Například prostějovský minipivovar U krále Ječmínka přežil díky prodejům v plastových lahvích a malých sudech přes okénko.
Také se mu osvědčilo nabízet na rozvoz kromě jídel z restaurace právě i pivo. „Rozvozy nám ještě i dnes tvoří značnou část výnosů,“ říká jednatelka minipivovaru Lucie Szoma.
Lidé už podle ní začali znovu chodit na čepované pivo, ale pořád se významné množství prodá v lahvích a sudech.
„Je vidět, že lidé si zvykli na pití doma, na chatě, na zahradě, zkrátka na domácích party. Zřejmě to bude zčásti přetrvávat delší dobu. Jsme na to ale připraveni,“ doplnila jednatelka minipivovaru, který u příležitosti znovuotevření restaurace uvařil nový letní speciál.
Štamgasti chodili k okýnkům
Protiepidemická opatření přežil i další minipivovar Jadrníček z Náměště na Hané na Olomoucku.
„Musím poděkovat štamgastům, kteří nakupovali naše pivo přes výdejní okénko. I když jsme výrobu omezili, nemuseli jsme nic vylévat,“ sdělil majitel Luboš Jadrníček.
Nyní vybírá, které pivní festivaly podnik navštíví se svým stánkem. „Každý nás zve, teď se s podobnými akcemi doslova roztrhl pytel. Není v našich silách být všude, kam nás pozvou,“ nastínil.
Přestože se letní sezona rozběhla nad očekávání dobře, odhaduje, že ztráty z doby koronavirových omezení bude podnik dohánět zhruba tři až čtyři roky.
Prodej v plastových lahvích zachránil také olomoucký Chomout. „Během krátkého času jsme zvýšili náš prodej v petkách o 350 procent. Bylo ale několik měsíců, kdy jsme jenom přežívali, protože prodej klesl asi na osm až deset procent běžného stavu před pandemií,“ popsal majitel Jaroslav Švarc.
Dobrý rozjezd si pochvalují i v minipivovaru Zlosin ve Velkých Losinách. „Najíždíme na řadu svrchně kvašených piv, která jsou mezi zákazníky velmi oblíbená,“ sdělil majitel Roman Žilka.
V Přerově změnili sládka i názvy
Žilka počítá s tím, že se bude dál prodávat významné množství piva v lahvích. „V covidové době jsme měli kolem deseti tisíc lahví měsíčně,“ říká. Na odbyt šly ještě malé soudky na domácí party.
„To vše je dnes jen třetina naší produkce. Druhá třetina nyní vyrobeného piva se prodá ve výčepech v našich dvou restauracích, část pak dodáváme externím zákazníkům. A něco také na pivní festivaly nebo jiné letní akce, ale těch stíháme jenom několik,“ shrnul Žilka.
Zatímco většina minipivovarů z kraje přežila bez velkých změn, Parník v Přerově má nového provozovatele i sládka.
Dřív tu měli názvy piv inspirované mořem, a nesla tak názvy Námořník, Kapitán či Pirát, nově budou připomínat město svého vzniku.
„Na rozjezd bude v nabídce jedenáctka světlý ležák Přerov a k tomu třináctka speciál nazvaná Předmostí. Pivo budeme dodávat i do několika dalších hospod,“ nastínil nový sládek Richard Vetyška.