Přerov dlouhodobě trápí potíže s dopravou. Řešením má být vnitřní obchvat městem.

Přerov dlouhodobě trápí potíže s dopravou. Řešením má být vnitřní obchvat městem. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Jak proměnit část města? Přerov plánuje anonymní architektonickou soutěž

  • 3
Vnitřní obchvat, takzvaný průpich, k němuž se Přerov upíná několik let, město zásadně změní. A politici si nyní chtějí ohlídat, jak by se měly proměnit i přilehlé ulice. Ve hře je i bulvár, který který by spojil centrum s vlakovým nádražím.

Rozhádaná přerovská opozice a koalice se snad poprvé od voleb na něčem shoduje. Politici napříč spektrem se totiž baví o proměně jedenácti hektarů od nádraží přes uzavřený blok domů kolem pivovaru a závodu Juta.

Oblast stejně velkou jako je historické jádro města by totiž měl zanedlouho protnout vnitřní obchvat, takzvaný průpich. A právě toho chce využít zdejší opozice a navrhla radním, aby vyhlásili anonymní ideovou architektonicko-urbanistickou soutěž, z níž by mohla vyjít vize uspořádání této části města.

Její výsledky by se pak zapracovaly do regulačního plánu, tudíž by radnice mohla ovlivňovat budoucí podobu této oblasti, ve které může vzniknout například bulvár spojující centrum s nádražím, zeleň či cyklostezky.

Trasa plánovaného vnitřního obchvatu.

Radní, kteří o návrhu opozice před několika dny jednali, sice vyhlášení soutěže prozatím odložili, podle mluvčího magistrátu Bohuslava Přidala však jen do té doby, než bude známé datum, kdy by se měl průpich začít stavět.

"Vedení města je jednoznačně pro. Radní chtějí o budoucí podobě této části města jednat i s majiteli zdejších pozemků. Zatím však neznáme datum zahájení stavby průpichu. To je jediný důvod, proč v této chvíli nechceme vyhlašovat architektonickou soutěž," popsal mluvčí přerovské radnice Bohuslav Přidal.

Takovou zprávu opozice vítá. "Jsme rádi, že se radní stejně jako my domnívají, že rozvoj města nelze nechat jen na soukromých developerech, jejichž zájem o trvale udržitelný rozvoj území bývá spíše výjimkou," míní opoziční zastupitel Zdeněk Schenk.

Podle architekta Jana Horkého bude nyní důležité uhlídat, aby nový regulační plán i přes základní prostorové uspořádání, neomezoval budoucí investice v této oblasti. "Plán by měl naopak dát investorům jistotu investic a ukázat směr budoucího rozvoje," míní architekt, podle kterého bude stavba průpichu razantním zásahem do přerovské zástavby.

"Je dobře, že si to politici uvědomují. Právě tato chvíle je ideální dobou k tomu zajistit, jak tato oblast bude do budoucna vypadat," doplnil.

Průpich, který má ulehčit Přerovu od přetížené dopravy, povede od autobusového nádraží přes areál bývalé Juty a slévárny Heinik s napojením na Velké Novosady a most Legií. Pokračovat bude přes Polní ulici a naváže na budoucí mimoúrovňové křížení v Předmostí a dálnici D1.