Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj zachrání za 3,5 milionu vlaky jezdící z Jeseníku přes Polsko

  8:36aktualizováno  8:36
Olomoucký kraj bude Českým drahám přispívat na rychlíky pendlující mezi Jeseníkem a Ostravou přes polské Glucholazy, které stát už nechtěl dál platit. Čtyři páry vlaků denně jej přijdou zhruba na 3,5 milionu korun ročně. Svůj podíl za tyto spoje zaplatí také Moravskoslezský kraj.

Mezi Jeseníkem a Ostravou budou jezdit čtyři páry rychlíků. Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

O podobných tuzemských spojích, které projíždějí z části polským územím, bude navíc jednat i ministerstvo dopravy. Chce, aby se změnily podmínky smlouvy uzavřené už v roce 1948. Dohoda upravuje provoz českých a moravských vlaků využívajících polské koleje i platby za tuto službu.

Na co dají peníze?

Na provoz čtyř párů vlaků bude hejtmanství platit od 9. prosince, kdy vejde v platnost nový jízdní řád. Celkem kvůli tomu sáhne při hrazení ztráty z provozu na trati po 3,5 milionu za rok. Zvýšit přitažlivost spojů z Jeseníku přes Krnov do Ostravy by mělo i zřízení druhé zastávky v Glucholazech.

Právě poplatek za využívání železnice u severních sousedů podstatně zvyšuje cenu přepravy. "V našem případě u zmíněné trati dělá z potřebných 11,5 milionu skoro třetinu právě poplatek za využívání trati na polské straně," popsal ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslav Tomík.

Na provoz čtyř párů vlaků bude hejtmanství platit od 9. prosince, kdy vejde v platnost nový jízdní řád. Celkem kvůli tomu sáhne při hrazení ztráty z provozu na trati po 3,5 milionu za rok. Tyto peníze ušetří jinde. Například tam, kde ve stejné době jely na stejném úseku vlakové i autobusové spoje. "Pro Olomoucký a Moravskoslezský kraj jde o důležité spojení, a to i se sousedním Polskem. Proto jsme se dohodli v rámci krajů, že vlaky budeme objednávat my a zajistíme úhradu příslušné ztráty," dodal Tomík.

Zmíněný, asi 17 kilometrů dlouhý úsek vedoucí Polskem je již delší dobu předmětem jednání mezi českou a polskou stranou. Trať je zanedbaná a jezdí se na ní v průměru rychlostí 34 kilometrů v hodině. "Naši odborníci upozorňovali na špatný stav kolejí vedoucích územím našich severních sousedů, kterému navíc neodpovídají neúměrně vysoké poplatky za jejich používání," potvrdil Tomík.

Je třeba zrevidovat starou smlouvu

Pomoci s řešením situace chce i stát. Ministerstvo dopravy se hodlá s Poláky dohodnout na změně 64 let staré smlouvy. "Oficiálně jsme polskou stranu ale ještě neoslovili, chystáme ještě podklady. Na polské kolegy se obrátíme do konce roku," uvedl mluvčí resortu Martin Novák.

Podle něj je původní dohoda z roku 1948 o úpravě přeshraniční drážní dopravy zastaralá a neodpovídá současným právním podmínkám. "Obávám se, že se placení za využívání tratí zcela nevyhneme, ale vše je otázka jednání. Každopádně budeme chtít smlouvu revidovat," podotkl Novák.

Na fakt, že trať přes Glucholazy není zrovna v ideálním stavu, už delší dobu upozorňuje olomoucké hejtmanství. Zatím se mu podařilo dohodnout částečnou opravu. "Poláci samozřejmě trať udržují, aby zůstala životaschopná. Aby se tam zvýšila rychlost z dnešního průměru, by ale vyžadovalo rozsáhlou modernizaci, musely by se například narovnat oblouky," vypočítal Jaroslav Tomík.

Zvýšit přitažlivost vlakových spojů z Jeseníku přes Krnov do Ostravy by měla i stále reálnější šance na zřízení druhé zastávky v Glucholazech. A to jen pár set metrů od tamního náměstí. První železniční zastávka je asi dva kilometry od centra, což nepřispívá k turistické atraktivitě tohoto dopravního spojení mezi oběma státy.

"Pokud bude možné nastoupit a vystoupit přímo v Glucholazech, jistě to přispěje k rozvoji přeshraniční turistiky," je přesvědčený Tomík. Dosud mezi Jeseníkem a Ostravou jezdily denně čtyři páry vlaků. Ty kraje zachovají a spojení budou zajišťovat i původní rychlíkové soupravy.



Nejčtenější

Advokát nazval mladého aktivistu Čecha bonzákem, komora ho pokárala

Zakladatel Nadačního fondu proti korupci Karel Janeček a aktivista Jakub Čech.

Renomovaného olomouckého advokáta Zdeňka Šťastného, který pracuje pro radnice i politiky, ostře pokárala advokátní...

Almaty - Olomouc 1:2, Sigma drama nepřipustila a čeká ji Sevilla

Olomoucký Martin Nešpor (vpravo) a Sergej Politevič z Kajratu Almaty v utkání...

Velké přání olomouckých fotbalistů se splnilo. Sigmě se podařilo v odvetném utkání 3. předkola Evropské ligy na hřišti...



Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

A teď na Sevillu! Olomoučtí fotbalisté si v Evropské lize plní přání

Olomoučtí fotbalisté děkují fanouškům za podporu v pohárovém utkání proti...

Většina olomouckých fotbalistů si před losem kvalifikace Evropské ligy přála: Sevillu! Až se fanoušci v diskusích...

Za nehodu, při níž zemřely dvě děti, dostal opilý řidič 6,5 roku

Místo tragické dopravní nehody, při níž na okraji Olomouce u křižovatky na...

Na šest a půl roku do vězení poslal olomoucký okresní soud řidiče, který na jaře zavinil v opilosti tragickou nehodu na...

Další z rubriky

Prostějov už má opět venkovní padesátimetrový bazén, otevřel na dva týdny

V prostějovské místní části Vrahovice začalo lidem sloužit zrekonstruované...

Řešení nedostatku míst ke koupání se konečně dočkali obyvatelé Prostějova a okolí. V pátek otevřelo zrekonstruované...

Firmy kvůli vedru krátí směny, výroba v horku klesá až o desetinu

Mohelnická Hella Autotechnik bude nyní dodávat světlomety k vozům BMW.

Voda, iontové nápoje, nealko pivo či nanuky zdarma. K tomu kratší směny, častější přestávky a někde dokonce i sprchy....

Velká oprava chrámu na dva roky zavře nejkrásnější olomouckou vyhlídku

Věž olomouckého kostela svatého Mořice, na jejímž vrcholu ve výšce 46 metrů se...

Na videa a fotky z vyhlídky na vrcholku věže chrámu svatého Mořice budou muset na nějaký čas zapomenout návštěvníci...

Najdete na iDNES.cz