Samotné krajské město plánuje v příštích třech letech i díky podpoře z ITI utratit téměř 1,4 miliardy za 32 projektů. Třináct spustí už za rok, je mezi nimi i modernizace tramvajové trati ve vytížené ulici 8. května, cyklostezky, rozšiřování mateřinek anebo opravy radnice.
„Obnova trati v ulici 8. května je zde objemově nejvýznamnější, projekčně je už připravená,“ přibližuje náměstek olomouckého primátora Ladislav Šnevajs, který za přípravu ITI zodpovídá.
Podle materiálů, jež má MF DNES k dispozici, vedení města předpokládá, že kompletní přebudování tramvajových kolejí a silnice v ulici 8. května v centru města vyjde na zhruba 110 milionů. Z ITI by Olomouc mohla získat 93,5 milionu.
Šanci, že při žádostech o peníze z integrovaných investic Olomouc uspěje, vyčíslil Šnevajs již dříve na více než 90 procent.
Na peníze z ITI přitom nemá nárok každé město. Dosáhnout na ně může jen sedm svazků měst - aglomerací z „VIP seznamu“. Olomouc na něj pronikla díky politickému vyjednávání na poslední chvíli začátkem roku 2014.
Jednotlivé investice má středomoravská aglomerace a v jejím rámci i Olomouc rozplánované až do roku 2020.
„Jedná se celkově o 32 investičních akcí, z nichž nejbližších třináct odstartuje už v příštím roce,“ říká přímo za Olomouc Šnevajs s tím, že ne všechny město v roce 2017 také dokončí.
Dohromady předběžně vyjdou na bezmála 290 milionů, přičemž zhruba 228 by radnice měla získat z ITI. Radní na úterním jednání rozhodli, že na každý z více než tří desítek projektů bude dohlížet garant zodpovědný za včasné dokončení.
Za peníze z ITI město rozšíří školy Hálkova a Svatoplukova
Peníze půjdou například na rekonstrukci podchodu v Brněnské ulici či na cyklostezky v Jeremenkově ulici či mezi městskými částmi Týneček a Chválkovice.
Na soupisu je také navýšení kapacity mateřinek Svatoplukova a Rooseveltova či rozšíření základních škol Hálkova a Svatoplukova. Za zhruba 45 milionů město naplánovalo i opravy historické radnice.
„Mezi projekty, jejichž uskutečnění lze očekávat nejdříve, je cyklostezka Holice - Nový Svět - průmyslová zóna Šlechtitelů, cyklostezka v ulici Na Vozovce, vybudování odstavného kolejiště pro MHD v ulici Fibichova či odpadové centrum ve Chválkovicích,“ dodává mluvčí magistrátu Radka Štědrá.
Důležitým milníkem pro lov dotací z ITI bude po roce 2017 i ten následující. „Na konci budeme jednotlivým operačním programům dávat zprávu, jak je ITI naplňováno, jak dobře čerpáme. V závislosti na tom nám budou přiděleny finance na další období, nebo by nám byly případně kráceny,“ uzavírá Šnevajs.