Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovenský vrtulník ve službách olomoucké záchranky musel nouzově přistát

  12:57aktualizováno  16:53
Helikoptéra olomoucké záchranky přepravující pacienta musela kvůli technickému problému nouzově přistát. Provoz této služby na zdejším heliportu před méně než měsícem převzala slovenská společnost Air Transport Europe. Ředitel záchranky v reakci nařídil pozastavit lety a žádá záruku bezpečnosti.

Vrtulník Agusta A109 K2 slovenské společnosti Air Transport Europe, která začala od ledna 2017 provozovat leteckou záchrannou službu z olomouckého heliportu. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Problémy s jedním ze dvou motorů se na vrtulníku objevily kolem desáté dopoledne během přepravy pacienta na popáleninové centrum brněnské nemocnice. Stroj byl v tu chvíli nad Prostějovem, posádka se proto vrátila a nouzově přistála na olomouckém letišti, musela totiž provést přistání na dráhu tak jako klasické letadlo.

„Během transportu pacienta z Drahotuší začaly kontrolky pilotovi signalizovat možnou závadu na motoru, proto se rozhodl pro nouzové přistání. Tam byla díky obrovskému nasazení už připravena sanitka, takže transport mohl pokračovat a jeho doba se nijak výrazně neprodloužila. Pacient nebyl nijak ohrožen na životě,“ nastínil ředitel krajské záchranné služby Petr Hubáček.

„Provozovatel nyní závadu na vrtulníku odstraňuje. Mluvil jsem s jejich technikem i šéfpilotem a během úterý by to mělo být vyřešeno. Vydal jsem ale nařízení, že dokud nedostaneme záruku bezpečnosti, letecká záchranná služba bude pozastavena. Tuto informaci jsem předal i na ministerstvo zdravotnictví,“ dodal.

Podle mluvčí společnosti ATE Zuzany Hopjakové byla příčinou závady kovová tříska v oleji motoru.

„Pilot provedl preventivní bezpečnostní přistání, důvodem byla signalizace kontrolky kovových částic v oleji. Na motor byly namontovány nové moduly a při jeho záběhu se taková situace může objevit. Na základě dosavadních zjištění bude vykonána prohlídka a po motorové zkoušce očekáváme vrácení vrtulníku do provozu ve večerních hodinách,“ uvedla odpoledne.

Jeden z tendrů ministerstvo kvůli problémům zrušilo

Leteckou záchrannou službu provozuje od začátku ledna slovenská společnost Air Transport Europe (ATE), která vyhrála výběrové řízení ministerstva zdravotnictví. Jeho hlavním kritériem byla cena a čelil silné kritice české společnosti DSA, která v tendru neuspěla.

Olomoucký vrtulník

Výběrové řízení na olomoucké stanoviště bylo součástí balíku výběrových řízení pro šest krajů, v dalších čtyřech leteckou záchranku zajišťuje armáda a policie. Po dvou stanovištích získaly česká firma DSA, slovenská Air Transport Europe a rakouská Helikopter Air Transport. Právě výběrová řízení pro Olomouc, Ústí nad Labem, Jihlavu a Ostravu, v nichž vyhrály obě zahraniční společnosti, DSA napadla a část přezkoumává antimonopolní úřad.

Tendr pro Ústí nad Labem už dokonce ministerstvo zrušilo a vypíše ho znovu. Jak uvedla ČTK, důvodem byly mimo jiné nejasnosti ohledně technických požadavků na vrtulníky.

Podle zadávací dokumentace měly mít stroje „plnou certifikaci v kategorii A“, účastníci tendru si ale tento požadavek vysvětlovali rozdílně. Jeden certifikaci prokázal, druhý ji neměl, ale doložil splnění kvalifikačních požadavků, které této certifikaci odpovídaly. Doloženou certifikaci nemá ani vrtulník, se kterým ATE létá v Olomouckém kraji.

Hejtman: Letecká záchranka se technicky vrátila do dob založení

Kromě kritiky výběrového řízení přitom DSA dokonce před časem zpochybnila i bezpečnost techniky vítězného konkurenta.

„Společnost ATE má největší nehodovost vrtulníků letecké záchranné služby v Evropské unii, za posledních 10 let tři katastrofy a celkem 11 mrtvých,“ řekl Tuček už dříve Olomouckému deníku.

„Naše vrtulníky splnily všechna požadovaná kritéria a podmínky, jsme připraveni a schopni vykonávat leteckou záchranu službu v plném rozsahu,“ reagovala na to mluvčí společnosti ATE Hopjaková

ATE má v Olomouci stroj Agusta A109 K2, který byl vyroben v roce 1991 a má nalétáno 4 468 hodin. Předchozí provozovatel přitom používal modernější helikoptéru Eurocopter EC135 T2+ z roku 2010. Například nový hejtman Oto Košta se vyjádřil, že po technické stránce se tak letecká záchranka vrátila do dob svých začátků před 25 lety.

„Firma byla v Olomouckém a Ústeckém kraji levná - co jsem se dozvěděl tak o 40 milionů - proto, že sem dodala nemoderní vrtulník, který má hodně nalétáno a je staršího data výroby. Tím se dostala s cenou jinam, než v ostatních krajích, kde soutěžily firmy s moderními vrtulníky odpovídajícími dnešní době a vysoce kvalitní péči,“ doplnil ředitel záchranky Hubáček.

Autoři: ,



Nejčtenější

Pět kol, pět otazníků. Jaké zápletky ještě nabízí fotbalová liga?

Plzeňský útočník Michael Krmenčík lituje spálené šance v utkání proti Mladé...

A jde se do finále! Už jen pět kol zbývá odehrát ve fotbalové lize, za měsíc a dva dny bude jasno o všem důležitém....

Olomouc - Ostrava 1:0, dva vyloučení, souboj nováčků rozhodl Plšek

Momentka ze zápasu Sigmy Olomouc a Baníku Ostrava.

V bitvě nováčků ve fotbalové lize triumfovala Olomouc, v utkání 25. kola porazila ostravský Baník krásným gólem Plška...



StoletíDNES: Obnovený olomoucký orloj podle sovětského vzoru

Poznáte místo?

Letos prožíváme mimořádné výročí - sto let od vzniku samostatného československého státu. V rámci projektu...

To by Havel nevymyslel. Tečkou za „inzultací sudího“ bylo absurdní divadlo

Rostislav Dragoun (vlevo) z Opavy rozehrává akci kolem Marka Sehnala z...

Nezvykle - dvěma trestnými hody Filipa Zbránka a jedním Luďka Jurečky - začal duel Opavy a Olomoucka ve čtvrtfinále...

Boj o Evropskou ligu: zábava až do finiše i slávistický faktor v poháru

Jablonecký Jan Chramosta (v zeleném) v souboji s Urošem Radakovičem ze Sigmy...

Čtyři se perou, dva z nich, možná jen jeden zůstane na kolenou. Velmi vyrovnaný je boj fotbalistů o účast v Evropské...

Další z rubriky

Povodí Moravy věští sucho a lobbuje za ekology odmítanou přehradu na Bečvě

(Ilustrační snímek).

Jako vážnou označuje Povodí Moravy situaci na řece Bečvě. Už na jaře je průtok tak slabý, že věští Pobečví další suché...

Chata na Šeráku opět otevře, nedostatek pracovníků Jeseníky sužuje dál

Chata Jiřího na Šeráku v Jeseníkách.

Téměř tři měsíce nakonec zůstalo navzdory sezoně uzavřené jedno z nejznámějších turistických míst v Jeseníkách - chata...

Spor o parkoviště zabrané investorem půjde k soudu, Prostějov podal žalobu

Lidé v Prostějově přišli o velkou parkovací plochu, kterou uzavřela společnost...

Prostějov podal žalobu na společnost Manthellan, která uzavřela a zabrala parkoviště v centru města. Firma to...

Křehký koláč s ovocem
Křehký koláč s ovocem

Lahůdka, která vás zasytí a dodá energii.

Najdete na iDNES.cz