Železniční stanice v polských Glucholazech, přes které vede trať z Mikulovic do Krnova, byla takto plná jen při oslavách. Běžně odsud jezdí jen minimum lidí.

Železniční stanice v polských Glucholazech, přes které vede trať z Mikulovic do Krnova, byla takto plná jen při oslavách. Běžně odsud jezdí jen minimum lidí. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Českým vlakům by pomohla nová zastávka v Polsku. Jednání ale váznou

  • 3
Je to jako před lety, kdy se v polských Glucholazech nesmělo vystupovat. Teď už se může, ale téměř nikdo to nedělá - nádraží je daleko od centra. České vlaky jezdící mezi Jesenickem a Ostravskem přes Polsko tak vozí hlavně vnitrostátní pasažéry. . Změnit by to mohlo vybudování nové zastávky.

"Je nesmyslné, aby vlak v Glucholazech zastavoval téměř mimo město. Pro naše lidi jezdící do Polska za nákupy tak postrádá význam. Věřím, že pokud bude vlak zastavovat v centru, zájem o vlaky se oživí," uvedl předseda Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík.

Změny vidí jako nutné také starosta Glucholaz Edward Szupryczyński. "Pokud bude stanice v centru, budou tyto vlaky lidé z obou stran hranice mnohem více využívat," je si jistý Szupryczyński.

Kromě nové zastávky v centru Glucholaz chtějí Poláci zastávku v rekreační oblasti Pokrzywna. Jenže o trať využívanou pouze českým vlakem nemají polské dráhy zájem a desítky let do ní neinvestovaly.

Češi platí Polákům za používání chátrající tratě

Přitom Češi za průjezdy vlaků polským územím platí nemalé peníze. Polské dráhy by musely zaplatit jak výstavbu zastávek, tak nutnou modernizaci tratě. Zatím se ale nic neděje. A trať dále chátrá.

"Vlaky projíždějí Polskem rychlostí 30-40 kilometrů v hodině. Kodrcat se po neudržované trati lidé logicky odmítají," připomněl Žmolík. Nevyhovující trať v Polsku se snaží roky řešit i české a polské samosprávy, hejtmanství, a ministerstva dopravy.

"Koncem února proběhne mezinárodní jednání s polským ministerstvem dopravy, výstavby a námořního hospodářství. Předmětem jednání by měla být změna v provozování drážní dopravy na této trati," uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Mezistátní jednání toho příliš nepřinesla

České dráhy, které přes Polsko jezdí, přiznávají, že o využití Glucholaz jako nástupní a výstupní stanice není zájem.

"Stále víc se hovoří o potřebě vybudovat zastávku přímo ve městě. Bohužel to vyžaduje nutné investice ze strany PKP (polské dráhy - pozn. red.). V této věci opakovaně jednají ČD s polskou stranou už řadu let, ale bez výsledku," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Nad budoucností trati, která je důležitou dopravní spojnicí severních oblastí Olomouckého a Moravskoslezského kraje, dál visí otazník. Zatím všechna mezistátní jednání o této trati totiž končila bez konkrétního výsledku. Je otázka, zda připravované jednání na úrovni ministerstev dopravy změní situaci k lepšímu.

Zatím vše, co se děje kolem trati přes Glucholazy, připomíná špatný film. Od zákazu nastupování a vystupování, který platil téměř šedesát let, až po dnešek, kdy je problém zřídit ve městě jinou zastávku.