Ministr z Přerova je proti stavbě průtahu městem. Primátor mu to vyčetl

  6:56aktualizováno  6:56
Plán ulevit dopravou přetíženému Přerovu pomocí průtahu dostal trhlinu. Smysl stavby, o kterou město usiluje mnoho let, totiž zpochybnil ministr dopravy Antonín Prachař. Podle něj nepomůže. Primátor Jiří Lajtoch na kritiku vzápětí zareagoval a ministrovi vyčetl, že jako Přerovan by měl stavbu podpořit.
Dopravní situace je v ulicích Přerova často katastrofální. Proti stavbě průtahu (místními nazývaný „průpich“), je však ministr dopravy s tím, že městu nepomůže. Na to nelibě reagoval primátor Jiří Lajtoch.

Dopravní situace je v ulicích Přerova často katastrofální. Proti stavbě průtahu (místními nazývaný „průpich“), je však ministr dopravy s tím, že městu nepomůže. Na to nelibě reagoval primátor Jiří Lajtoch. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Plán na takzvaný „přerovský průpich“ je v posledních letech ve městě často skloňované téma. Jde o přeložku silnice I/55, která by spojila křižovatku Velkých Novosadů a Komenského ulice s ulicí Nádražní u autobusového nádraží. Magistrát si od ní slibuje, že zlepší průjezdnost Přerovem a vytáhne tranzitní dopravu z ulic s obytnou zástavbou.

K dlouho připravované stavbě se však šéf resortu dopravy Prachař postavil odmítavě.

„Nejsem zastánce takzvaného průpichu. Za současné situace není vhodné tuto stavbu realizovat,“ nechal se například nedávno slyšet během setkání s obyvateli přerovské místní části Dluhonic. Plány na „průpich“ navíc zkritizoval opakovaně. Stavba by podle něj byla velmi nákladná a do doby, než bude hotové připojení na dálnici D1 a obchvat Přerova, bude prakticky bezúčelná.

Trasa plánovaného průtahu Přerovem.

Plánovaná trasa průtahu (místními označovaný jako „průpich“). Pro zvětšení klikněte.

„Na jedné straně budou stát kolony aut u Předmostí, na druhé straně pak u autobusového nádraží,“ je přesvědčený ministr. Navíc vzápětí přilil olej do ohně, když naznačil, že za celým plánem jsou výnosné spekulace s pozemky.

„Nepřekvapuje mě na druhou stranu mimořádný zájem ze strany některých vlastníků nemovitostí v území ležícím na trase průtahu, kteří by rádi dotáhli do konce svůj původní realitní byznys,“ prohlásil Prachař. Detaily údajných spekulací však neuvedl. A nutno dodat, že pro něj nepředložil ani žádné důkazy.

Lajtoch: Jako Přerovan byste měl mít zájem na zlepšení situace

Okamžitě si vysloužil rozhořčenou reakci Lajtocha. „Byl jsem přesvědčen, že jako Přerovan budete mít enormní zájem na tom, aby se dopravní situace v Přerově zlepšila. Místo toho se dozvídám věci, které mne nemohou nechat v klidu. Zdá se mi, že zpochybňujete průtah - a vůbec vnášíte do problematiky více nejasností,“ napsal mu primátor v otevřeném dopise, v němž stavbu zaníceně obhajuje.

Vyřešil by podle něj řadu problémů způsobených časovým nesouladem dokončení obou chybějících úseků D1 u Přerova.

Vyplatí se podle vás stavba průtahu Přerovem?

celkem hlasů: 267

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 12. září 2014. Anketa je uzavřena.

Ne 218
Ano 34
Nemám jasný názor 15

„Dálnice D1 bude napojena na Tovačovskou ulici, která se stane vlastně sběrnou komunikací na dálnici. K současným 18 tisícům vozidel denně přibudou další, která budou jezdit přes podjezd pod železnicí ke křižovatce Husovy a Kojetínské ulice. Ta bude bez průtahu prakticky neprůjezdná,“ hájí plány. Do dokončení obou úseků dálnice D1 by tak podle něj celý průtah městem zlepšil plynulost dopravy.

„Pomohl by převádět tranzitní dopravu ve směru sever-jih,“ je přesvědčený Lajtoch.

I primátor byl původně proti průtahu, připomíná opozice

Ministr ale trvá na svém. „Nadále to považuji jen za doplňkové řešení vnitřní silniční dopravy v Přerově, kterému musí nejprve předcházet dostavba dálničního obchvatu Přerova v rámci páteřní sítě D1,“ reagoval Prachař na výtky primátora.

„Vybudováním průtahu pouze v kilometrovém úseku jenom přivede dopravu blíže k centru a nepovažuji ho za žádnou alternativu k odvedení tranzitní dopravy mimo město,“ dodal ministr.

Lajtoch naopak připomněl, že město už investovalo do přípravy průtahu miliony. Tři miliony stál výkup a demolice areálu Heinik, přes nějž má trasa vést. Další dva spolykala příprava plánů a územního rozhodnutí.

„Průtah není ideální řešení, ale je to správná cesta. Podle našeho dopravního odborníka Tomáše Tužína je ale vhodné souběžně postavit průtah i obchvat města,“ říká za přerovskou opozici Vladimír Puchalský ze sdružení Společně pro Přerov a připomněl, že ještě před čtyřmi lety Lajtoch s „průpichem“ nesouhlasil. I proto mu jeho nynější slovní přestřelku s ministrem vytýká.

„Jeho otevřený dopis je pouze alibismus a ve skutečnosti nic nevyřeší,“ rýpl si opoziční politik.

Nejčtenější

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Děla bez munice. Jesenické sjezdovky nemají kde brát vodu na zasněžování

Na Harusově kopci v Novém Městě na Moravě už minulý týden připravovali dvě...

Lyžařská střediska v Jeseníkách se obávají, že kvůli současnému nedostatku vody nebudou mít na začátku sezony čím...

Vizita u 50 pacientů a lékař bez atestace. Špitál šokoval i soudního znalce

Okresní soud v Přerově začal projednávat případ, ve kterém jsou dva přerovští...

Na tristní personální situaci v českých špitálech poukázal případ, který nyní rozplétá soud v Přerově. Dva chirurgové...

Dívce se ve škole smáli kvůli pupíku, po unikátní operaci se těší do plavek

Unikátní zákrok provedli plastičtí chirurgové z Fakultní nemocnice v Olomouci....

Unikátní zákrok provedli plastičtí chirurgové z Fakultní nemocnice v Olomouci. Devítiletou dívku operovali šetrně...

Majitel domu odmítá v chodníku památku oběti holokaustu, chce město žalovat

Takto vypadá jeden ze Stolpersteinů, který je umístěn v Olomouci.

Většinový vlastník jednoho z prostějovských domů nesouhlasí s tím, aby se na chodníku před jeho dveřmi objevil kámen...

Další z rubriky

O znovuvzkříšení legendární Čezety psal článek, teď pomáhá firmu řídit

Obchodní manažer znovuvzkříšené Čezety Matěj Oliva se do firmy dostal...

Souhra okolností udělala z prostějovské fabriky, která byla kdysi součástí dnes polozapomenuté automobilky Wikov, nový...

Po masáži srdce přišla rána trubkou. Muže soudí za vraždu bezdomovce

Obžalovaný Zdeněk Zahradník v jednací síni olomouckého krajského soudu, který...

Olomoucký krajský soud otevřel letošní případ vraždy bezdomovce v zahrádkářské kolonii na periferii Olomouce. Souzen je...

Kulku jsem měl ještě nedávno v těle, vzpomíná veterán na válku s Němci

Válečný veterán Viktor Ráža se narodil 13. července 1925 v Ulbárově na Volyni....

Střela mu prolétla kolem hlavy, málem uhořel v autě s nákladem benzinu a dlouhé roky po válce žil v těle s kulkou,...

Najdete na iDNES.cz