Zatímco v lednu odsunul exministr Bárta stavbu úseku D1 z Přerova do Lipníka až za rok 2025, nyní ministerstvo otočilo a chce ho postavit do čtyř let. (Ilustrační snímek)

Zatímco v lednu odsunul exministr Bárta stavbu úseku D1 z Přerova do Lipníka až za rok 2025, nyní ministerstvo otočilo a chce ho postavit do čtyř let. (Ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Ministerstvo obrátilo, úsek D1 z Přerova do Lipníka chce do roku 2015

  • 3
Ministerstvo dopravy přehodnotilo svůj názor na stavbu necelých pětadvacet kilometrů dlouhého úseku dálnice D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Přerovem. Zatímco v lednu ho exministr Vít Bárta vyřadil ze své superkoncepce a odsunul až za rok 2025, nyní ministerstvo otočilo, a chce mít úsek postavený do čtyř let.

Důvodem změny postoje je hrozba, která nad státem visí. V celé oblasti má totiž vykoupené potřebné pozemky a vyřízená stavební povolení. Pokud ale nezačne 24,4 kilometru dlouhý úsek stavět co nejrychleji, všechna povolení propadnou.

Úředníci ministerstva dopravy proto v současné době hledají společně se Státním fondem dopravní infrastruktury finanční rezervy, aby mohli autostrádu z Lipníka do Přerova zaplatit.

"Úsek z Lipníka do Přerova bychom rádi dokončili do roku 2015. Vrátili jsme jej zpět do hry i kvůli tomu, že je zcela připravený ke stavbě. Pozemky jsou vykoupené a máme i všechna povolení. Nic nebrání tomu začít stavět," říká Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy.

To potvrzuje i mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. "Z naší strany je vše připravené. My můžeme začít hned," uvedla.

Přestože podle starosty Lipníku nad Bečvou Miloslava Přikryla už stát termín stavby dálnice několikrát posunul, tentokrát to vypadá, že se opravdu s výstavbou začne.

Mapa dálniční situace u Přerova. D1 nyní vede do Hulína, ale do měsíce se protáhne až do Říkovic, do čtyř let by pak měl stát úsek z Přerova do Lipníka.

Mapa dálniční situace u Přerova. D1 nyní vede do Hulína, ale do měsíce se protáhne až do Říkovic, do čtyř let by pak měl stát úsek z Přerova do Lipníka. Pro zvětšení klikněte.

"Myslím si, že dálnic v České republice připravených ke stavbě a se všemi povoleními není mnoho. Navíc stát by se mohl dostat do problémů s komisaři Evropské unie, která trasu spolufinancuje. Mohli by se ptát, proč dé jednička končí u Říkovic a nemá pokračování," je přesvědčený starosta a dodává, že pro Lipník je to dobrá zpráva.

Přerovu může prodloužení dálnice bez obchvatu i uškodit

"Díky komfortnímu napojení na Přerov, Kroměříž a Brno můžeme do našich připravených průmyslových zón přitáhnout investory," vysvětluje Přikryl. Podotýká však, že stejně důležitý je i úsek dálnice z Říkovic do Přerova. Z jeho dostavbou to však nadějně nevypadá.

"Příprava dé jedničky z Přerova do Říkovic je na tom hůře. Nejsou vykoupené veškeré pozemky a zároveň ani udělená stavební povolení. Její brzké zahájení se tedy nepředpokládá," uvedl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy.

Právě z tohoto důvodu má Přerov z nového úseku dálnice obavy. Pokud totiž dálnice v roce 2015 dorazí z Lipníka k Přerovu, ale pokračovat bude až několik kilometrů za městem v Říkovicích, nezbude řidičům nic jiného než jet přes centrum Přerova. A to by mohlo ve městě, kde je už nyní velmi špatná dopravní situace, způsobit totální kolaps.

"Novinku přijímáme se smíšenými pocity. Na jedné straně je tu radost z nového úseku dálnice a na druhé straně obava. Taková situace by znamenala obrovský nárůst dopravy, která je už teď značně komplikovaná," přiznává mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal.

Dálnice D1 z Prahy přes Brno, Vyškov a Kroměříž se zatím zastavila v Hulíně. Tento měsíc se má otevřít další kousek do Říkovic u Přerova. Stejná silnice pak pokračuje až v Lipníku a vede směrem na Ostravu a Bohumín. Na úseky Říkovice - Přerov a Přerov - Lipník nad Bečvou čekají zdejší obyvatelé už od devadesátých let.