Na tratě z Mladče do Litovle a z Velké Kraše do Vidnavy už vlaky od příštího roku nevyjedou. Ilustrační foto

Na tratě z Mladče do Litovle a z Velké Kraše do Vidnavy už vlaky od příštího roku nevyjedou. Ilustrační foto | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Kraj zruší dvě železniční tratě, vlaky nahradí autobusy

  • 0
Naposledy se svézt na dvou regionálních železničních tratích mezi Velkou Kraší a Vidnavou na Jesenicku a Litovlí a Mladčí na Olomoucku se budou moci cestující v polovině prosince. Pak zde totiž vlaky přestanou jezdit a nahradí je autobusy.

Podle vedení Olomouckého kraje je provoz vlaků příliš ztrátový a lidem stejně dobře poslouží i autobusové spojení. Místní jsou přesto z novinky smutní.

"Samozřejmě z toho radost nemáme, protože historicky u nás nádraží vždy bylo a sloužilo. Na druhou stranu chápu, že se musí šetřit a kraj nám opravdu přislíbil, že vlaky plně nahradí autobusy," svěřila se starostka Vidnavy Eva Paličíková. Dodala, že železnici využívaly především děti, které jezdily do škol, a lidé mířící do práce nebo k lékaři.

"Pokud u nich nedojde k újmě, tak se s tím nějak smíříme, je pravdou, že občas ve vlaku cestoval jeden či dva lidé. Dopravu na tomto úseku je však nutné zachovat, například zdravotní středisko je ve Vidnavě, a ne ve Velké Kraši," zdůraznila Paličíková.

Nad rozhodnutím kroutil hlavou i starosta Mladče Václav Arnoš. "Je trochu paradoxní, že za daleko obtížnějších ekonomických podmínek tuto trať naši předkové postavili a provozovali. Chápu ale, že je jiná doba a v čase úspor se musí šetřit. V posledních dvou třech letech tato trať fungovala v letních měsících a o sobotách a nedělích," nastínil.

Trať mezi Mladší a Litovlí využívali především turisté, kteří si jeli prohlédnout například známé Mladečské jeskyně. Starosta Václav Arnoš má však nyní obavy, aby na autobusy, které lokálku nahradí, nemusela obec připlácet.

Jde o zanedbatelné rušení spojů, říká kraj

Vedení Olomouckého kraje svůj krok obhajuje tím, že provoz obou železničních tratí nebyl efektivní. Vlaky zde přestanou jezdit již v polovině prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády.

"Počet přepravených osob zde byl skutečně minimální. Vzhledem k celkovému rozsahu železniční dopravy je toto snížení zanedbatelné. Autobusová doprava, která vlaky nahradí, bude z hlediska docházkových vzdáleností komfortnější," uvedl náměstek hejtmana odpovědný za dopravu Alois Mačák.

Ten nevyloučil, že by se provoz vlaků ve Vidnavě a Mladči mohl někdy v budoucnu opět obnovit. "Současná situace neznamená, že by tuto kapacitu nemohl někdo využít. Zatím to není úplný zánik obou tratí."

V příštím roce by dopravci, kteří působí v Olomouckém kraji na železnici, měli v rámci regionu ujet přes šest milionů takzvaných vlakokilometrů. To je o téměř šedesát tisíc méně než letos.

"Toto snížení souvisí právě s ukončením provozu na tratích Litovel - Mladeč a Velká Kraš - Vidnava. Nepředstavuje ani jeden den provozu regionální železniční dopravy v kraji. Navíc navýšíme autobusovou dopravu," zdůraznil Mačák.

Příští rok zaplatí kraj dopravcům na železnici téměř tři sta devadesát milionů korun, což je zhruba o deset milionů více než letos. Nárůst je dán inflací a zdražením pohonných hmot. Definitivně bude o penězích na železnici v listopadu jednat krajská rada a v prosinci zastupitelstvo. Regionální železniční dopravu v Olomouckém kraji zajišťují hlavně České dráhy, kromě toho zde funguje i soukromá železnice Desná.