Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Rychlostí 160 km/h pojedou i vlaky v regionu. Na trati Uničov - Olomouc

  • 9
Železniční síť v Olomouckém kraji si může za několik let připsat unikátní prvenství. Jako první v zemi by totiž měla mít mezi Olomoucí a Uničovem regionální trať, po níž budou moci vlaky uhánět rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Zrychlí ji modernizace za miliardy.

Rychlost až 160 kilometrů za hodinu je přitom dnes výsadou pouze hlavních koridorů, za několik let by jí ovšem mohly svištět vlaky po kolejích z Olomouce do Uničova. Trať, po které nyní jezdí motorové osobáky, je totiž o velký krok blíž zásadní modernizaci a především elektrifikaci.

Totéž navíc čeká i navazující úsek z Uničova do Šumperka, byť zde bude maximální rychlost nižší. Ministerstvo dopravy nyní plán za více než pět miliard posvětilo.

„Trať z Olomouce přes Uničov do Šumperku čeká revoluční změna v podobě podstatného zvýšení rychlosti. Modernizaci už schválilo ministerstvo dopravy. Plány státu počítají se zahájením prací na úpravách trati v roce 2018. Elektrizace a další úpravy šedesátikilometrového úseku by měly vyjít na více než pět miliard korun,“ shrnul Jaroslav Tomík, ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK).

Přibližně od roku 2021 by tak mohly elektrické vlaky jezdit mezi Olomoucí a Uničovem rychlostí až 160 kilometrů v hodině, v dalším úseku do Šumperka by pak byla maximální rychlost 90 kilometrů za hodinu, ovšem díky využití moderních elektrických vlaků by se cesta zrychlila i zde.

„Současná cestovní doba mezi Olomoucí a Uničovem je 42 minut. Nově tuto vzdálenost urazí spěšný vlak za 17 minut a osobní za 32 minut. Cesta ze Šternberku do Olomouce se pak zkrátí z dnešních dvaceti na pouhých osm minut,“ nastínil Petr Pšenička ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Jízda po celé trase z Olomouce do Šumperka má místo současné zhruba hodiny a půl trvat jen 52 minut.

Místo motoráků mohou na trať vyrazit elektrické vlaky

Na trati se podle Pšeničky počítá se zavedením modelu, v němž základem zůstanou osobní vlaky, které budou jezdit mezi Olomoucí a Uničovem jednou za hodinu.

Stejně často by ale měly jezdit spěšné spoje, které budou na trase zastavovat pouze ve Šternberku, z Uničova dál už ovšem budou pokračovat jako osobní. Výsledkem má být možnost cestovat z nebo do krajského města každé půl hodiny.

Místo motoráků by navíc na trati mohly jezdit elektrické vlaky. „Jako nejvhodnější soupravy na elektrifikovanou trať se jeví například jednotky RegioPanter v třívozové variantě,“ nastínila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová s tím, že by poté mohly začít jezdit také přímé spoje na trase z Uničova přes Olomouc až do Přerova či Hranic.

Trať Olomouc-Uničov patří k nejvytíženějším v zemi

Rozhodnutí bude na hejtmanství, které si spoje u Českých drah objednává. V případě této tratě se přitom volba dotkne tisíců lidí denně.

„Železniční spojení Olomouce s Uničovem patří nyní mezi tři nejvytíženější neelektrizované tratě v České republice. Denně se po ní přepraví jen v úseku před Olomoucí takřka čtyři tisíce cestujících, celkem jde pak na trase Šumperk – Olomouc o více než sedm tisíc lidí,“ shrnul Tomík.

Modernizace a elektrizace tratě má stát celkem zhruba 5,3 miliardy korun, počítá se ale s tím, že nemalá část bude z evropských fondů.

Součástí obřího projektu, jehož cena přesahuje dvojnásobek nákladů na modernizaci olomouckého železničního uzlu, je ale mimo jiné i obnova všech zastávek, včetně bezbariérového přístupu či investice do zabezpečovací techniky nebo protihlukových stěn. V Troubelicích na Uničovsku se navíc zastávka přesune blíže ke středu obce.

V kraji nejde zdaleka o první velkou modernizaci na železnici. Ta finišuje na přerovském železničním uzlu a právě nyní totéž absolvuje i olomoucké hlavní nádraží.

V dalších dvou letech pak dojde na obnovu trati Bludov – Hanušovice – Jeseník či Teplice nad Bečvou – Valašské Meziříčí. Kromě toho se navíc počítá i se stavbou nové zastávky v Července, s opravami nádraží v Jeseníku a Hanušovicích nebo elektrizací regionální tratě ze Šumperka do Koutů nad Desnou. V součtu jde o investice za zhruba patnáct miliard korun.