Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vylepšeno v Šumperku. Pars dokončil miliardovou modernizaci 62 vagonů

  6:52aktualizováno  6:52
Obří zakázku za více než miliardu korun dokončila v těchto dnech šumperská společnost Pars nova. Šlo o kompletní modernizaci 62 rychlíkových vozů třídy Bp. Vylepšené vagony dráhy zařadí na vnitrostátní i mezinárodní spoje, budou vozit cestující rychlíků a vlaků InterCity a EuroCity.

Kromě nového interiéru je zásadní změnou i rychlost. Původní vozy mohly jezdit maximálně 120 kilometrů v hodině, modernizované 160 kilometrů za hodinu. Díky tomu je ČD nasazují i na mezistátní vlaky kategorie EuroCity. | foto: České dráhy

Pro šumperskou firmu zabývající se desítky let vylepšováním kolejových vozidel se jednalo o největší zakázku na modernizaci osobních železničních vozů v historii.

„Díky modernizaci splňují náročné mezinárodní standardy a mohou nyní jezdit po celé Evropě na všech napájecích systémech,“ nastínil předseda představenstva šumperské společnosti Pars nova Aleš Měrka.

Smlouvu na modernizaci vozů Bp šumperská firma s Českými drahami podepsala 15. října 2014.

„Na dodání prototypu jsme měli deset měsíců, což je v případě tak náročné přestavby velmi krátká doba. Jen výkresová dokumentace měla asi tři tisíce položek,“ přiblížil manažer projektu Jan Bukovský.

Pohled do nových vagonů

Vagony nyní mají zásuvky, klimatizaci či audiovizuální systém

Z původních vozů nakonec zůstaly jenom holé plech

Prokoukl i interiér, cestující si v něm užijí mnohem více komfortu. Ve vozech jsou pohodlné sedačky, sklopné a rozkládací stolky, elektrické zásuvky. Samozřejmostí je klimatizace. Na rozdíl od jiných rychlíkových vozů, které mají prostor pro objemná zavazadla vždy na kraji, modernizované vozy Bp ho mají uprostřed.y. Nejvýraznější technickou změnou je podle Bukovského rekonstrukce podvozků, která umožňuje zvýšení rychlosti ze 120 na 160 kilometrů za hodinu, a dále úprava brzdového systému včetně dosazení elektropneumatické brzdy. Nový systém umožňuje výrazně účinnější brzdění.

Křišťálová Lupa 2016

„Lidé tak mají svá zavazadla pořád na očích,“ zmínil Bukovský přednosti nového uložení kufrů.

Samozřejmostí ve všech vozech je audiovizuální systém, na němž lze sledovat průběh cesty. Ve vlacích je více místa pro kola nebo kočárky a nástup i výstup usnadňují předsuvné vstupní dveře. Za jízdy jsou blokované, takže jsou mnohem bezpečnější. Dosud byly tyto vozy vybavené otočnými dveřmi bez blokování. Cestování zpříjemní i toalety, které lze nově použít i ve stanici.

V prvním pololetí příštího roku navíc budou vagony doplněny také o wi-fi připojení k internetu.

Dělníci Parsu teď modernizují 12 osobních vozů pro okolí Prahy

„Vagony byly vždy hned po předání uváděny do provozu. Nejprve byly zařazeny na linku Praha - Brno - Břeclav - Budapešť. V novém jízdním řádu, který začne platit od prosince, je plánováno nasazení do souprav na lince Praha - České Budějovice - Linec a na lince Praha - Brno - Břeclav - Budapešť a do běžných rychlíků (nově rychlík vyšší kvality - pozn. red.) na lince Praha - Olomouc - Přerov - Zlín a Praha - Olomouc - Přerov - Uherské Hradiště - Luhačovice,“ vyjmenoval spoje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Vozy Bp byly vyráběny pro České dráhy v letech 1990 a 1991.

„Projekt na modernizaci těchto vozů byl ukončen a už nemůže dál pokračovat, protože tehdy bylo vyrobeno jen 62 vozů, tedy stejný počet, jaký jsme v rámci zakázky zmodernizovali,“ vysvětlil technický ředitel Karel Škurek.

Do práce na obřím projektu se podle něj zapojily zhruba tři stovky zaměstnanců Parsu. Ti ale ani nyní nezahálí.

„Po dokončení posledního vozu přešli plynule na nový projekt přestavby starých vagonů. Jde o modernizaci dvanácti kusů dvoupatrových osobních vozů, které jezdí v okolí Prahy,“ objasnil Škurek.




Nejčtenější

Zázrak v Rychlebských horách. Z ruiny na zboření je skvostná Tančírna

Tančírně hrozilo zřícení. Obec Bernartice ji vrátila zašlou krásu.

Secesní Tančírna v Račím údolí sloužila jako výletní restaurace a místo pro zábavu a tanec, pak pro dětské tábory a...

Poplatek za vodu na výrobu sněhu je absurdní, brání se hrozbě skiareály

Ilustrační foto

Vlekařům, kteří draze vyrábějí technický sníh, se v budoucnu zřejmě ještě zvýší náklady, což ovlivní i ceny skipasů....



Olomouc - Plzeň 0:0, aktivní domácí lídra potrápili a jsou druzí

TŘETÍ PROTI PRVNÍMU. Takové byly pozice Olomouce a Plzně v tabulce před...

Plzeňští fotbalisté teprve podruhé v ligovém ročníku ztratili body, podruhé v utkání neskórovali. V 17. kole remizovali...

Za prohru pro sázky nabízeli až 20 tisíc eur, říká šéf fotbalového klubu

Šéf fotbalového klubu 1. HFK Olomouc Vladimír Dostál.

V létě 2013 šokoval šéf 1. HFK Olomouc Vladimír Dostál fotbalovou veřejnost, když podal trestní oznámení, protože měl...

Penalta? Držení už bylo za hranou, myslí si olomoucký Plšek

Olomoucký Jakub Plšek atakuje plzeňského obránce Lukáše Hejdu v ligovém utkání.

Záložník Jakub Plšek nahradil na hrotu olomouckého útoku Jakuba Řezníčka, zimního hosta z Plzně, který proti svému týmu...

Další z rubriky

Postavit nový úřad, nebo koupit kontroverzní budovu. Olomouc řeší dilema

Kontroverzní budova Namiro, v níž v podnájmu sídlí část úředníků olomouckého...

Nelehké rozhodnutí čeká v blízké budoucnosti olomoucký magistrát, jehož podstatná část úředníků sídlí v kritizované...

Muž ze Šumperska nezvládal péči o smečku třinácti psů, dva uhynuli

(Ilustrační snímek)

Podezření na týrání zvířat vyšetřují kriminalisté na Šumpersku, kde muž choval v domě ve špatných podmínkách smečku...

Olomouc vrátí část zrušených autobusů do jihovýchodní části města

Pro řadu obyvatel z okrajové olomoucké čtvrti Holice jsou autobusové linky 12 a...

Olomoucký dopravní podnik zrušil začátkem roku přes nevoli místních asi třetinu spojů mířících na okraj města do místní...

Najdete na iDNES.cz