Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Malé obce musí nově posílat další výkazy. Zbytečná byrokracie, zlobí se

  • 6
Od ledna musí obce nově vyplňovat podle takzvané konsolidační vyhlášky další formuláře, například o své účasti ve svazech, spolcích či sdruženích. Zejména pro malé obce je to další byrokratická zátěž a starostové se rozčilují, že zbytečná. Ministerstvo si však za novým nařízením stojí.

Například starosta Troubek na Přerovsku Radek Brázda v současné době se svou účetní řeší především problém, jak správně podávat kontrolní hlášení DPH. Obec je totiž plátcem.

„Chápu, že stát chce mít přehled o daních, u obcí je to ovšem trochu něco jiného, než u firem, takže teď vymýšlíme způsob, jak kontrolní hlášení správně podat. Stát by nás proto neměl zatěžovat další byrokracií,“ řekl Brázda, který je členem celostátního výboru Starostů a nezávislých sdružujícího na jedenáct set starostů z celé země.

Od ledna letošního roku totiž nová byrokracie na obce dopadla. Jde o takzvanou konsolidační vyhlášku, podle které musejí všechny obce do 15. ledna vyplnit hlášení o své účasti ve společenstvech, svazech, spolcích nebo sdruženích. Doposud tuto povinnost měla pouze města nad deset tisíc obyvatel.

„Je to úplně zbytečná byrokratická zátěž. Ať nás stát, s prominutím, nezatěžuje takovými blbostmi. Ve větších městech, která mají své finanční odbory, to je jiná věc, ale proč to máme dělat my,“ zlobí se Brázda.

„Proč mám vyplňovat formulář kvůli podílu 0,04 procenta?“

Starostové menších obcí nyní zuří. „Půl dne jsem seděl, telefonoval a zjišťoval, jak máme postupovat. Je začátek roku, děláme uzávěrky a toto je prostě velká zátěž navíc. Ptám se, jestli toto má nebo nemá význam. Proč mám složitě vyplňovat nějaký formulář, když mám někde podíl 0,04 procenta,“ rozčiluje se i starosta Krumsína na Prostějovsku Jaroslav Střelák.

„Musím příslušný spolek kontaktovat, zjistit, kolik má členů, vypočítat náš podíl a vyplnit ho do tabulky. K čemu toto stát potřebuje vědět,“ dodal.

Obce musejí podat informace o svém podílu nejen ve všech sdruženích, mikroregionech, svazech měst a obcí, asociacích, ale například i v turistických informačních centrech, honebních společenstvech a všech dalších spolcích, pokud jsou členem.

Ministerstvo: Jde o základní nástroj pro rozlišení jednotek státu

Ministerstvo financí novou povinnosti obhajuje. „Seznam je základní nástroj, pomocí kterého ministerstvo identifikuje jednotlivé konsolidované jednotky státu. Obce uvádějí účetní jednotky, které zřídily nebo založily, popřípadě jsou zřizovatele nebo zakladatele. Dále uvádějí účetní jednotky, ve kterých uplatňují vliv na řízení a ovládání bez ohledu na jeho výši,“ vysvětluje Gabriela Štěpanyová z oddělení vnějších vztahů a komunikace Ministerstva financí ČR.

„Na základě těchto údajů ministerstvo zveřejní výčet konsolidovaných jednotek státu a dalších subjektů, jež budou vstupovat do procesu sestavování účetních výkazů za Českou republiku,“ dodává.

Někteří starostové ovšem o nové povinnosti vůbec netuší. „Tak to nevím. Od Nového roku máme novou účetní, takže máme jiné starosti. Budu muset objet okolní starosty a poptat se, o co jde,“ řekl třeba Petr Ondráček, starosta malé a odlehlé obce Bousín poblíž rozlehlých lesů na Prostějovsku.

Na vyplňování formulářů teď nemáme čas, zní od starostů

O nových účetních výkazech neví ani starosta Nákla na Olomoucku Marek Ošťádal.

„Přiznám se, že tato informace ke mně ještě nedorazila, ale je to pěkný nesmysl,“ sdělil. Nyní řeší daleko důležitější věc, Náklo chce totiž letos za čtyři miliony korun rekonstruovat rozbitou silnici. Aby mohlo požádat o dotaci, musí zahájit stavební řízení.

„Dřív to dělal stavební úřad v Litovli, ale nyní se kompetence změnily a musíme to udělat my na našem úřadě. Stavební řízení takového rozsahu jsme však nikdy nedělali a je s tím opravdu dost práce,“ řekl starosta, který na vyplňování formulářů teď absolutně nemá čas.

Ministerstvo financí tvrdí, že obce informovalo včas. „Ministerstvo dotčené subjekty informovalo s předstihem, poskytlo jim výraznou metodickou podporu v oblasti vyplňování seznamů a poskytuje ji i nadále formou vyřizování telefonických dotazů nebo e-mailové komunikace,“ řekla Štěpanyová.

Podle ní opakovaně informovalo také krajské úřady a zorganizovalo školení, kterých se účastnili účetní ze 700 obcí ze čtyř krajů. Na webu zveřejnilo materiály s návodem na vyplňování seznamu a nové požadavky konzultovalo také se Svazem měst a obcí ČR.