„Z návrhu jsem nadšený. Pokud se podaří dráhu v této podobě postavit, bude jedna z nejlepších v Evropě,“ pochvaluje si předseda jesenického sáňkařského oddílu Jaromír Knotek.
Tento sport má v Jeseníku dlouhou tradici. Zdejší sáňkaři to však nemají lehké, za tréninky na regulérní dráze musejí jezdit do zahraničí.
„Nejbližší přírodní dráha podobných parametrů je na Kindbergu u Štýrského Hradce v Rakousku,“ sdělil Knotek.
Brzy by se to však mohlo změnit. Atelier 4 z Jablonce nad Nisou pro Jeseník vyprojektoval dráhu dlouhou 900 metrů se startem u hotelu Křížový Vrch v nadmořské výšce 661 metrů a s cílem v 572 metrech.
„Terén na Křížovém vrchu je velmi zajímavý, takže umožňuje výstavbu opravdu atraktivní dráhy,“ sdělil šéf projekčního týmu Josef Faltejsek z Ateliéru 4. Projektanti uspěli až s druhou variantou.
„První pod dohledem odborníka z mezinárodní sáňkařské federace neprošla kvůli většímu sklonu. Navíc jsme se v cíli dostávali do kolize s pásmem ochrany zdrojů pitné vody pro Jeseník. Proto jsme připravili druhou variantu. Federace ji pochválila, ochranáři ani město nic nenamítají, takže první fáze příprav je hotova,“ dodal Faltejsek.
Dráha bude sloužit kromě zimy i v létě
Se sklonem se jeho tým musel vejít do rozmezí 13 až 25 procent, tolerance pro délku se pohybuje od 800 do 1 200 metrů. Zatáčky musí mít poloměry nejméně sedm metrů a minimální šířka dráhy je tři metry. Na rozdíl od ledových koryt nemá přírodní dráha klopené zatáčky.
„Jezdci musí při jízdě zapojovat celé tělo. Jízda je pomalejší, ale na druhou stranu pořád dost adrenalinová. Navíc nám nahrává, že i jízda na přírodní dráze bude olympijským sportem,“ sdělil Knotek. Podle něj bude s moderní dráhou možné v Jeseníku vychovat borce, kteří budou úspěšní i na mezinárodní úrovni a budou konkurovat světové špičce.
Dráha bude mít rovný betonový povrch a olemují ji dřevěné mantinely, ty budou mít na rovinkách výšku půl metru a v zatáčkách metr. Nebude chybět technika pro ledování dráhy a zasněžovací tyče a zázemí pro sáňkařské závody včetně časomíry.
„Rozhodně nepůjde jen o zimní záležitost. Dráha bude využitelná i v letních měsících, ať už na kolečkových saních nebo pro bruslaře na kolečkových bruslích,“ zdůraznil Knotek.
Odhadované náklady proti prvním předpokladům vzrostly na 25 milionů korun. Pokud se bude dráha stavět, investorem bude s velkou pravděpodobností město.
„Pro městskou kasu by bylo lepší, kdyby se našel privátní investor, ale to je spíš jen zbožné přání. V obecné rovině lze říct, že pro město a celou oblast by to s ohledem na růst cestovního ruchu byla velmi dobrá investice. Je to ale záležitost na roky,“ říká jesenický místostarosta Petr Procházka.
Sáňkaři věří, že se jejich sport na Křížový vrch po desítkách let znovu vrátí. A ještě na vyšší úrovni než v 60. letech minulého století, kdy zde bylo ledové koryto s klopenými zatáčkami. Tehdy do Jeseníku mířily na mezinárodní závody tisíce diváků. Sport má ale ve městě ještě mnohem delší tradici. Vždyť na kopci Gräfenberk, na němž stojí slavné jesenické lázně, byla dráha pro lázeňské hosty už na počátku 20. století.