výjimkou jsou chystané cyklostezky v Jeremenkově ulici a mezi Týnečkem a Chválkovicemi. Do těch se dělníci pustí už v roce 2016, více než sedm evropských milionů na ně Olomouc dostane o rok později.
Více než sto milionů půjde také na rekonstrukce olomouckých křižovatek a přechodů. Jako první přijde na řadu v následujícím roce křižovatka třídy Míru a Neředínské ulice. Dalších sedmnáct se promění v letech 2017 a 2018.
Ve hře je také až dvoumiliardové navýšení
Celkem je ve „VIP klubu“ sedmi tuzemských aglomerací aktuálně zarezervováno pro střední Moravu 4,8 miliardy korun. Teď už záleží pouze na tom, jak úspěšně se je podaří vyčerpat. A motivace je skutečně velká. Pokud se Olomoucké aglomeraci bude dařit, může k téměř pěti miliardám získat až další dvě navíc. Rozhodující bude kontrola na konci roku 2018.
„Pokud se ukáže, že je vše řádně čerpáno a že poptávka převyšuje nabídku, může se stát, že se dotační prostředky navýší třeba o padesát procent,“ řekl Šnevajs.
Jedním z posledních byrokratických přípravných kroků je teď odeslání takzvané Strategie ITI na ministerstvo pro místní rozvoj. V polovině prosince ji posvětili zastupitelé.
„Předpokládáme, že by do dvou či tří měsíců měla být schválená,“ dodal Šnevajs.