Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vylepšeno v Šumperku. Pars dokončil miliardovou modernizaci 62 vagonů

  6:52aktualizováno  6:52
Obří zakázku za více než miliardu korun dokončila v těchto dnech šumperská společnost Pars nova. Šlo o kompletní modernizaci 62 rychlíkových vozů třídy Bp. Vylepšené vagony dráhy zařadí na vnitrostátní i mezinárodní spoje, budou vozit cestující rychlíků a vlaků InterCity a EuroCity.

Kromě nového interiéru je zásadní změnou i rychlost. Původní vozy mohly jezdit maximálně 120 kilometrů v hodině, modernizované 160 kilometrů za hodinu. Díky tomu je ČD nasazují i na mezistátní vlaky kategorie EuroCity. | foto: České dráhy

Pro šumperskou firmu zabývající se desítky let vylepšováním kolejových vozidel se jednalo o největší zakázku na modernizaci osobních železničních vozů v historii.

„Díky modernizaci splňují náročné mezinárodní standardy a mohou nyní jezdit po celé Evropě na všech napájecích systémech,“ nastínil předseda představenstva šumperské společnosti Pars nova Aleš Měrka.

Smlouvu na modernizaci vozů Bp šumperská firma s Českými drahami podepsala 15. října 2014.

„Na dodání prototypu jsme měli deset měsíců, což je v případě tak náročné přestavby velmi krátká doba. Jen výkresová dokumentace měla asi tři tisíce položek,“ přiblížil manažer projektu Jan Bukovský.

Pohled do nových vagonů

Vagony nyní mají zásuvky, klimatizaci či audiovizuální systém

Z původních vozů nakonec zůstaly jenom holé plech

Prokoukl i interiér, cestující si v něm užijí mnohem více komfortu. Ve vozech jsou pohodlné sedačky, sklopné a rozkládací stolky, elektrické zásuvky. Samozřejmostí je klimatizace. Na rozdíl od jiných rychlíkových vozů, které mají prostor pro objemná zavazadla vždy na kraji, modernizované vozy Bp ho mají uprostřed.y. Nejvýraznější technickou změnou je podle Bukovského rekonstrukce podvozků, která umožňuje zvýšení rychlosti ze 120 na 160 kilometrů za hodinu, a dále úprava brzdového systému včetně dosazení elektropneumatické brzdy. Nový systém umožňuje výrazně účinnější brzdění.

Křišťálová Lupa 2016

„Lidé tak mají svá zavazadla pořád na očích,“ zmínil Bukovský přednosti nového uložení kufrů.

Samozřejmostí ve všech vozech je audiovizuální systém, na němž lze sledovat průběh cesty. Ve vlacích je více místa pro kola nebo kočárky a nástup i výstup usnadňují předsuvné vstupní dveře. Za jízdy jsou blokované, takže jsou mnohem bezpečnější. Dosud byly tyto vozy vybavené otočnými dveřmi bez blokování. Cestování zpříjemní i toalety, které lze nově použít i ve stanici.

V prvním pololetí příštího roku navíc budou vagony doplněny také o wi-fi připojení k internetu.

Dělníci Parsu teď modernizují 12 osobních vozů pro okolí Prahy

„Vagony byly vždy hned po předání uváděny do provozu. Nejprve byly zařazeny na linku Praha - Brno - Břeclav - Budapešť. V novém jízdním řádu, který začne platit od prosince, je plánováno nasazení do souprav na lince Praha - České Budějovice - Linec a na lince Praha - Brno - Břeclav - Budapešť a do běžných rychlíků (nově rychlík vyšší kvality - pozn. red.) na lince Praha - Olomouc - Přerov - Zlín a Praha - Olomouc - Přerov - Uherské Hradiště - Luhačovice,“ vyjmenoval spoje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Vozy Bp byly vyráběny pro České dráhy v letech 1990 a 1991.

„Projekt na modernizaci těchto vozů byl ukončen a už nemůže dál pokračovat, protože tehdy bylo vyrobeno jen 62 vozů, tedy stejný počet, jaký jsme v rámci zakázky zmodernizovali,“ vysvětlil technický ředitel Karel Škurek.

Do práce na obřím projektu se podle něj zapojily zhruba tři stovky zaměstnanců Parsu. Ti ale ani nyní nezahálí.

„Po dokončení posledního vozu přešli plynule na nový projekt přestavby starých vagonů. Jde o modernizaci dvanácti kusů dvoupatrových osobních vozů, které jezdí v okolí Prahy,“ objasnil Škurek.



Nejčtenější

Učitelka podruhé vyhrála konkurz na ředitelku, radní znovu vybrali jinou

Ilustrační snímek

Déja vu plné zklamání a rozčarování zažila v uplynulých dnech učitelka Kateřina Nétková ze Zábřehu na Šumpersku....

Advokát nazval mladého aktivistu Čecha bonzákem, komora ho pokárala

Zakladatel Nadačního fondu proti korupci Karel Janeček a aktivista Jakub Čech.

Renomovaného olomouckého advokáta Zdeňka Šťastného, který pracuje pro radnice i politiky, ostře pokárala advokátní...



Olomoucký kouč Jílek: Vepřek by se měl chovat jinak, Pilař bude lepší

Olomoucký trenér Václav Jílek během pohárového utkání proti Kajratu Almaty.

Pohárová premiéra v roli hlavního trenéra pro něj dopadla dobře. "Myslím, že jsme ve finále vytěžili velmi dobrý...

Výlet skutečnou divočinou na Moravě. Na lodi skrz Litovelské Pomoraví

Rezervace Ramena řeky Moravy představuje nefalšovanou divočinu.

Za současného sucha mají tuzemští vodáci čím dál těžší najít sjízdnou řeku. Při pátrání, kam vyrazit na dvoudenní...

Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

Další z rubriky

Ženě došla trpělivost s dlužníkem, s přáteli mu vykradla dům

Ilustrační snímek

Rázné řešení zvolila mladá žena z Olomoucka, které její známý delší dobu dlužil peníze. Protože se neměl k placení,...

Hnutí při kampani zalévalo stromy. Akátům to mohlo uškodit, říká radnice

Akáty na Dolním náměstí v Olomouci

Zavlažovací vaky u akátů na Dolním náměstí v Olomouci a nově vysazené stromy mezi paneláky na Nových Sadech jsou...

Muž chtěl mladé lupiče uchlácholit cigaretou, popálili ho a zbili

Ilustrační snímek

Dva mladé lupiče-recidivisty se podařilo v uplynulých dnech dopadnout policistům z Přerova. Dva mladíci, z nichž jeden...

Najdete na iDNES.cz