Obyvatelé Neředína protestují proti stovkám kamionů, které denně projedou jejich čtvrtí. Ilustrační foto

Obyvatelé Neředína protestují proti stovkám kamionů, které denně projedou jejich čtvrtí. Ilustrační foto | foto: Jan Karásek, MAFRA

Kamiony se v Olomouci vyhýbají mýtu, lidé z Neředína chystají protesty

  • 1
Lidem došla trpělivost s náklaďáky, které se vyhýbají placení mýta na jižním obchvatu Olomouce a jezdí ulicemi skrz městskou čtvrť Neředín. Obyvatelé založili občanskou iniciativu Kamiony z města! a jsou odhodlaní v krajním případě i blokovat dopravu.

Vytlačit nákladní vozy nad 12 tun z obydlených částí na jižní obchvat se snaží i radnice. Zhruba před dvěma lety se jí podařilo zakázat vjezd kamionů na zhruba kilometr dlouhou část vnitřního průtahu městem ve Foersterově a v Albertově ulici.

Jenže šoféři si zanedlouho našli jinou cestu - přes třídu Míru, Okružní a Hněvotínskou ulici. Díky tomu objedou omezení a poté se vrátí na vnitřní okruh města. Uzavřít také tyto cesty pro kamionovou dopravu se městu zatím nepodařilo. Dopravní policie k tomu nevidí důvod.

Neředínem projedou denně stovky kamionů

S tím se však Neředínští nehodlají smířit. "Nelze investovat miliardy do obchvatu a pak se spokojit s kamiony v ulicích," uvedl mluvčí iniciativy Kamiony z města! Petr Engliš.

V současné době projíždí Neředínem kolem stovky nákladních automobilů nad 12 tun denně, v pracovní dny jich členové iniciativy napočítali dvojnásobek.

"V noci nejde spát, přes den nemůžeme přejít ulici. Otřesy zjevně ničí domy. Dlouhé kamiony, které se nemůžou vytočit, blokují křižovatky," popsala obyvatelka čtvrti Libuše Dvořáková.

Maminka dvou dětí, třiatřicetiletá Marta, s ní souhlasí: "Provoz na Okružní je opravdu velký. Když se chci s dcerkami dostat ke Žluté hale na autobusovou zastávku, kde není žádný přechod pro chodce, je to velký problém. Často jdu raději kus pěšky na další zastávku."

Policie nevidí důvod, proč kamiony zakázat

Přitom podle místních by situaci mohlo vyřešit umístění zákazové značky. Dopravní policisté ale tvrdí, že není potřeba Okružní ulici ani třídu Míru takto uzavírat.

"Ta silnice je pro všechny. Nákladní auta, která tudy jezdí, nic neporušují. V lokalitě navíc sídlí firmy, které zásobují, takže by vjezd musel být založený na výjimkách," řekla mluvčí olomoucké policie Marta Vlachová. Dodala, že policie má v této otázce jen poradní hlas.

Náměstek olomouckého primátora Svatopluk Ščudlík si ale myslí, že zákazové značky by situaci vyřešily. "Neměl by být problém umístit ji v těch ulicích spolu s dodatkovou tabulkou povolující vjezd zásobování. A zvýšit policejní kontrolu," uvedl Ščudlík.

Náměstek také upozornil, že od zavedení omezení ve Foersterově ulici se intenzita nákladní dopravy v oblasti výrazně zmenšila. "Dálková doprava jezdí už po okruhu. Cestu přes třídu Míru a Okružní využívají jen regionální řidiči, kteří znají situaci," podotkl.

Obyvatelé jsou připravení silnici zablokovat

Radnice podle něj situaci s dopravní policií dál řeší. Právě vyjasnění pravomocí mezi magistrátem a policií je dalším bodem, kterého chce iniciativa dosáhnout. "Všichni si ten problém přehazují jako horký brambor, nikdo nechce mít zodpovědnost, a nic se proto neděje," řekl Engliš.

Neředínští vyčkají zhruba do Vánoc. Pokud se stav do té doby nezmění, chtějí sáhnout k razantnějším způsobům vyjádření svého nesouhlasu. "V úvahu připadá kromě petice také blokování dopravy. I když to je nejzazší možnost," uzavřel Engliš.

,