Olomoucký kraj jedná s Českými dráhami. Chtěl by totiž na některé regionální tratě vypsat výběrová řízení, desetileté memorandum ale vpuštění konkurence komplikuje. (Ilustrační snímek)

Olomoucký kraj jedná s Českými dráhami. Chtěl by totiž na některé regionální tratě vypsat výběrová řízení, desetileté memorandum ale vpuštění konkurence komplikuje. (Ilustrační snímek) | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Olomoucký kraj jedná s Českými drahami, chce na tratě pustit konkurenci

  • 2
Na dálkové trati mezi Prahou, Olomoucí a Ostravou bude brzy kromě Českých drah a RegioJetu jezdit také Leo Express. Dopravci se ale poohlížejí i po regionálních tratích. Olomoucký kraj zvažuje, že je na některé pustí, chce k tomu mít ale kvůli podepsanému desetiletému memorandu požehnání ČD.

Na nedotovanou dálkovou trať mezi Prahou a Ostravou přibude ke dvěma konkurentům Leo Express od prosince. "Připravujeme ale i rozjezd vlaků na další trasy. Mezi prvními, na kterých bychom chtěli začít, je trasa Ostrava-Vídeň, která vede i přes Olomoucký kraj," popsal mluvčí Leo Expressu Petr Kopáček.

Soukromníci chtějí vyrazit rovněž na státem nabízenou dálkovou trať mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou. "Chystáme se přihlásit do soutěže, kterou na ni vypsalo ministerstvo dopravy," potvrdil Kopáček.

Ministerstvo uzavře příjem přihlášek do výběrového řízení 10. července. O týden později se budou otevírat obálky. Podklady pro přihlášení do tendru si vyzvedlo patnáct zájemců.

"Kolik se jich nakonec výběrového řízení zúčastní skutečně, teď nelze říct," dodal mluvčí ministerstva Martin Novák. Na danou trasu chce stát dalšího dopravce pustit v polovině prosince 2014.

Kraj chce některé tratě nabídnout, jedná kvůli tomu s ČD

Revoluci na kolejích nemá být zdaleka konec. Naopak. Stát chce v budoucnosti postupně pouštět konkurenci i na většinu ostatních dálkových tratí. "U regionálních tratí rozhoduje o jejich případném uvolnění pro další dopravce příslušný kraj," upozornil Novák.

Olomoucké hejtmanství nechce zůstat pozadu. Má ale desetileté memorandum, které kraje podepsaly se státem za někdejší vlády Jana Fischera, které zajišťuje dotace do regionální dopravy, ovšem komplikuje zavedení konkurence.

Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje přesto jedná s Českými drahami o určitém procentu regionálních spojů, na kterých by mohli jezdit i soukromí dopravci. A to ještě před vypršením memoranda v roce 2019.

"Momentálně v rámci smlouvy s Českými drahami jednáme, abychom mohli soutěžit o regionální tratě alespoň na části území. Zatím ale nic dohodnuté není," popsal šéf této organizace Jaroslav Tomík.

O případném favoritovi už má ale jasno. Jde o trať Jeseník - Krnov, která navazuje právě na nyní státem "soutěženou" trasu mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou. "Registrujeme ze strany kraje takovou žádost, ale oficiální jednání na zmíněné téma dosud neproběhlo," dodala regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Přesto už nyní Leo Express i RegioJet potvrzují zájem zúčastnit se v budoucnu některých výběrových řízení na dotované regionální spoje.