Oproti práci s mobilními váhami, pro které je potřeba velká plocha, jsou stacionární zařízení mnohem jednodušší na provoz. Systém tvořený senzory ve vozovce, kamerami a měřicí elektronikou má Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nainstalovaný také na dálnici D35 mezi olomouckými částmi Slavonín a Nedvězí.
Systém má ale svoje omezení. Úřad, který má výsledky zpracovávat, upozorňuje na zahlcení daty. Vysokorychlostní váhy (označované také jako WIM z anglického Weight in Motion) totiž zaznamenávají všechny přestupky bez výjimky, tedy od zanedbatelných desítek kilogramů až po přetěžování o mnoho tun.
„Jenže podle platné legislativy správní orgán ani provozovatel WIM v případě automatizovaného provozu nemá žádnou možnost zjištěné přestupky nějakým způsobem selektovat například podle závažnosti,“ uvedla Radka Štědrá, mluvčí olomouckého magistrátu, který má jakožto obec s rozšířenou působností data zpracovávat. Olomouc se proto dosud nepřipojila k rozhraní pro předávání přestupků, které státní silničáři pro tento účel vytvořili.
Štědrá doplnila, že ministerstvo dopravy nakonec vyslyšelo připomínky dotčených úřadů a začalo připravovat změny, které by umožnily počet zjištěných přestupků omezit.
„Do doby, než budou úpravy uvedeny do praxe, preferujeme využívání údajů z WIM prioritně k předvýběru pro policii a Celní správu, které pak podnikají nízkorychlostní vážení přímo na komunikaci na vybraných stanovištích. V Olomouci už máme během letošního roku s takovým postupem výborné zkušenosti,“ dodala mluvčí.
Pokuty za miliony korun
Zatímco za první polovinu loňského roku úředníci magistrátu uložili za 137 oznámených případů překročení povolené hmotnosti pokuty za 1,6 milionu korun, letos se za stejné období dostali s následnou kontrolou na běžné váze na 201 přestupků a částka za pokuty se zdvojnásobila.
„Policii se podařilo v květnu odhalit díky WIM zahraničního hříšníka, jehož jízdní souprava byla přetížena při noční přepravě dřeva o neuvěřitelných osmnáct tun. Výše uložené pokuty v následném správním řízení dosáhla rekordních 162 tisíc korun,“ zmínila Štědrá.
Řidiči přesto mají podle koordinátora Besipu Miroslava Charouze způsob, jak se zkoušejí kontrole vyhnout.
„Schválně tam jedou se soupravou úplně po krajnici, aby ji zprava objeli, těsně u svodidel. Je to extrémní risk, který někteří předvádí,“ všiml si koordinátor.
Podle úřadu je systém WIM účinný, ostatně jeho instalování na silnici druhé třídy u Příkaz na Olomoucku chystá i hejtmanství.
„Je evidentní, že v praxi se také dálniční instalace WIM jednoznačně osvědčují a přispívají k odhalování nejzávažnějších přestupků při přetěžování vozidel a jízdních souprav,“ ubezpečila mluvčí.
Měření kapalin
Dopravci takový pohled nesdílejí a vysokorychlostní váhy považují právě jen za vhodný prostředek pro monitorování a předvýběr nízkorychlostního vážení.
„Z dosavadních zkušeností máme pochybnosti o regulérním provedení ověření konkrétních stanic jako stanovených měřidel v souladu s předpisy o metrologii. Ve zvláštních případech existují pochybnosti o přesnosti provedeného vážení, zejména u přepravy kapalin v cisternách,“ shrnul mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.
Při neobvyklém uspořádání souprav vozidel upozornil na možné chyby v měření.
„Vydání přímých příkazů na základě měření stanice WIM považujeme za diskriminační, protože podle našich zjištění nejsou adekvátně sankcionováni zahraniční dopravci,“ dodal Felix s tím, že systém nijak neomezuje provoz přetíženého vozidla a tím pádem nezamezí dalšímu poškozování silnice.
Ze zisku z pokut získá 45 procent kraj, 40 procent vlastník komunikace na jejich obnovu a 15 procent jde obci s rozšířenou působností.
Olomoučtí úředníci v zákonem stanoveném dělení postrádají logiku, jelikož veškeré náklady spojené s vedením správního řízení platí právě město.
„Také procentuální dělení pokut má být předmětem legislativních úprav, které spolu s příslušnými ORP prosazuje rovněž Svaz měst a obcí,“ poznamenala Štědrá.