Mohelnice (na snímku pohled od západu) má necelých deset tisíc obyvatel, průmyslově však začíná patřit mezi nejdůležitější města Olomouckého kraje, a to díky továrnám Siemensu a Helly.

Mohelnice (na snímku pohled od západu) má necelých deset tisíc obyvatel, průmyslově však začíná patřit mezi nejdůležitější města Olomouckého kraje, a to díky továrnám Siemensu a Helly. | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Mohelnice se stává průmyslovým centrem, Hella i Siemens chtějí více lidí

  • 0
Mohelnice se stále silněji hlásí o své místo mezi průmyslovými centry Olomouckého kraje. Zdejším gigantům, firmám Siemens a Hella Autotechnik, se totiž daří stále lépe, a proto plánují další rozšiřování výrobních kapacit. A tím pádem také nabírání nových zaměstnanců, kterých bude dohromady přes dvě stovky.

"Pro další rozvoj výroby speciálních provedení motorů počítá mohelnický závod s investicí až dvanáct milionů eur, do čehož spadá i výstavba nové montážní haly. Hotová bude v březnu příštího roku. Tento projekt by měl přinést až dvě stovky nových pracovních míst," potvrdil mluvčí Siemensu Pavel Kaidl.

Po krizi se firma rychle rozjela a stále posiluje výrobu a vývoj elektromotorů v Mohelnici. Vybudovala už špičkové výzkumné a vývojové centrum s nejmodernějšími technologiemi na měření parametrů elektromotorů včetně špičkové komory pro měření hluku a vibrací. Dnes v něm pracuje téměř šedesát zaměstnanců.

Od začátku letošního roku se mohelnický závod soustředí především na rozšíření výroby motorů s vyšší účinností, posilování výroby náročných zákaznických provedení elektromotorů, a elektromotorů pro speciální použití.

"Jedním z mnoha příkladů mohou být motory pro ventilátory na odsávání spalin a kouře v případě požáru v tunelech. Tyto motory musí být funkční i při teplotě až čtyři sta stupňů po dobu dvou hodin. Ventilátory s těmito motory jsou instalovány například v tunelech nového dálničního obchvatu Prahy, tedy spojky D1 a D5, a budou pracovat rovněž v novém Dobrovského tunelu v Brně," popsal Kaidl.

Obě mohelnické firmy jsou na tom lépe než před krizí

Letos dodal Siemens také motory pro vybavení letištních terminálů jak v Evropě, tak třeba i v Číně. V jednom takovémto systému pro jeden letištní terminál najde podle mluvčího uplatnění až deset tisíc mohelnických elektromotorů.

Firma zaměstnává ve svém mohelnickém závodě na výrobu elektromotorů už nyní téměř 2 200 lidí, a v příštím roce to má být zhruba o 200 zaměstnanců více. Objemem výroby i počtem zaměstnanců se tak závod už dostal na úroveň z doby před hospodářskou krizí.

Výrobní kapacity chce v Mohelnici posílit také Hella Autotechnik, která dodává světlomety pro renomované automobilky. V současnosti se totiž dostala na rekordní čísla a vyrábí přes čtyři miliony světlometů pro automobily řady světových značek a předpokládá další růst výroby.

"S růstem objemu výroby rostou nároky na výrobní a skladové kapacity. S velkou pravděpodobností postavíme v příštím roce novou montážní halu, kde by mělo najít práci řádově sto lidí," sdělil prezident společnosti Hella pro Českou republiku Oldřich Svoboda.

Další pracovní místa tím Hella vytvoří i u spolupracujících společností, například u firmy, která pro ni zajišťuje skladovací prostory. V nových skladech o ploše osmi tisíc metrů čtverečných najde práci až desítka lidí.