Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj zruší dvě železniční tratě, vlaky nahradí autobusy

  18:52aktualizováno  18:52
Naposledy se svézt na dvou regionálních železničních tratích mezi Velkou Kraší a Vidnavou na Jesenicku a Litovlí a Mladčí na Olomoucku se budou moci cestující v polovině prosince. Pak zde totiž vlaky přestanou jezdit a nahradí je autobusy.

Na tratě z Mladče do Litovle a z Velké Kraše do Vidnavy už vlaky od příštího roku nevyjedou. Ilustrační foto | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Podle vedení Olomouckého kraje je provoz vlaků příliš ztrátový a lidem stejně dobře poslouží i autobusové spojení. Místní jsou přesto z novinky smutní.

"Samozřejmě z toho radost nemáme, protože historicky u nás nádraží vždy bylo a sloužilo. Na druhou stranu chápu, že se musí šetřit a kraj nám opravdu přislíbil, že vlaky plně nahradí autobusy," svěřila se starostka Vidnavy Eva Paličíková. Dodala, že železnici využívaly především děti, které jezdily do škol, a lidé mířící do práce nebo k lékaři.

"Pokud u nich nedojde k újmě, tak se s tím nějak smíříme, je pravdou, že občas ve vlaku cestoval jeden či dva lidé. Dopravu na tomto úseku je však nutné zachovat, například zdravotní středisko je ve Vidnavě, a ne ve Velké Kraši," zdůraznila Paličíková.

Nad rozhodnutím kroutil hlavou i starosta Mladče Václav Arnoš. "Je trochu paradoxní, že za daleko obtížnějších ekonomických podmínek tuto trať naši předkové postavili a provozovali. Chápu ale, že je jiná doba a v čase úspor se musí šetřit. V posledních dvou třech letech tato trať fungovala v letních měsících a o sobotách a nedělích," nastínil.

Trať mezi Mladší a Litovlí využívali především turisté, kteří si jeli prohlédnout například známé Mladečské jeskyně. Starosta Václav Arnoš má však nyní obavy, aby na autobusy, které lokálku nahradí, nemusela obec připlácet.

Jde o zanedbatelné rušení spojů, říká kraj

Vedení Olomouckého kraje svůj krok obhajuje tím, že provoz obou železničních tratí nebyl efektivní. Vlaky zde přestanou jezdit již v polovině prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády.

"Počet přepravených osob zde byl skutečně minimální. Vzhledem k celkovému rozsahu železniční dopravy je toto snížení zanedbatelné. Autobusová doprava, která vlaky nahradí, bude z hlediska docházkových vzdáleností komfortnější," uvedl náměstek hejtmana odpovědný za dopravu Alois Mačák.

Ten nevyloučil, že by se provoz vlaků ve Vidnavě a Mladči mohl někdy v budoucnu opět obnovit. "Současná situace neznamená, že by tuto kapacitu nemohl někdo využít. Zatím to není úplný zánik obou tratí."

V příštím roce by dopravci, kteří působí v Olomouckém kraji na železnici, měli v rámci regionu ujet přes šest milionů takzvaných vlakokilometrů. To je o téměř šedesát tisíc méně než letos.

"Toto snížení souvisí právě s ukončením provozu na tratích Litovel - Mladeč a Velká Kraš - Vidnava. Nepředstavuje ani jeden den provozu regionální železniční dopravy v kraji. Navíc navýšíme autobusovou dopravu," zdůraznil Mačák.

Příští rok zaplatí kraj dopravcům na železnici téměř tři sta devadesát milionů korun, což je zhruba o deset milionů více než letos. Nárůst je dán inflací a zdražením pohonných hmot. Definitivně bude o penězích na železnici v listopadu jednat krajská rada a v prosinci zastupitelstvo. Regionální železniční dopravu v Olomouckém kraji zajišťují hlavně České dráhy, kromě toho zde funguje i soukromá železnice Desná.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

První starostkou Města Libavá po desítkách let vlády armády se stala na začátku...
Město Libavá bere vodu od armády, hrozí její skoro dvojnásobné zdražení

Obyvatelům Města Libavá na Olomoucku vzniklého loni vyčleněním z vojenského újezdu hrozí, že se jim nově nabytá „svoboda“ poněkud prodraží. Podle předběžných...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jesenická firma Hard rozdala 130 výpovědí, přesto stále věří v záchranu

Přibližně 130 lidí může přijít o práci ve strojírenském závodě Hard Jeseník, pokud pro něj insolvenční správce nenajde kupce. Závod patřící do skupiny...  celý článek

Technici začali v pátek na magistrále instalovat nové semafory, které mají
Jeseník si zřejmě pořídí své vůbec první semafory, uleví centru od kolon

Kritickou dopravní situaci v jesenickém centru chtějí po dlouhých patnácti letech vyřešit tamní zastupitelé. Frekventovaná křižovatka poblíž známého hotelu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.