Lidé na volebních kandidátkách, především pak lídři, musí stranám „dobrovolně“ přispět. Například v Olomouci jde u některých stran až o desítky tisíc korun. Ilustrační snímek

Lidé na volebních kandidátkách, především pak lídři, musí stranám „dobrovolně“ přispět. Například v Olomouci jde u některých stran až o desítky tisíc korun. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jsi na špičce kandidátky, plať. Kandidáti musí stranám dávat na kampaň

  • 12
V TOP 09 šedesát tisíc, v ODS padesát. U lidovců a sociálních demokratů je laciněji, stačí dvacet tisíc. Tak vypadá „ceník“ příspěvků, které musí v Olomouci lídři kandidátek poslat svým stranám. V menších městech Olomouckého kraje částky klesají, i zde se však příspěvky vyžadují.

Peníze ze stranických kas a od sponzorů stranám na kampaně pro podzimní komunální nestačí, předvolební rozpočty tak vylepšují příspěvky od samotných kandidátů. Výše zmíněné částky platí před podzimními komunálními volbami pro lídry v Olomouci.

„Podepsal jsem smlouvu na dar ve výši 50 tisíc korun. Ty peníze budou věnovány na komunální volby,“ potvrdil například lídr olomoucké kandidátky ODS a současný primátor Martin Major a dodal, že podobné částky dal straně i během předchozích tří let, kdy byl náměstkem primátora.

„Když jsem díky ODS získal významnou funkci, beru jako samozřejmost přispívat do její pokladny.“

V ČSSD platí prvních 15, lidovci hrají na procenta

Ještě o deset tisíc korun více dává ze svého jednička olomoucké kandidátky TOP 09 Aleš Jakubec.

„Na volební kampaň jsem poslal 60 tisíc,“ řekl lídr, který je šéfem olomoucké regionální organizace strany. Potvrdil také, že kandidáti na druhém a třetím místě přispěli 40 tisíc, respektive 30 tisíc korun a platí kompletní první desítka kandidátky. Pro srovnání: lídr TOP 09 ve Šternberku přispěje na volby 20 tisíc.

ČSSD, která je považovaná za největšího favorita voleb, si příspěvek rovnou odhlasovala. Na kampaň si tak připlatí prvních patnáct kandidátů.

„Já dávám dvacet tisíc. V tom je také část z mých příjmů v politických funkcích, protože jsem za ČSSD členem zastupitelstva a členem představenstva Lesů města Olomouce,“ vysvětlil lídr sociálních demokratů a možný příští primátor Antonín Staněk.

Podobnou formu „vnitrostranické daně“ z příjmů mají také lidovci. Olomoucký lídr Ladislav Šnevajs zaplatil letos přibližně 20 tisíc.

„Máme pravidlo, že pokud kandidát vykonává politickou funkci spojenou s finančním ohodnocením, odvádí ročně procenta,“ řekl Šnevajs. Další straníci z první pětky podle něj přispívají do 10 tisíc.

Dobrovolné příspěvky? Naopak, velmi závazné, říká politolog

Straničtí šéfové se často zaříkají, že příspěvky na kampaň od kandidátů nejsou povinné.

„Dary od kandidátů jsou dobrovolné,“ řekl například místopředseda krajské ODS Petr Procházka.

„Obecně ale platí, že lídři zodpovědní za kampaň přispívají. Příspěvky rostou s velikostí města,“ sdělil Procházka, který je zároveň lídrem kandidátky v Jeseníku a přispěje částkou 20 tisíc.

Podle politologa Pavla Šaradína z Univerzity Palackého však většinou o dobrovolnosti nemůže být řeč.

„V mnoha politických stranách jsou naopak velmi závazné, i když to tak nevypadá,“ podotkl.

Stejnou praxi jako zavedené strany nastavují i nováčci

Praxi tradičních stran (včetně verze o dobrovolnosti příspěvků) si rychle osvojila také nová politická uskupení, která jdou do komunálních voleb poprvé.

„O příspěvcích jsme se začali bavit až po sestavení a potvrzení kandidátky. Příspěvky jsou sice doporučené, ale pořád zůstávají na bázi dobrovolnosti. Já dávám 15 tisíc,“ prohlásil Miroslav Džbánek, dvojka na olomoucké kandidátce hnutí ANO.

K dalším příspěvkům od svých kolegů se Džbánek nevyjádřil. „Budou nabíhat tak, jak je kandidáti zaplatí, a bude možné je vidět na našich webových stránkách,“ podotkl.

Pohled na nestraníky se liší, někde stačí přispět svým renomé

V čem se přístup stran někdy liší, jsou příspěvky od nestraníků na jejich kandidátkách. Například v ODS má trojka kandidátky volby „gratis“.

„Získali jsme totiž pana profesora Neorala. On znamená velkou posilu díky svému vysokému renomé. Po nezávislém kandidátovi nemůžeme chtít, aby pomáhal spolufinancovat kampaň,“ podotkl Major. Mimo jiné tak ale nepřímo potvrdil, že od straníků se naopak příspěvky minimálně očekávají, byť oficiálně jsou dobrovolné.

Naopak v ANO platí „doporučení“ oblastního předsednictva přispět na kampaň pro všechny. „Na kandidátce nerozlišujeme členy a nečleny,“ reagoval Džbánek.

Politolog Šaradín současnou praxi stran neodsuzuje. „V podstatě tak tito lidé investují do sebe. Je to jakýsi motivační prvek, protože pokud někdo investuje nemalé peníze do kampaně, investuje je i do své budoucí kariéry a rozhodně se víc snaží,“ poznamenal.