Olomoucké tramvaje by měly z depa (na snímku) v blízké budoucnosti vyrážet po nové trase i směrem k sídlišti Nové Sady. Radnice a ekologové jsou ale kvůli jejímu umístění ve sporu. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Je kritika nové tratě oprávněná? Čtěte argumenty Olomouce i ekologů

  • 11
Je kritika trasy nové olomoucké tramvajové tratě směrem na sídliště Nové Sady ze strany Hnutí Duha, které si na ni chce stěžovat u švýcarské vlády, oprávněná nebo ne? Tato otázka nyní rozděluje obyvatele Olomouce. MF DNES proto podrobně sepsala tři hlavní výtky ekologů a nechala na ně reagovat primátora.

1. Nové křižovatky zbrzdí auta na obchvatech Olomouce
Olomoucký urbanista Petr Daněk, který pro Duhu zpracoval posudek plánů nové tramvajové trati, je přesvědčený, že kvůli její stavbě vyrostou v Olomouci dvě zbytečné křižovatky.

Rozdílné návrhy tras. Pro zvětšení klikněte.

"Jedna bude ve Velkomoravské ulici a ta druhá v ulici 17. listopadu. Bavíme se zde o velmi významných a vytížených komunikacích, na nichž se tak zbrzdí veškerá doprava," prorokuje Daněk.

Případné křížení silnice a kolejí je podle něj navíc v rozporu s normami, které určují, jak daleko od sebe mají jednotlivé křižovatky být. "Zajímavé to bude především ve Velkomoravské, kde bude tramvaj dvakrát dokonce zatáčet," uvádí urbanista.

I Novotný připouští, že jedinou nevýhodou plánů, které radnice prosazuje, je právě nová křižovatka ve Velkomoravské. "Mám ovšem za to, že při kvalitním dopravním řešení to není zásadní problém. Všechny další výhody však tuto okolnost jednoznačně zastiňují," podotýká primátor. Na výtku o porušení norem reaguje tím, že trať má všechna potřebná povolení a kladné posudky.

2. Město kvůli tramvajím na břehu Moravy prodělá
Daněk si stojí za tím, že by radnice ušetřila, kdyby pustila tramvaje právě do Duhou prosazované Rooseveltovy a Polské ulice. "Už jen tím, že trať podél řeky je delší, že zde bude potřeba zpevnit břehy a také postavit dva mosty přes mlýnský náhon, je tato varianta dražší," vypočítává urbanista.

Na jeho seznamu je navíc také nový železniční přejezd. "Všem těmto komplikacím bychom se mohli vyhnout, kdyby trať vedla právě přes Rooseveltovu a Polskou ulici," srovnává Daněk.

Do nich chtělo tramvajovou dopravu v minulosti dostat už i komunistické vedení Olomouce. "Ovšem za cenu toho, že se zde zbourá řada domů, proti čemuž se tehdy postavily i uliční výbory komunistické strany," upozorňuje primátor.

Zároveň připomíná i druhou možnost, s níž se pracovalo v devadesátých letech. Tramvaje by se sem vešly, ovšem obě ulice by se změnily na jednosměrné. Část provozu by se tak přelila i do vedlejší Schweitzerovy ulice. "To by přineslo další komplikace," varuje Novotný.

Stavbu tratě v Rooseveltově a Polské by podle něj prodražil i případný výkup pozemků. "Ne všechno se dá vyjádřit penězi, do nákladů musíme započítat i jednání s jejich majiteli a překonávání odporu místních. S tím máme zkušenosti při stavbě každé cyklostezky. Navíc část stavby platí sám investor Šantovky."

3. O trase rozhodl investor Šantovky a ne radnice
Daněk stejně jako Miroslav Kutal z olomoucké Duhy se shodují na tom, že o místech, kudy mají v budoucnu tramvaje na Nové Sady jezdit, rozhodla společnost, která chce v Olomouci Šantovku postavit.

"Je pro ni atraktivnější přivézt do tamního nákupního centra co nejvíce lidí. Není správné, že se plánování města řídí přáním investora, který si takto diktuje podmínky," přemítá Kutal. Jedním dechem přitom dodává, že Duha není proti tramvajím, nýbrž proti tomu, že město při posuzování vlivu nové tratě na životní prostředí pracovalo jen s jednou variantou.

"Navrhneme tak švýcarskému ministerstvu financí, které ji má dotovat, aby její srovnání s dalšími možnostmi dalo jako svoji podmínku," uvádí Kutal. "Pokud je město přesvědčené o tom, že je jejich plán nejlepší, jistě se toho nebude bát."

Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady.
Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady.

Mapa trasy nové olomoucké tramvajové tratě na Nové Sady a rozdělení jednotlivých fází její výstavby. Pro zvětšení klikněte. zdroj: Magistrát města Olomouce

Primátor však propojení nové čtvrti a tramvajové trati vidí jako logickou myšlenku. Zároveň zdůrazňuje, že by Šantovka nepochybně vznikla i bez ní. "Mohu odpovědět naprosto s klidem a zcela otevřeně. V době, kdy jsme v územním plánu podobu trasy tramvají měnili na tu dnes platnou, byla Šantovka možná ve hvězdách," reaguje Novotný.

"Zároveň nežiji ve světě, kdy by člověk musel v případě soukromých investic tohoto řádu skrývat, že souvisejí s tím, že je tam potřeba dopravní obslužnost. Nechci, aby Šantovka dopadla jako sídliště na Nových Sadech, kam komunisté tramvaj nedovedli," dodal.