Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního

Plánovaný vzhled hlavního nádraží po rekonstrukci olomouckého železničního uzlu. Pohled ze severovýchodu (od čtvrti Bělidla). | foto: Moravia Consult Olomouc

Přestavba nádraží komplikuje průjezd Olomoucí, uzavírek brzy přibude

  • 0
Řidiče projíždějící Olomoucí od rána trápí první ze série uzavírek, jimiž do života města zasáhne miliardová proměna hlavního nádraží. Na jedné z olomouckých tepen v Divišově ulici na více než dva týdny přestalo fungovat zabezpečení železničního přejezdu. Další uzavírky budou následovat.

Výstražná světla na přejezdu ležícím na olomouckém obchvatu v Divišově ulici v městské části Bělidla nahradila "stopka". Auta před ní budou podle platného harmonogramu zastavovat až do poledne 12. března. Radnice zde očekává problémy a proto doporučuje řidičům, aby jeli jinudy.

"Vzhledem k tomu, že je tato ulice i za běžného provozu výrazně zatíženou komunikací města, upozorňuje magistrát na možné komplikace. Po dobu omezení by proto řidiči měli raději volit alternativní trasy," uvedla mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.

Více než dvoutýdenní vypnutí důležitého přejezdu souvisí s rozsáhlou modernizací olomouckého hlavního vlakového nádraží. Dělníci na ní pracují od října, potrvá tři roky.

Za zhruba dvě miliardy korun přebudují koleje a mosty v okolí krajského města, vlaky tudy budou moci jezdit rychlostí až sto šedesát kilometrů v hodině. Přímo na nádraží se nového kabátu dočká nevábný podchod a všechna nástupiště. Objeví se zde i jedno nové, v pořadí už páté.

Řidiče čekají kvůli přestavbě nádraží i další omezení

Modernice nádraží ovlivní život hlavně řidičů. Půjde o celou sérii uzavírek a dočasných změn.

"Podle zamýšleného harmonogramu plánuje investor letos deset dopravních opatření," upřesnila Štědrá po lednovém jednání olomouckých radních.

Jak má vypadat nové nádraží

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) při rekonstrukci počítá i s uzavřením železničního podjezdu v městské části Pavlovičky, který leží na jedné z nejvytíženějších výpadovek z města. A to jak pro osobní, tak i nákladní auta.

SŽDC původně počítalo s tím, že podjezd letos uzavře na rovných sedmdesát dní v termínu od 7. září do 15. listopadu. Rada města však proti tomu vystoupila.

"Hodláme učinit veškeré kroky, aby k uzavření podjezdu došlo na co možná nejkratší dobu a aby byla uzavírka směřována do prázdninových měsíců, kdy je intenzita dopravy znatelně nižší," uvedl před časem náměstek olomouckého primátora Jan Holpuch.

SŽDC se pokusí uzavírku důležitého podjezdu posunout

Václav John, který v Olomouci na SŽDC vede Stavební správu východ, potvrzuje, že správci železnic nyní hledají vhodnější řešení. V případném posunu termínu by jim mohla pomoci letošní doposud mírná zima, při níž se stihlo více práce, než se na začátku plánovalo.

V neprospěch radnice pak hraje fakt, že práce na podjezdu jsou naplánované na závěr určité etapy.

"Nechci slibovat, že se to podaří. Nicméně děláme všechno pro to, abychom městu vyhověli," zdůrazňuje opakovaně John.

Předpokládá, že už v dubnu bude vědět, zda bude možné termín uzavření podjezdu v Pavlovičkách posunout blíže k představám radních.

Jak potvrzuje Johnův náměstek Jan Travěnec, upřesňuje se nyní v návaznosti na mírnou zimu i harmonogram dalších uzavírek a objížděk, které Olomouc při modernizaci nádraží čekají. Vedení města by ho podle mluvčí magistrátu mělo mít na stole v březnu.

Kromě řidičů pak své návyky budou muset měnit i cestující na nádraží. Zhruba za měsíc se totiž dělníci pustí do opravy nevábného podchodu a chodci budou muset využívat ten sousední.

"Teď mimo jiné pracujeme na zastřešení nového pátého nástupiště. Jakmile ho zprovozníme, začneme se zabývat čtvrtým. Takto budeme postupovat až k nádražní budově," líčí Travěnec. Právě páté nástupiště bude vlakům sloužit jako náhrada toho, které se bude v tu chvíli modernizovat.