Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká oprava, pokus druhý. Trať do Jeseníků je na půl roku opět zavřená

  16:57aktualizováno  16:57
Klíčová železniční spojnice severu Olomouckého kraje s vnitrozemím, trať ze Šumperku přes Jeseník do Krnova, je už podruhé během dvou let na několik měsíců zavřená. Rozsáhlá modernizace zde měla proběhnout už loni, stavební firmy ale nebyly schopné dostát závazkům a na opravy nakonec vůbec nedošlo.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) musela po loňském fiasku vybrat jiného dodavatele. Zakázku nyní získala společnost OHL ŽS.

„Všechna rizika nikdy není možné zcela vyloučit. Pokud někdo splňuje všechny požadavky, které jsou stanoveny zákonem, a vyhraje výběrové řízení, tak zakázku získá. Všechny podmínky splnil i původní dodavatel,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

OHL ŽS vnímá zakázku jako velmi významnou, uvedl mluvčí společnosti Tomáš Psota a ujišťuje, že podobné fiasko už se opakovat nebude.

„Samozřejmě víme, co se stalo a že se SŽDC musela rozloučit s původním dodavatelem. My žádné záruky nad rámec smlouvy dát ani nemůžeme. Myslím, že určitou zárukou jsou naše dlouholeté zkušenosti se železničními stavbami,“ doplnil Psota.

Výluka na trati s číslem 292 potrvá do 3. října 2016. „Všechny vlaky jsou v úseku Zábřeh na Moravě, respektive Šumperk - Hanušovice - Lipová-lázně - Jeseník a na trati Hanušovice - Staré Město pod Sněžníkem a opačně nahrazeny autobusy. Cestující by měli věnovat zvýšenou pozornost především odlišným jízdním dobám oproti platnému jízdnímu řádu,“ upozornil Illiaš.

Modernizaci budou provázet i menší výluky na přilehlých tratích

„Jsme si vědomi, že to způsobí lidem problémy, protože každé přestupování z vlaku na náhradní autobus a opačně cestu značně komplikuje. Věříme, že cestujícím tyto komplikace po rekonstrukci trati vynahradíme rychlejší a pohodlnější přepravou,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Podle ní je náhradních spojů dostatek. „Nasazujeme zde dostatečnou kapacitu autobusů, která pokryje všechny potřebné spoje. Je třeba také říct, že tato výluka vyvolá krátkodobé výluky i na některých přilehlých tratích,“ dodala.

Šéf Sdružení měst a obcí Jesenicka Lubomír Žmolík opravu trati vítá. „Jsem rád, že už se konečně začne, protože s dodavatelem, který nebyl schopen rekonstrukci provést, to byl velký průšvih,“ řekl. Podle něj zdržení se stavbou lidem na Jesenicku zbytečně komplikovalo život.

„Několik měsíců se nejezdilo úplně zbytečně, protože žádné práce neprobíhaly. Doufám, že nic podobného se už nebude opakovat,“ podotkl Žmolík.

Po sdružení, které zakázku nezvládlo, SŽDC vymáhá pokutu

První pokus modernizovat trať skončil fiaskem. Dodavatel, kterým bylo česko-maďarské sdružení firem Klement a A-Híd, na místě loni stavbu fakticky ani nezahájil.

„Musím říct, že je to vůbec poprvé v historii SŽDC, kdy se tak velká zakázka musela soutěžit znovu. Na původním dodavateli teď vymáháme smluvní pokuty ve výši zhruba sedmdesát milionů korun,“ řekl Illiaš.

Nový dodavatel má za úkol zmodernizovat trať i nástupiště za tři čtvrtě miliardy korun. Poté se traťová rychlost zvýší až na sto kilometrů v hodině. Právě pomalá rychlost a dlouhé jízdní doby vadily cestujícím nejvíc.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stav tramvajové trati v centru Olomouce v ulici 8. května a na vedlejší třídě...
Olomouc dokončí opravy tramvajové trati v centru nejdřív za dva roky

Poslední etapa rekonstrukce klíčové tramvajové trati přes historické centrum Olomouce v rušné ulici 8. května přijde na řadu nejdříve mezi lety 2019 až 2023....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ženu v Olomouci znásilnil cizinec, městem jen projížděl

Kriminalistům se podařilo po týdnu pátrání zatknout muže, který minulý týden znásilnil v jedné z olomouckých ulic procházející ženu. Při vyšetřování případu...  celý článek

Palackého ulice v Přerově patří mezi nejrušnější ulice ve městě, přestože nemá...
Přerov je opět dopravní pastí, město ucpává uzavírka páteřní silnice

Kdo nemusí jet přes Přerov, měl by se mu v těchto dnech raději vyhnout nebo v případě místních raději sednout na kolo. Už tak dopravně extrémně zatížené město...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.