A to proto, že kamiony by musely jezdit přes sídliště a několik nových kruhových objezdů. Prostějovská rada přesto schválila vypracování hlukové studie, jejímž cílem je vypočítat hladinu hluku a stanovit stavební opatření pro zprůjezdnění spojky pro nákladní dopravu.
„Půjde nejen o měření a hodnocení hluku, ale také o vypracování dopravního modelu množství nákladních vozidel. Součástí musí být i to, jak řešit přetížení. Na základě všech těchto věcí pak vyhodnotíme, co by změna přinesla,“ vysvětlil náměstek primátorky Zdeněk Fišer.
Studie, která město přijde zhruba na čtvrt milionu korun, podle něj rovněž zahrne hodnocení případných zdravotních rizik.
Na zprůjezdnění jižní spojky pro nákladní dopravu tlačí především komise pro dopravu na radnici. „Od roku 2011 to máme v zápise téměř každého jednání,“ potvrdil předseda komise pro dopravu a městský zastupitel Petr Kousal.
Město podle něj několikrát přislíbilo, že značky povolující vjezd vozidel do 12,5 tuny na obchvat umístí, ale vždy z toho sešlo. Naposledy se podle něho úředníci dohadovali o tom, jak rámus z dopravy ovlivňují listy na stromech.
„Stále se nic nedělo, a tak jsme svolali mimořádné zasedání komise a stanovili deset dopravních priorit v Prostějově. Jižní spojka je mezi nimi. Dál už to nešlo odkládat,“ prohlásil Kousal.
Připouští, že část obyvatel přilehlého sídliště je proti. „Od počátku jsme ale jižní obchvat budovali kvůli tomu, aby se nápory aut rozmělnily mezi střed města a obchvaty,“ sdělil Kousal.
Centrum Prostějova, které vinou zplodin patří k jednomu z nejznečištěnějších v zemi, čelí zejména ve špičkách nepřetržitým zácpám.
Skutečnou úlevu přinese až velký jižní obchvat
„Důvodem výstavby jižní spojky bylo údajně odlehčení dopravy v centru města. Viděl bych to ale tak, že se jedná jen o přenesení dopravní zátěže na jinou část města, a to do obytných zón. Skutečným řešením je vybudování velkého jižního obchvatu, který je součástí územního plánu již několik desetiletí, ale stojí zjevně mimo zájem politické reprezentace magistrátu,“ protestuje například Prostějovan Jiří Chudožilov.
S velkým jižním obchvatem radnice v nejbližších letech nepočítá, a stavba byla dokonce vyřazena ze zásad územního rozvoje kraje.
Pustit těžkou nákladní dopravu na jižní spojku a tím pádem i do přilehlých sídlišť by ovšem podle náměstka Fišera bylo za současného stavu problematické.
„Na západním okraji Prostějova bydlí skoro polovina obyvatel města a my bychom tam nechali jezdit kamiony. Komunikace byly stavěny jako obslužné, nesplňují normy a bylo by potřeba vybudovat řadu nákladných opatření a protihlukové stěny. V úvahu je třeba vzít také exhalace a to, že kamiony by musely přejíždět přes několik kruhových objezdů,“ řekl.
Priority radnice jsou teď někde jinde
Podle náměstka primátorky Pavla Smetany, který má na starosti dopravu ve městě, navíc současné priority radnice leží úplně někde jinde.
„Jsou ulice, které je třeba řešit daleko naléhavěji. Například Olomoucká s desítkami tisíc aut je pro nás zásadnějším problémem. Musíme teď proto pohnout se severním obchvatem, bez kterého Olomouckou nevyřešíme,“ řekl.
Nad skutečností, že na jižní spojku nemohou nákladní vozy, však kroutí hlavou dopravní odborníci.
„Celá věc nás velice překvapuje. Z hlediska dopravy v Prostějově bychom přivítali, aby nákladní auta na jižní spojku mohla. Je vždy lepší, aby jezdila bokem, nikoliv přes centrum a okolo domů, které zde stojí,“ uvedl dopravní inženýr z Dopravního inspektorátu Prostějov Michael Vafek.
Absurdní situaci tak dokresluje opuštěná autobusová zastávka na jižní spojce, se kterou počítal projekt, ale autobusy k ní jezdit nemohou.