Rychlostní silnice R46 mezi Olomoucí a Prostějovem. Ve směru od Brna ale smí řidiči jet maximálně stokilometrovou rychlostí. To se nelíbí jim ani kraji.

Rychlostní silnice R46 mezi Olomoucí a Prostějovem. Ve směru od Brna ale smí řidiči jet maximálně stokilometrovou rychlostí. To se nelíbí jim ani kraji. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Kraj je ochoten kvůli snížení rychlosti na R46 půjčit státu na opravy

  • 8
Cesta po dálnici z Brna do Olomouce, kde od Vyškova nyní platí kvůli stavu silnice omezená stokilometrová rychlost, se v budoucnu možná opět zrychlí. Olomoucký kraj totiž oznámil, že je v zájmu co nejdřívějšího obnovení stotřicítky ochoten v krajním případě státu na opravy část peněz půjčit.

Vedení kraje si na své poslední zasedání v polovině tohoto týdne pozvalo šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jiřího Švorce. Podle kraje je nezbytné během pár měsíců opravit špatné úseky komunikace, aby omezená stokilometrová rychlost přestala platit. A ředitel Švorc hejtmanovi Martinu Tesaříkovi slíbil, že kraj do dvou týdnů dostane přesný harmonogram prací, který by to umožnil.

"Pokud bude urychlené nápravě bránit nedostatek peněz, Olomoucký kraj státu nabídne, že mu část potřebných finančních prostředků půjčí. Je to pro nás jednoznačně priorita," prohlásil Tesařík.

Švorc přiznal, že údržbu rychlostní komunikace R 46 silničáři v minulosti zanedbali: "Naši předchůdci se dlouhodobě věnovali jiným projektům, přednost dostávalo především budování nových úseků silniční sítě," řekl.

Rychlostní komunikace je v úseku z Olomouce do Vyškova ve špatném stavu. Řidiče obtěžují především vyjeté koleje ve vozovce a nízká středová svodidla. Místo oprav však stát na cestě snížil rychlost.

"Musím přiznat, že zvolený přístup mne šokoval, a považuji jej pro náš kraj za nejhorší zprávu letošního roku," uvedl již dřív Tesařík. Dálnice je totiž hlavní spojkou moravských krajů se zbytkem země.

ŘSD dá už letos do oprav svodidel a povrchu až 45 milionů

Řidiči slovní přestřelky politiků a silničářů nechápou. "Někdo si asi musel zase vydělat. Z Brna do Vyškova je dálnice v daleko horším stavu než z Vyškova do Olomouce - a žádné omezení rychlosti tam neplatí," diví se například Jiří Červenka z Prostějova, který po dálnici často jezdí.

"Kolik jenom musely stát všechny ty značky, které omezují rychlost na stovku. Na to normální rozum opravdu nestačí. Na opravách se bezpochyby nabalí nějaká stavební firma," je přesvědčen Červenka.

Ředitelství silnic a dálnic potvrdilo, že v letošním roce dá na opravy středových svodidel mezi Vyškovem a Olomoucí zhruba třicet milionů korun. Dalších deset až patnáct milionů vyčlení na opravu povrchu v nejkritičtějších místech dálnice.

"Letos odstraníme kritické úseky středových svodidel. Poté bude zřejmě před letošní zimou společné jednání se zástupci policie, ministerstva vnitra i kraje a budou vytipovány další úseky, kde bude rychlost opět zvýšena na 130 kilometrů," přislíbil šéf silničářů Švorc.

Podle něj jsou v nevyhovujícím stavu nejen středová svodidla, ale i křižovatky a odbočovací úseky. Silnice byla navržena v sedmdesátých letech, a tak dnešnímu provozu neodpovídá.