Lidem ze Slavoňova se nelíbilo, že by měli na 13 měsíců přijít o spojnici s důležitou silnicí a jezdit po pětikilometrové objížďce. Nakonec si vybojovali zkrácení uzavírky na třetinu. (Ilustrační snímek)

Lidem ze Slavoňova se nelíbilo, že by měli na 13 měsíců přijít o spojnici s důležitou silnicí a jezdit po pětikilometrové objížďce. Nakonec si vybojovali zkrácení uzavírky na třetinu. (Ilustrační snímek) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Lidem se nelíbila dlouhá uzavírka, vybojovali si zkrácení na třetinu

  • 0
Lidé z osady Slavoňov na Šumpersku se vzbouřili proti plánu Ředitelství silnic a dálnic odříznout je na déle než rok od klíčové silnice. A uspěli. Stavba, respektive z ní vyplývající pětikilometrová objížďka, tak nakonec bude místním komplikovat život jen čtyři měsíce.

Představa, že budou déle než rok bez přímého spojení se silnicí první třídy vedoucí přes Vlachov, vyvolala ve Slavoňově vlnu nespokojenosti. Kvůli stavbě silničního obchvatu Vlachov-Zvole měli třináct měsíců objíždět zavřený úsek více než pětikilometrovou náhradní trasou. Navíc by tudy během stavby nemohli chodit ani pěšky.

Místní však začali jednat. Vynutili si měsíční odklad celé akce a teď se jim dokonce podařilo prosadit významné zkrácení uzavírky přípojné silnice mezi Slavoňovem a Vlachovem z původních třinácti na čtyři měsíce.

"S pracemi, kvůli kterým bude potřeba přerušit provoz na silnici ze Slavoňova do Vlachova, začnou firmy příští rok 1. dubna a uzavírka potrvá čtyři měsíce. Tato změna neohrozí žádné termíny při výstavbě obchvatu," potvrdila Hana Urbánková z olomouckého Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Čtyři měsíce jsou rozumný kompromis, chválí lidé dohodu

A lidé ze Slavoňova tuto změnu vítají. "Když je dobrá vůle, tak se dá domluvit všechno. Čtyři měsíce se dají vydržet, je to rozumný kompromis. Nejdůležitější je, že se zahájení uzavírky posunulo až na jaro," pochvaluje si jedna z organizátorek protestní petice proti uzavření silnice Kateřina Obšilová.

Lidé podle ní nejsou spokojeni především s tím, jak se k celé věci postavil starosta.

"Na úředních deskách byla informace o uzavírce vyvěšena jako hotová věc. Nikdo se nezabýval tím, jak nám to zkomplikuje život. To bylo velmi bezohledné. Naštěstí se nám podařilo vybojovat změnu k lepšímu," dodala Obšilová s tím, že objížďka by byla dlouhodobě komplikovaná.

"Lidé ze Slavoňova dojíždějí do práce do mohelnického Siemensu či dubického družstva a ještě komplikovanější by to bylo pro školáky a seniory," vysvětlila Obšilová.

Náhradní autobusová doprava měla původně přijít na půlmilion

Slavoňov spadá jako osada pod obec Lukavice. Její starosta Jan Hajtmar tvrdí, že věc řešil od začátku.

"Stavba obchvatu je komplikovaná záležitost. Nepředpokládal jsem, že uzavírka by se mohla tak výrazně zkrátit. Proto jsme už jednali o náhradní autobusové dopravě na celý rok a lidi ze Slavoňova jsem žádal, aby poskytli informace, jak kdo dojíždí, abychom podle toho udělali jízdní řád pro autobusy. Oni je ale nedodali," řekl Hajtmar.

Náhradní autobusová doprava na třináct měsíců by podle něj přišla na zhruba půl milionu korun.

"Na čtyři měsíce bude stát třetinu, a navíc by neměla celou částku hradit obec," řekl starosta.

ŘSD už potvrdilo, že je ochotné se na náhradní autobusové dopravě podílet. Navíc na mimořádném obecním zastupitelstvu se zástupci firem a Ředitelství silnic a dálnic shodli, že by se uzavírka mohla případně ještě zkrátit a provoz by se tak mohl obnovit, pokud to situace dovolí, už v červenci příštího roku.

Lidem ze Slavoňova se nelíbilo, že by měli na 13 měsíců přijít o spojnici s důležitou silnicí.

Lidem ze Slavoňova se nelíbilo, že by měli na 13 měsíců přijít o spojnici s důležitou silnicí.